Pohjoisen ulottuvuuden kulttuurikumppanuuden tuore tutkimus "Collaboration and Innovation in the Northern Dimension Countries"

Tutkimus “Collaboration and Innovation in the Northern Dimension Countries” (Yhteistyö ja innovaatiot pohjoisen ulottuvuuden maissa) toteutettiin EU:n rahoittaman tutkimushankkeessa, jonka suunnitteli ja toimintaa tuki Pohjoisen ulottuvuuden kulttuurikumppanuuden NDPC:n sihteeristö.
Innovation Impact per Domain by NDPC

Pohjoisen ulottuvuuden kulttuurikumppanuuden (NDPC) äskettäin julkaisema tutkimus esittää seitsemän monialaista innovaatioelementtiä, jotka tulisi ottaa huomioon kehitettäessä tätä aluetta koskevaa politiikkaa:

• Yhteydet ovat avain monialaisen innovaatiotiimityön valmisteluvaiheessa;
  • Kulttuuri- ja luovien alojen rooli monialaisen innovaation välittäjinä tai aloitteentekijöinä tulisi ymmärtää paremmin;
  • Monitasoisten lähestymistapojen tulisi kattaa eri kumppaneiden ottamat innovaatioriskit;
  • Hyväksytään laajempi määritelmä kulttuuri- ja luovien alojen innovaatioille ja niiden vaikutuksille (mukaan lukien "pehmeät" innovaatiot);
  • On kiinnitettävä huomiota vaikutusten pitkäaikaiseen arviointiin ja tulosten seurantaan;
  • Laajempi visio alojen välisistä innovaatioista suhteessa kestävän kehityksen tavoitteisiin on oltava oikea-aikainen;
  • Kehitettävä oikeudellinen kehys helpottaa kulttuuri- ja luovien alojen osallistumista monialaiseen innovaatioon.

Tutkimus “Collaboration and Innovation in the Northern Dimension Countries” toteutettiin EU:n rahoittamassa tutkimushankkeessa “Cross-sectoral cooperation and innovation within Creative and Cultural Industries practices, opportunities and policies within the area of the Northern Dimension Partnership on Culture”. Hanke suunniteltiin ja sen toimintaa tuki NDPC:n sihteeristö.

Yksi projektin tavoitteista oli tukea NDPC:n vuosien 2021–2024 strategian kehittämistä. Hankkeen tulosten ovat kiinnostavia poliittisille päättäjille sekä kulttuurialojen ja luovien alojen edustajille pohjoisen ulottuvuuden alueella. NDPC toivoo, että tutkimuksessa esitetyt ideat auttavat käynnistämään uusia politiikan parannuksia ja rajat ylittäviä innovaatioita laajemmassa pohjoisen ulottuvuuden innovaatioekosysteemissä.

Tutkimuksen päätavoitteena oli arvioida kulttuuri- ja luovien alojen kykyä muodostaa yhteyksiä muihin aloihin ja myötävaikuttaa monialaiseen innovaatioon. Tutkimus tarjoaa pohjan määritellä kulttuuri- ja luovien alojen monialaisten innovaatioiden potentiaalin ja pohjoisen ulottuvuuden maihin liittyvät kansainväliset mahdollisuudet. Tutkimuksen taustana oleva lähestymistapa perustui 121 äskettäiseen tapaustutkimukseen ja 11 maasta saatuihin analyyseihin, jotka kerättiin yhdeksän kuukauden aikana yli 100 avustajan tuella.

Hankkeeseen sisältyi myös neljä temaattista asiantuntijoiden ryhmätapahtumaa, neljä Policy Brief -julkaisua, yksi tieteellinen julkaisu ja muita artikkeleita sekä yhteenvetotapahtumia. Tietoa projektista ja sen tuloksista on saatavana uudelta verkkosivulta:

ndpccrossinno.eu

Projektin päätöstapahtuma 11.3.2021 sisälsi tutkimuksen tulosten esittelyn sekä palaute- ja verkostoitumistilaisuuden kulttuuri- ja luovien alojen edustajien ja asiantuntijoiden kanssa pohjoisen ulottuvuuden alueelta.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.