Pekka Peljolle rahoitusta Suomen Akatemialta

Peljon tutkimus edistää polttoaineeksi sopivan vedyn kestävämpää tuotantoa.
Jukka Seppälä, Pekka Peljo, Kristiina Kruus
Pekka Peljo (keskellä) palkittiin viime joulukuussa vuoden tutkimusteosta. Vasemmalla tutkimuksesta vastaava varadekaani Jukka Seppälä ja oikealla dekaani Kristiina Kruus. Kuva: Kitty Norros

Kansainvälisenä yhteistyönä toteutettavasta aurinkoon perustuvan kemian tutkimuksen Solar-driven chemistry -ohjelmasta myönnettiin 4,6 miljoonan euron rahoitus yhteensä kuudelle tutkimuskonsortiolle, joissa on 20 osahanketta. Tutkimushaun järjestivät Puolan, Ranskan, Saksan, Suomen ja Sveitsin kansalliset tutkimusrahoittajat. Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta on myöntänyt 864 000 euron rahoituksen kolmelle suomalaiselle osahankkeelle. Hankkeet ovat kolmivuotisia, ja ne käynnistyvät huhtikuussa 2020

Hankkeissa keskitytään aurinkoon perustuvan kemian perustutkimukseen. Hankkeissa edistetään eri tavoin kestävää kehitystä YK:n Agenda 2030 –toimintaohjelman mukaisesti. Haku järjestettiin kaksivaiheisena ja arvioinnissa painotettiin erityisesti tutkimussuunnitelmien innovatiivisuutta.

Akatemiatutkija Pekka Peljon Aalto-yliopistossa koordinoima osahanke on mukana Photoproduction of hydrogen in biphasic systems with electron donor recycling PHOTOH2 -hankkeessa. Kestävä tulevaisuus vaatii kestävämpään energiatuotantoon siirtymistä. Vety on erinomainen ja päästötön polttoaine, jota valmistetaan pääasiassa fossiilisista polttoaineista. Tässä projektissa tutkitaan fotosähkökemiallisia systeemejä, joissa vetyä tuotetaan orgaanisen liuottimen ja veden rajapinnalla. Orgaanisessa liuottimessa olevat elektroninluovuttajat tekevät vetyä nesteiden rajapinnalla, kun niitä valaistaan auringonvalolla.

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.