Uutiset

Pelimaailman käsityöläinen

Pukusuunnittelija vaihtoi virtuaalisiin vaatteisiin.
Heli Salomaa. Kuvaaja: Jaakko Kahilaniemi.

”Olen pelannut kymmenenvuotiaasta saakka. Jo silloin pohdin, kuka pelihahmojen asuja suunnittelee. Pelimaailma oli kuitenkin kaukainen, sillä olen käsillätekijä”, kertoo Heli Salomaa. Hän on juuri valmistunut pukusuunnittelun maisteriohjelmasta Aalto-yliopistosta.

”Ennen opintojani olin tehnyt teatterin ja performanssien puvustusta, mutta olen uudenjanoinen ihminen ja halusin koetella pukusuunnittelun rajoja. Opinnoissa tutustuin laserleikkureihin ja 3d-printtereihin yliopiston Fablabissa, ja aloin integroida näitä metodeja pukusuunnitteluun. Fablabissa tajusin, ettei teknologia olekaan vaikeaa. Pelimaailma ei enää tuntunut utopistiselta, vaan mahdolliselta työpaikalta.”

Oivalluksen jälkeen Heli Salomaa muokkasi cv:tään. Hän osallistui pari vuotta sitten Aalto in the Game -messuille, ja sitten alkoi nopeasti tapahtua.

Messuilla hän tapasi realistisia suuren budjetin AAA-pelejä tekevän Remedy Entertainmentin rekrytoijan ja kertoi tälle kiinnostuksestaan päästä suunnittelemaan pelihahmoja.

Ajoitus oli loistava, sillä Remedyn edellinen peli, Quantum Break, oli juuri julkaistu ja uusi peli, vuonna 2019 lanseerattava Control, oli alkutekijöissään.

Remedyn hahmojen pääsuunnittelija, oli itsekin ehdottanut apua hahmojen asujen suunnitteluun. Salomaa ohjattiin hänen puheilleen, ja muutaman kuukauden kuluttua Salomaa aloitti työnsä.

Ansiokas opinnäytetyö

Reaalimaailmaa imitoivien pelien tekeminen on monimutkainen prosessi, joka vaatii saumatonta tiimityötä.

Ensimmäisen vuotensa aikana Salomaa perehtyi tarkasti siihen, mitä suunnittelutiimin jäsenet tekevät ja missä vaiheissa hän voi olla mukana.

Salomaa yhdisti fyysisen pukusuunnittelun lineaarisen prosessin Remedyn hahmosuunnittelun prosessin kanssa uudeksi virtuaaliseksi vaatteiden tuotantolinjaksi, jollaista ei sellaisenaan ole ollut muualla käytössä. Esimerkiksi amerikkalaisiin menestyspeleihin Grand Theft Auto 5 ja L.A. Noire oli palkattu nimekkäät pukusuunnittelijat peliyritysten ulkopuolelta. He lähestyivät pelihahmoja tv-sarjojen puvustuksen keinoin eli analogisin menetelmin.

”Remedyllä on huikean ennakkoluulotonta väkeä – he ottivat minut töihin, vaikka osaamiseni pohjautui analogiseen pukusuunnitteluun. Alussa meillä ei ollut edes yhteistä sanastoa. Myös tarvittavien ohjelmistojen käytön Photoshopista lähtien olen opetellut yrityksessä työskennellessäni”, Salomaa kertoo.

”Pelintekijät luovat valtavia maailmoja ja teknologiset edistysaskeleet ovat suuria. Fyysisyyden todentuntuinen digitalisoiminen, kuten arkkitehtuuri tai ihmiskehon ja vaatteen välinen interaktio, synnyttää uudenlaista samaistumispintaa. Control-pelissä olen ollut mukana lähes alkuideoinnista lähtien.”

Salomaa teki opinnäytetyönsä virtuaalisen hahmosuunnittelun prosessista. Hänet palkittiin siitä kahdella tunnustuksella.

Ansiokas lopputyö dokumentoi Salomaan käyttämät digitaalisen pukusuunnittelun metodit ja ohjelmistot, jotka pukusuunnittelijan pitää hallita työllistyäkseen esimerkiksi pelialalle tai animaatioiden pariin.

”Virtuaalimaailmassa kaikki on mahdollista. Voin suunnitella asioita, joita ei voi toteuttaa lavalla, kuten fysiikan lakien vastaisia pukuja.” 

 

Heli Salomaan suunnittelemia pukuja nähdään vuonna 2019 seuraavissa tuotannoissa

• musiikki- ja tanssielokuva Mirages, musiikki: Kaija Saariaho, käsikirjoitus ja ohjaus: Marikki Hakola (mirages.fi)

• Control-peli, tuotanto: Remedy Entertainment (controlgame.com)

 

Teksti: Tiina Toivola. Kuva: Jaakko Kahilaniemi.

Artikkeli on julkaistu Aalto University Magazinen numerossa 23 (issuu.com) lokakuussa 2018.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Autonominen A!ex-auto kuvattuna valoisassa autohallissa ympärillään viisi tutkijaa kesäisissä vaatteissa ja kasvoillaan maskit. Valkoisen auton katolla on tekninen laite ja auton tavaratilan kansi on ylhäällä.
Aalto Magazine Julkaistu:

Itseohjautuva auto A!ex yllyttää tutkijoita yhteistyöhön

Valkoinen auto näyttää tavalliselta katumaasturilta. Tarkemmin katsottuna sen katolta havaitsee laserkeilaimen. Ohjaamosta ei löydy edes vaihdekeppiä, sillä A!exin vaihteet vaihtuvat algoritmien avulla.
Laura Sivula valokuvattuna ulkona, kaupunkimaisemassa, taustalla näkyy kerrostaloja, kuvan oikeassa yläkulmassa on männyn oksa, Sivula on pukeutunut mekkoon, jonka helma hulmuaa, hänellä on jalassa valkoiset tennarit.
Aalto Magazine Julkaistu:

Arjen valintoja: Olet elämänlaajuisen oppimisen puolestapuhuja, Laura Sivula, minkä taidon itse opettelit viimeksi?

Aalto-yliopiston kesäkoulun ohjelmajohtaja ja elämänlaajuisen oppimisen asiantuntija kertoo, että kukaan ei ole koskaan täysin valmis.
Olli Ikkala ryhmäkuvassa portaikossa viiden tutkijan kanssa, Ikkala seisoo portaikon edessä ja katsoo tutkijoita, tutkijat seisovat rappusilla peräkkäin.
Aalto Magazine Julkaistu:

Materiaalia voi kouluttaa kuin Pavlovin koiraa – Professori Olli Ikkala tiimeineen kehittelee uusia materiaaleja

Voiko muovia opettaa sulamaan itsestään? Voiko syöpäkasvaimen pitää elävänä kehon ulkopuolella yksilöllisten hoitojen kehittämiseksi? Muun muassa näitä kysymyksiä pohtivat materiaalitutkijat, jotka tekevät yhteistyötä Olli Ikkalan kanssa.
Yhteiskuvassa Juudit Ottelin ja Matti Kuittinen seisovat vierekkäin ja katsovat kohti kameraa. Ottelinin kädessä on pieni musta 3d-tulostettu pääkallo, Kuittinen pitelee käsissään työmaakypärää, jossa on kuulosuojaimet.
Aalto Magazine Julkaistu:

Eristeet farkuista, seinät jätebetonista - rakentamiseen tarvitaan vähemmän synnintuntoa ja enemmän ratkaisuja

Isoin ympäristöteko olisi jättää kokonaan rakentamatta. Mutta myös kiertotaloudella voidaan hillitä rakentamisen ilmastokuormaa, sanovat tutkijatohtori Juudit Ottelin sekä arkkitehti, ympäristöministeriön erityisasiantuntija Matti Kuittinen.