POP-UP Tietotyön tuottavuus tutkimusprojekti käynnistyy

Kaksivuotinen tutkijakonsortio tähtää tarjoamaan ratkaisuja nykytyöelämän kohtaamaan tuottavuus- ja hyvinvointikriiseihin.

POP-UP hankkeessa tuotetaan uutta tutkimustietoa ja käytännön

ratkaisumalleja työelämää vaivaavien tuottavuus- ja hyvinvointikriisin selättämiseksi. Analyysiyksikkönä on ihminen, joka tekee tietotyötä fyysisen, virtuaalisen, sosiaalisen ja emotionaalisen työympäristön luomassa systeemissä. Aallon tutkimusosuus keskittyy kehittämään LifeScope-metodologiaa, jota käytetään yhtenä työkaluna mittamaan muutoksia päivittäisessä työelämässä. LifeScope käyttää mobiilisensoreita ja älypuhelimia keräämään haluttua dataa. Vigofere Oy tarjoaa projektin käyttöön Mood Metric –työkalua (sormus ja mobiilisovellus). Projektissa käytetään Tampereen teknillisessä yliopistossa  kehitettyä POP UP –metodia tutkimaan ja kehittämään yrityskumppaneiden toimintaa. Metodin osallistava, iteratiivinen ja nopea kehittäminen tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia tuloksellisuuden ja erityisesti työympäristöön ja ihmisen toimintamalleihin tehtävien muutosten mittaamiseksi. Hankkeessa syntyvä kehittämiskonsepti sekä työvälineet ovat sovellettavissa erilaisissa toimintaympäristöissä, minkä vuoksi niiden vaikuttavuuspotentiaali on huomattava. Hanke yhdistää eri tutkimusalojen asiantuntemusta ja kokemusta ratkaistaakseen Suomen kansantaloudelle keskeisiä ongelmia tavalla, joka on mahdollista toistaa myös projektin jälkeen.

Tekes rahoittaa projektia yhdessä yliopistojen ja yritysten kanssa. Projektin kesto on 1.1.2015-31.12.2016.  Tutkimusryhmä koostuu Tampereen teknillisen yliopiston ja Aalto-yliopiston tutkijoista. Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) osalta hankkeeseen osallistuu kolme tutkimusryhmää: Tietojohtamisen tutkimuskeskus Novi, Ihmiskeskeisen teknologian yksikkö sekä Arkkitehtuurin laitos. Hankkeen koordinoinnista ja johtamisesta vastaa Tietojohtamisen tutkimuskeskus Novi. Aalto-yliopiston osalta hanke toteutetaan virtuaali- ja mobiilityön tutkimusyksikön (vmWork) toimesta (Tuotantotalouden laitos, BIT-tutkimuskeskus).

Lisätietoja:

Prof. Matti Vartiainen, vmWork tutkimusyksikkö, BIT-tutkimuskeskus, Tuotantotalouden laitos

Projektipäällikkö Aallon osalta: M.Sc. Eero Palomäki, vmWork

Projektiin osallistuvat yritykset ovat: Arkkitehtitoimisto Helamaa & Heiskanen Oy, Suomen Yliopistokiinteistöt Oy, Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea Oy, Martela Oy ja Vigofere Oy.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: