Uutiset

Peruskoulun opettajat saavat koodausoppia MOOC-kurssilla

Ensi syksynä ohjelmoinnista tulee osa kaikkea peruskoulun opetusta, ja avoimelle verkkokurssille onkin ilmoittautunut jo yli tuhat opettajaa.

Koodiaapinen-talkoissa (vasemmalta) Tiina Partanen ja Tero Toivanen, kaksi MOOC-materiaalin päätekijää, sekä Eija Kalliala IT-kouluttajat ry:stä ja Tiina Korhonen Innokas-verkostosta. Kuva Tarmo Toikkanen

Aalto-yliopiston median laitoksen oppimisympäristöjen tutkimusryhmä on mukana Koodiaapinen-projektissa, joka tarjoaa koodauksen MOOCia eli massiivista avointa verkkokurssia (massive open online course) maksuttomasti Suomen peruskoulun opettajille. Ensi syksystä lähtien koodaus eli ohjelmointi tulee osaksi kaikkea peruskoulun opetusta, ja 10. lokakuuta alkavalle MOOCille onkin ilmoittautunut yli tuhat peruskoulun opettajaa. Ilmoittautuminen on mahdollista 24. lokakuuta saakka.

Ohjelmointi on tehokas ja monikäyttöinen opiskelun väline.

– Ohjelmointi on tehokas ja monikäyttöinen opiskelun väline, sanoo median laitoksen tutkija Tarmo Toikkanen.

– Tavoite on, että lapset oppivat ymmärtämään, miten tietokoneet toimivat ja millaisia tehtäviä niiden kannattaa antaa tehdä. Opettajille MOOC tarjoaakin mahdollisuuden kokeilla käytännössä ja ohjatusti samoja ohjelmointiympäristöjä, joita heidän oppilaansakin tulevat luultavasti käyttämään. Useimpien opettajien ennakkopelko hälvenee jo muutamassa minuutissa, kun he huomaavat, ettei tämä niin vaikeaa olekaan, hän vakuuttaa.

Kurssille myös jatkoa

Koodiaapinen-projektissa korostetaan koodausta luovana ilmaisumuotona ja loogisen ajattelun kehittäjänä, ei vain ongelmanratkaisuvälineenä. Koodauksen MOOCin tavoite onkin yhdessä ratkoa, miten ohjelmointia voisi opettaa lapsia innostavalla tavalla sekä herättää opettajia ajattelemaan, miten koodaus voisi toimia yhtenä työvälineenä eri oppiaineiden opetuksessa.  Seitsemän viikon ajan pyörivän kurssin lisäksi Koodiaapinen tarjoaa Kirjaston, jossa kurssin aineistot ovat jatkuvasti saatavilla. Näin opettajat voivat jatkossakin käyttää aineistoja opetuksensa tukena.

Kurssi toteutetaan myös keväällä 2016, ja jatkossa se on tarkoitus järjestää vuosittain.

Kurssi toteutetaan myös keväällä 2016, ja jatkossa se on tarkoitus järjestää vuosittain. MOOC-alustaksi on valikoitunut suomalainen Eliademy-alusta, jonka kehitystyöhön Median laitoksen tutkimusryhmä osallistui Tekes-rahoitteisen LEAD-hankkeen kautta vuosina 2012–2014.

– Uskon, että hedelmällisen yhteistyön avulla Eliademy-alustasta kehittyi sellainen, joka palvelee nyt hyvin Koodiaapisen tarpeita, Toikkanen sanoo.

Koodiaapinen on mukana myös syyskuussa käynnistyneessä kansainvälisessä TACCLE3-hankkeessa (Erasmus+), joka keskittyy koodauksen opettamiseen Euroopan kouluissa.

Lisätietoja:

Tutkija Tarmo Toikkanen
Aalto-yliopiston median laitos
p. 050 603 84
[email protected]

Oppimisympäristöjen tutkimusryhmä http://legroup.aalto.fi
Koodiaapinen-projekti http://koodiaapinen.fi

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Opiskelija Design Factorylla.
Opinnot Julkaistu:

Ennätysmäärä hakemuksia englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin

Aalto-yliopisto sai ohjelmiinsa kaikkiaan 7 362 hakemusta.
@aaltowellbeing on Instagram
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Seuraa meitä Instagramissa: @aaltowellbeing!

Tervetuloa mukaan: @aaltowellbeing. Nähdään Instagramissa!
Opiskelija Reetta Kälvälä, kuva: Markus Toivonen
Opinnot Julkaistu:

Opiskelija Reetta Kälvälä haluaa kehittää parempia syöpähoitoja tekniikan avulla

Bioinformaatioteknologiaa opiskelevan Reetan mielestä yliopisto tuntuu lukiota helpommalta, koska opiskelua voi ajoittaa omien aikataulujen mukaan.
NWB Finland packaging
Opinnot Julkaistu:

Kurssiyhteistyö Aalto-yliopiston VCD-opiskelijoiden kanssa tuo uusia ideoita NWB Finlandiin

Aalto-yliopiston Visual Communication Design -opiskelijat kehittävät ja suunnittelevat NWB Finlandille lähdevesituotteiden pakkaus- ja brändikonsepteja.