Peruskoulun opettajat saavat koodausoppia MOOC-kurssilla

Ensi syksynä ohjelmoinnista tulee osa kaikkea peruskoulun opetusta, ja avoimelle verkkokurssille onkin ilmoittautunut jo yli tuhat opettajaa.

Koodiaapinen-talkoissa (vasemmalta) Tiina Partanen ja Tero Toivanen, kaksi MOOC-materiaalin päätekijää, sekä Eija Kalliala IT-kouluttajat ry:stä ja Tiina Korhonen Innokas-verkostosta. Kuva Tarmo Toikkanen

Aalto-yliopiston median laitoksen oppimisympäristöjen tutkimusryhmä on mukana Koodiaapinen-projektissa, joka tarjoaa koodauksen MOOCia eli massiivista avointa verkkokurssia (massive open online course) maksuttomasti Suomen peruskoulun opettajille. Ensi syksystä lähtien koodaus eli ohjelmointi tulee osaksi kaikkea peruskoulun opetusta, ja 10. lokakuuta alkavalle MOOCille onkin ilmoittautunut yli tuhat peruskoulun opettajaa. Ilmoittautuminen on mahdollista 24. lokakuuta saakka.

Ohjelmointi on tehokas ja monikäyttöinen opiskelun väline.

– Ohjelmointi on tehokas ja monikäyttöinen opiskelun väline, sanoo median laitoksen tutkija Tarmo Toikkanen.

– Tavoite on, että lapset oppivat ymmärtämään, miten tietokoneet toimivat ja millaisia tehtäviä niiden kannattaa antaa tehdä. Opettajille MOOC tarjoaakin mahdollisuuden kokeilla käytännössä ja ohjatusti samoja ohjelmointiympäristöjä, joita heidän oppilaansakin tulevat luultavasti käyttämään. Useimpien opettajien ennakkopelko hälvenee jo muutamassa minuutissa, kun he huomaavat, ettei tämä niin vaikeaa olekaan, hän vakuuttaa.

Kurssille myös jatkoa

Koodiaapinen-projektissa korostetaan koodausta luovana ilmaisumuotona ja loogisen ajattelun kehittäjänä, ei vain ongelmanratkaisuvälineenä. Koodauksen MOOCin tavoite onkin yhdessä ratkoa, miten ohjelmointia voisi opettaa lapsia innostavalla tavalla sekä herättää opettajia ajattelemaan, miten koodaus voisi toimia yhtenä työvälineenä eri oppiaineiden opetuksessa.  Seitsemän viikon ajan pyörivän kurssin lisäksi Koodiaapinen tarjoaa Kirjaston, jossa kurssin aineistot ovat jatkuvasti saatavilla. Näin opettajat voivat jatkossakin käyttää aineistoja opetuksensa tukena.

Kurssi toteutetaan myös keväällä 2016, ja jatkossa se on tarkoitus järjestää vuosittain. MOOC-alustaksi on valikoitunut suomalainen Eliademy-alusta, jonka kehitystyöhön Median laitoksen tutkimusryhmä osallistui Tekes-rahoitteisen LEAD-hankkeen kautta vuosina 2012–2014.

– Uskon, että hedelmällisen yhteistyön avulla Eliademy-alustasta kehittyi sellainen, joka palvelee nyt hyvin Koodiaapisen tarpeita, Toikkanen sanoo.

Koodiaapinen on mukana myös syyskuussa käynnistyneessä kansainvälisessä TACCLE3-hankkeessa (Erasmus+), joka keskittyy koodauksen opettamiseen Euroopan kouluissa.

Lisätietoja:

Tutkija Tarmo Toikkanen
Aalto-yliopiston median laitos

Oppimisympäristöjen tutkimusryhmä http://legroup.aalto.fi
Koodiaapinen-projekti http://koodiaapinen.fi

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.