Polin Kemistit 67 ovat nähneet kemianteollisuuden muutoksen 50 yhteisen vuotensa aikana

13.9. julkaistiin kirja, jossa kurssilaiset kertovat omin tarinoin ja valokuvin kokemuksistaan opiskelu- ja työvuosilta.
Tupsulakit toimeliaina - fukseista vaikuttajiksi

Syyskuun 13. päivänä vuonna 1967 joukko jännittyneitä nuoria odotti Teknillisen korkeakoulun luentosalissa ensimmäisen luennon alkamista. Nämä nuoret oli valittu Polille opiskelemaan kemiaa tähtäimessään diplomi-insinöörin tutkinto. Täsmälleen 50 vuotta myöhemmin, 13.9.2017, julkaistiin Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulussa pidetyssä juhlaseminaarissa ”Tupsulakit toimeliaina – fukseista vaikuttajiksi” -kirja juhlistamaan joukon viisikymmenvuotista yhteistä taivalta, ystävyyttä sekä 100-vuotiasta Suomea. Kirjassa 38 kurssilaista muistelee lämmöllä yhteisiä opiskeluaikojaan ja kertoo kokemuksistaan ja aikaansaannoksistaan työvuosiensa ajalta.

Polin Kemistit 67 ovat viimeinen vaativan neljäviikkoisen karsintakurssiseulan läpäissyt vuosiluokka. Koko opiskeluajan kurssilaiset järjestivät säännöllisiä tapaamisia, jotka jatkuivat valmistumisen jälkeenkin työ- ja perhe-elämän ruuhkavuosista huolimatta, ensin hiukan harvemmin ja kymmenen viime vuoden ajan kerran vuodessa.

Dekaani Janne Laine esittelee Aalto-yliopistoa Polin Kemistit 67:n juhlaseminaarissa. ”Luennoilla ei ollut koskaan näin paljon väkeä,” 50-päisestä juhlayleisöstä naurettiin.

Kurssin valmistuminen osui 70-luvun alkuvuosille energiakriisin aiheuttaman laman kynnykselle. Kaikki löysivät kuitenkin oman paikkansa työelämässä, olipa se sitten teollisuudessa tai ammatillisen, tieteellisen, teknisen palvelun, koulutuksen tai julkisen hallinnon toimialoilla. Monet toimivat näköalapaikoilla, kun Suomeen syntyi uutta, kasvavaa ja kansainvälistyvää kemianteollisuutta. Kirjassa kurssilaiset kertovat omakohtaisten kokemustensa kautta, miltä tuntuivat myllerrykset, yritysten pörssiin meno, omistajien vaihtuminen fuusioiden ja yrityskauppojen myötä sekä yritysten kansainvälistyminen.

Monissa kirjoituksissa näkyy myös se valtava muutos, joka on tapahtunut kemianteollisuuden ympäristö- ja kemikaaliturvallisuusasioissa. Asenteet ovat muuttuneet täysin. Lainsäädäntö on kehittynyt ja monipuolistunut ja uutta on laadittu. Tekniset menetelmät ovat parantuneet ja uutta on kehitetty. Merkittävä muutos on ollut Suomen liittyminen EU:n jäseneksi. Polin Kemistit 67 toteavat kuitenkin, miten hienoa on ollut, että uusissa tai hankalissa tilanteissa on aina voinut kysyä tukea ja neuvoa omilta kurssikavereilta.

Polin Kemistit 67 haluavat antaa kirjansa tänä ja kahtena seuraavana syksynä opiskelunsa Kemian tekniikan korkeakoulussa aloittaville kannustukseksi opintoihinsa. Juhlatoimikunnan puheenjohtaja Riitta Viinanen luovutti kirjan Prosessiteekkarit ry:n, Kemistikilta ry:n sekä Polyteekkarimuseon edustajille. Prosessiteekkarit hoitavat kirjan jakelun fukseille. (Kuvat: Helena Seppälä)

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.