PatternLab teki myyntiennätyksen

Kuosisuunnitteluprojektin brändin tunnettuus on vahvassa kasvussa.
PatternLabin kuosimallisto Dome garden.

Vuoden 2018 PatternLab-tiimi on myynyt peräti kymmenen prosenttia kuosimallistostaan. PatternLab-tiimit ovat viime vuosina myyneet satoja kuoseja lukuisiin yrityksiin muodin, tekstiilin, paperituotteiden ja sisustuksen alalla, mutta tänä vuonna myynti oli aiempaa suurempaa. Myynti oli vahvaa myös alan mittavassa tapahtumassa Heimtextil-messuilla Frankfurtissa tammikuussa.

“Aiemmin tehty työ on alkanut todella kantaa hedelmää. Etenkin parin vuoden takainen päätös vahvistaa PatternLab-brändiä myös kuluttajien keskuudessa on ollut todella hyvä ratkaisu. Jo viime vuonna myynti oli huikeaa, mutta nyt on myyty lyhyessä ajassa yli 50 kuosia. Se on todella hieno saavutus freelance-suunnittelijoiden kokoelmalta”, iloitsee professori Maarit Salolainen.

PatternLab-brändi on esillä myös jo kolmatta kertaa Serlan kanssa tehdyssä talouspaperyhteistyössä sekä Stockmannin kanssa tehdyssä yhteistyössä. Myytävissä tuotteissa on PatternLabin logolla varustettu tuotelappu, jossa kerrotaan että kuosin suunnittelijatiimi on PatternLab. Tästä on molemminpuolinen hyöty: yritykset saavat nostetta nuorten suunnittelijoiden kanssa tehdystä yhteistyöstä ja nuoret suunnittelijat saavat työtään esille. Tiimi on tehnyt myös muutaman kustomoidun design brief -suunnittelutoimeksiannon.

“Olemme tosi ylpeitä itsestämme! Olemme hankkineet valtavan määrän uusia asiakkaita silkalla ahkeruudella. Jokainen ryhmäläinen on ottanut vastuun uusien asiakkaiden hankkimisesta ja myyntitapaamisten järjestämisestä. Tämä on ollut yhteinen ponnistus, joka on tehty vahvalla yhteishengellä ja positiivisella mielellä”, kertoo PatternLab2018-ryhmän puheenjohtaja Eveliina Netti.

Tavoitteena kansainväliset markkinat

PatternLabin tavoitteena on luoda laaja, ammattimainen kuosimallisto. Vuoden mittaisen projektin aikana opiskelijat oppivat suunnittelemaan ja koordinoimaan kuoseja eri käyttötarkoituksiin. He oppivat myös työskentelemään tiiminä, joka luo kaupallisia kuosimalleja aidossa liiketoimintaympäristössä niin kotimaisille kuin kansainvälisille asiakkaille. Mallit ovat myynnissä tärkeimmillä alan kansainvälisillä messuilla sekä asiakastapaamisissa Suomessa ja Pohjoismaissa.

“Olemme yhdessä luoneet kauniit, hyvin onnistuneet mallistot, jotka toimivat monella eri tasolla. Kuosimme muodostavat monipuolisen mutta yhteensopivan kokonaisuuden, joista löytyy jokaiselle jotakin”, Netti tähdentää. Tiimissä on kaksitoista nuorta suunnittelijaa, joilla on tuore näkemys ja vahva ammattitaito.

PatternLab on auttanut alkuun useita merkittäviä kuosisuunnittelijoita, kollektiiveja ja yrityksiä jo yli viidentoista vuoden ajan. Muiden muassa Vuoden nuori suunnittelija Reeta Ek on PatternLabin alumni. Kuosisuunnittelun ja kokoelmasuunnittelun alueella aktiivisesti toimivien opettajien ohjaama opiskelijaryhmä toimii kuten ammattimainen yritys, joka myy kuoseja Suomessa ja kansainvälisillä markkinoilla. PatternLab on rakentanut asteittain brändiään vuodesta 1999 alkaen yhteensä yli 200 suunnittelijan voimin.

Kuosisuunnitteluprojektia vetävät Maarit Salolainen ja lehtori Maija Fagerlund ja se on muotoilun laitoksen Fashion, Clothing and Textile Design -maisteriohjelman sivuaine. Opiskelijat ovat Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun eri ohjelmista.

Yhteystiedot:

Professori Maarit Salolainen, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, p. 050 442 8381‬, [email protected]

PatternLab2018:n puheenjohtaja Eveliina Netti, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, p. 050 3866 961, [email protected]

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.