Pelimaailman käsityöläinen

Pukusuunnittelija vaihtoi virtuaalisiin vaatteisiin.
Heli Salomaa. Kuvaaja: Jaakko Kahilaniemi.

”Olen pelannut kymmenenvuotiaasta saakka. Jo silloin pohdin, kuka pelihahmojen asuja suunnittelee. Pelimaailma oli kuitenkin kaukainen, sillä olen käsillätekijä”, kertoo Heli Salomaa. Hän on juuri valmistunut pukusuunnittelun maisteriohjelmasta Aalto-yliopistosta.

”Ennen opintojani olin tehnyt teatterin ja performanssien puvustusta, mutta olen uudenjanoinen ihminen ja halusin koetella pukusuunnittelun rajoja. Opinnoissa tutustuin laserleikkureihin ja 3d-printtereihin yliopiston Fablabissa, ja aloin integroida näitä metodeja pukusuunnitteluun. Fablabissa tajusin, ettei teknologia olekaan vaikeaa. Pelimaailma ei enää tuntunut utopistiselta, vaan mahdolliselta työpaikalta.”

Oivalluksen jälkeen Heli Salomaa muokkasi cv:tään. Hän osallistui pari vuotta sitten Aalto in the Game -messuille, ja sitten alkoi nopeasti tapahtua.

Messuilla hän tapasi realistisia suuren budjetin AAA-pelejä tekevän Remedy Entertainmentin rekrytoijan ja kertoi tälle kiinnostuksestaan päästä suunnittelemaan pelihahmoja.

Ajoitus oli loistava, sillä Remedyn edellinen peli, Quantum Break, oli juuri julkaistu ja uusi peli, vuonna 2019 lanseerattava Control, oli alkutekijöissään.

Remedyn hahmojen pääsuunnittelija, oli itsekin ehdottanut apua hahmojen asujen suunnitteluun. Salomaa ohjattiin hänen puheilleen, ja muutaman kuukauden kuluttua Salomaa aloitti työnsä.

Ansiokas opinnäytetyö

Reaalimaailmaa imitoivien pelien tekeminen on monimutkainen prosessi, joka vaatii saumatonta tiimityötä.

Ensimmäisen vuotensa aikana Salomaa perehtyi tarkasti siihen, mitä suunnittelutiimin jäsenet tekevät ja missä vaiheissa hän voi olla mukana.

Salomaa yhdisti fyysisen pukusuunnittelun lineaarisen prosessin Remedyn hahmosuunnittelun prosessin kanssa uudeksi virtuaaliseksi vaatteiden tuotantolinjaksi, jollaista ei sellaisenaan ole ollut muualla käytössä. Esimerkiksi amerikkalaisiin menestyspeleihin Grand Theft Auto 5 ja L.A. Noire oli palkattu nimekkäät pukusuunnittelijat peliyritysten ulkopuolelta. He lähestyivät pelihahmoja tv-sarjojen puvustuksen keinoin eli analogisin menetelmin.

”Remedyllä on huikean ennakkoluulotonta väkeä – he ottivat minut töihin, vaikka osaamiseni pohjautui analogiseen pukusuunnitteluun. Alussa meillä ei ollut edes yhteistä sanastoa. Myös tarvittavien ohjelmistojen käytön Photoshopista lähtien olen opetellut yrityksessä työskennellessäni”, Salomaa kertoo.

”Pelintekijät luovat valtavia maailmoja ja teknologiset edistysaskeleet ovat suuria. Fyysisyyden todentuntuinen digitalisoiminen, kuten arkkitehtuuri tai ihmiskehon ja vaatteen välinen interaktio, synnyttää uudenlaista samaistumispintaa. Control-pelissä olen ollut mukana lähes alkuideoinnista lähtien.”

Salomaa teki opinnäytetyönsä virtuaalisen hahmosuunnittelun prosessista. Hänet palkittiin siitä kahdella tunnustuksella.

Ansiokas lopputyö dokumentoi Salomaan käyttämät digitaalisen pukusuunnittelun metodit ja ohjelmistot, jotka pukusuunnittelijan pitää hallita työllistyäkseen esimerkiksi pelialalle tai animaatioiden pariin.

”Virtuaalimaailmassa kaikki on mahdollista. Voin suunnitella asioita, joita ei voi toteuttaa lavalla, kuten fysiikan lakien vastaisia pukuja.” 

 

Heli Salomaan suunnittelemia pukuja nähdään vuonna 2019 seuraavissa tuotannoissa

• musiikki- ja tanssielokuva Mirages, musiikki: Kaija Saariaho, käsikirjoitus ja ohjaus: Marikki Hakola (mirages.fi)

• Control-peli, tuotanto: Remedy Entertainment (controlgame.com)

 

Teksti: Tiina Toivola. Kuva: Jaakko Kahilaniemi.

Artikkeli on julkaistu Aalto University Magazinen numerossa 23 (issuu.com) lokakuussa 2018.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Professori Tuukka Saarimaa seisomassa tyhjällä nurmikentällä, joka sijaitsee Helsingin keskustassa Oodi-kirjaston ja musiikkitalon välisellä puistoalueella. Kuvaaja: Jaakko Kahilaniemi.
Aalto Magazine, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Miten täyttäisit joutomaan, Tuukka Saarimaa?

Tulipa tontille puisto tai tornitalo, kaupunkitaloustieteen professori huolehtisi siitä, että ratkaisu punnitaan tarkkaan.
Kuvassa on professori Vesa Välimäki kuulokkeet päässään ja hänen vieressään akatemiatutkija Koray Tahiroğlu, joka soittaa yksikielistä monokordia. Kuvaaja: Jaakko Kahilaniemi.
Aalto Magazine, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Silitys soikoon

Tekniikka voi tehdä soittajan kenestä tahansa. Aivot rakastavat musiikkia, mutta korvien kanssa pitää olla tarkkana.
Henkilökuvassa Helsinki Design Weekin perustaja Kari Korkman. Kuvaaja: Aleksi Poutanen.
Aalto Magazine, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Muotoilun edistäjä

Jokaisen ihmisen kanssa voi tehdä yhteistyötä, Kari Korkman uskoo. Helsinki Design Week -tapahtuman perustaja innostuu porukalla ideoimisesta.
Käsi pitelee neula-tyyppistä anturia, joka soveltuu esimerkiksi mittauksiin aivoleikkeissä. Anturin kärjen halkaisija on vain yhden mikrometrin suuruinen. Kuvaaja: Iiro Immonen.
Aalto Magazine, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Pienen pieni anturi, suuren suuri tehtävä

Millin tuhannesosien kokoinen anturi kertoo lääkärille, toimiiko annettu hoito aivoissa.