Uutiset

Pelimaailman käsityöläinen

Pukusuunnittelija vaihtoi virtuaalisiin vaatteisiin.
Heli Salomaa. Kuvaaja: Jaakko Kahilaniemi.

”Olen pelannut kymmenenvuotiaasta saakka. Jo silloin pohdin, kuka pelihahmojen asuja suunnittelee. Pelimaailma oli kuitenkin kaukainen, sillä olen käsillätekijä”, kertoo Heli Salomaa. Hän on juuri valmistunut pukusuunnittelun maisteriohjelmasta Aalto-yliopistosta.

”Ennen opintojani olin tehnyt teatterin ja performanssien puvustusta, mutta olen uudenjanoinen ihminen ja halusin koetella pukusuunnittelun rajoja. Opinnoissa tutustuin laserleikkureihin ja 3d-printtereihin yliopiston Fablabissa, ja aloin integroida näitä metodeja pukusuunnitteluun. Fablabissa tajusin, ettei teknologia olekaan vaikeaa. Pelimaailma ei enää tuntunut utopistiselta, vaan mahdolliselta työpaikalta.”

Oivalluksen jälkeen Heli Salomaa muokkasi cv:tään. Hän osallistui pari vuotta sitten Aalto in the Game -messuille, ja sitten alkoi nopeasti tapahtua.

Messuilla hän tapasi realistisia suuren budjetin AAA-pelejä tekevän Remedy Entertainmentin rekrytoijan ja kertoi tälle kiinnostuksestaan päästä suunnittelemaan pelihahmoja.

Ajoitus oli loistava, sillä Remedyn edellinen peli, Quantum Break, oli juuri julkaistu ja uusi peli, vuonna 2019 lanseerattava Control, oli alkutekijöissään.

Remedyn hahmojen pääsuunnittelija, oli itsekin ehdottanut apua hahmojen asujen suunnitteluun. Salomaa ohjattiin hänen puheilleen, ja muutaman kuukauden kuluttua Salomaa aloitti työnsä.

Ansiokas opinnäytetyö

Reaalimaailmaa imitoivien pelien tekeminen on monimutkainen prosessi, joka vaatii saumatonta tiimityötä.

Ensimmäisen vuotensa aikana Salomaa perehtyi tarkasti siihen, mitä suunnittelutiimin jäsenet tekevät ja missä vaiheissa hän voi olla mukana.

Salomaa yhdisti fyysisen pukusuunnittelun lineaarisen prosessin Remedyn hahmosuunnittelun prosessin kanssa uudeksi virtuaaliseksi vaatteiden tuotantolinjaksi, jollaista ei sellaisenaan ole ollut muualla käytössä. Esimerkiksi amerikkalaisiin menestyspeleihin Grand Theft Auto 5 ja L.A. Noire oli palkattu nimekkäät pukusuunnittelijat peliyritysten ulkopuolelta. He lähestyivät pelihahmoja tv-sarjojen puvustuksen keinoin eli analogisin menetelmin.

”Remedyllä on huikean ennakkoluulotonta väkeä – he ottivat minut töihin, vaikka osaamiseni pohjautui analogiseen pukusuunnitteluun. Alussa meillä ei ollut edes yhteistä sanastoa. Myös tarvittavien ohjelmistojen käytön Photoshopista lähtien olen opetellut yrityksessä työskennellessäni”, Salomaa kertoo.

”Pelintekijät luovat valtavia maailmoja ja teknologiset edistysaskeleet ovat suuria. Fyysisyyden todentuntuinen digitalisoiminen, kuten arkkitehtuuri tai ihmiskehon ja vaatteen välinen interaktio, synnyttää uudenlaista samaistumispintaa. Control-pelissä olen ollut mukana lähes alkuideoinnista lähtien.”

Salomaa teki opinnäytetyönsä virtuaalisen hahmosuunnittelun prosessista. Hänet palkittiin siitä kahdella tunnustuksella.

Ansiokas lopputyö dokumentoi Salomaan käyttämät digitaalisen pukusuunnittelun metodit ja ohjelmistot, jotka pukusuunnittelijan pitää hallita työllistyäkseen esimerkiksi pelialalle tai animaatioiden pariin.

”Virtuaalimaailmassa kaikki on mahdollista. Voin suunnitella asioita, joita ei voi toteuttaa lavalla, kuten fysiikan lakien vastaisia pukuja.” 

 

Heli Salomaan suunnittelemia pukuja nähdään vuonna 2019 seuraavissa tuotannoissa

• musiikki- ja tanssielokuva Mirages, musiikki: Kaija Saariaho, käsikirjoitus ja ohjaus: Marikki Hakola (mirages.fi)

• Control-peli, tuotanto: Remedy Entertainment (controlgame.com)

 

Teksti: Tiina Toivola. Kuva: Jaakko Kahilaniemi.

Artikkeli on julkaistu Aalto University Magazinen numerossa 23 (issuu.com) lokakuussa 2018.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

A boy jumping on a mixed reality trampoline in Superpark
Aalto Magazine Julkaistu:

Liikkeelle kuin leikkien - digitaaliset pelit motivoivat liikkumaan

Trampoliinit ja kiipeilyseinät voivat koukuttaa käyttäjänsä uudella tavalla, kun niihin yhdistetään digitaalisia kikkoja.
Mustavalkoisessa arkistokuvassa Teuvo Kohonen istuu vanhanaikaisen tietokoneen äärellä.
Aalto Magazine Julkaistu:

Tekoälyn suomalainen pioneeri teki tiedettä unissaankin

Teuvo Kohonen loi 1980-luvulla tekoälytutkimuksen tärkeän merkkipaalun: itseorganisoituvan kartan.
Suureen kaarevaan telineeseen on kiinnitetty kamera, jossa on pitkä objektiivi. Se on kohdistettu keskellä olevaan tasoon, jossa on keltainen keraaminen esine. Pöytätason vieressä on suuri valaisin ja valkokangas sen edessä. Pöydän takana punaiseen t-paitaan pukeutunut henkilö säätää laitteistoa.
Aalto Magazine Julkaistu:

Valokuvausrobotti nostaa arkistokappaleet uuteen ulottuvuuteen

Miten siirtää keraaminen esine kolmiulotteisesti tietokoneen näytölle? Kuvaamalla se yltympäriinsä 360 asteen kulmassa ja digitoimalla muodot talteen. Työ onnistuu valokuvausrobotilla, joka raksuttaa Aalto-yliopiston uudessa Space 21 -tilassa.
Jussi Impiön valokuvaan on liitetty piirrokuvitettu elementti: hänen käsiensä välissä on korkea pinkka papereita.
Aalto Magazine Julkaistu:

Oho: Olipas haluttu pesti!

Jussi Impiö aloitti kesällä 2021 Aalto-yliopiston kestävän kehityksen toimintojen johdossa. Mutta vuonna 2009 hän setvi työmarkkinoita Afrikassa.