Parempaa, terveellisempää ja yksilöllisempää sisäilmaa

Kansainväliset ilmanvaihto- ja sisäilma-asiantuntijat kokoontuvat Otaniemessä.

Rakennuksen sisäilmaston tulee edistää terveyttä, viihtyvyyttä ja työn tuottavuutta. Koska työskentelytavat ovat jatkuvassa muutostilassa, on myös tilojen ja sisäilmaston mukauduttava uusiin työtapoihin.

Sunnuntaina 3.6. käynnistyvän RoomVentilation 2018 -konferenssin teemoja ovat muun muassa joustava ilmanvaihtotekniikka terveyden ja viihtyvyyden edistäjänä (professori Jarmo Suominen ja professori Pawel Wargocki) sekä käyttäjien yksilöllisten tarpeiden huomioiminen sisäilmastossa ja ilmanvaihdossa.

Käyttäjien huomioiminen on keskeinen tavoite myös EU:n rakennusten energiatehokkuutta säätelevässä direktiivissä, joka uusittiin toukokuussa 2018. Teema on esillä sunnuntaina 3.6. järjestettävässä foorumissa.

"Tekniikan tulee muuttua paremmin ymmärrettävään ja ohjattavaan suuntaan, jotta käyttäjät voivat helposti muokata sisäympäristön olosuhteita omien tarpeidensa mukaiseksi", sanoo LVI-tekniikan professori Risto Kosonen Aalto-yliopistosta.

"Laitteiden ja käyttäjien välinen kommunikointi on tullut halvemmaksi langattomien yhteyksien ja internetliittymien avulla, ja sisäilmastoa pystytää ennakoimaan mittaus- ja laskentatekniikan kehittyessä", kertovat Howard Goodfellow Kanadasta ja professori Dirk Muller, Saksasta.

Konferenssin teemoja ovat myös ”Sisäilmasto, ilmanvaihto ja ilmanliike”, joka on ollut pitkään keskeinen tutkimusalue Pohjoismaissa, mutta nykyisin tärkeä erityisesti Aasiassa. Kiinassa tutkimus ei rajoitu pelkästään rakennuksiin, vaan on laajentunut sisä- ja ulkoilman vuorovaikutukseen ja puolisisätiloihin, kuten tunneleihin.

Myös sairaalaympäristö, liikennevälineet ja koulut ovat vahvasti esillä konferenssissa.

RoomVentilation kongressi järjestetään 2.-5. kesäkuuta Aalto-yliopiston kampuksella Otaniemessä. Sen järjestää Aalto-yliopisto ja Sisäilmayhdistys ry.

Lisätietoja antavat konferenssin presidentti professori Risto Kosonen ([email protected], puh. 040 502 7484) ja konferenssisisihteeri Mervi Ahola ([email protected], puh. 050 584 8442).

Media voi ilmoittautua veloituksetta konferenssiin sähköpostitse ([email protected]).

Konferenssin taustajärjestö on Pohjoismainen LVI-yhdistysten liitto SCANVAC, joka edustaa noin 20 000 alan asiantuntijaa. Konferenssi on järjestetty säännöllisesti vuodesta 1987 eri puolilla maailmaa. SCANVACin sihteeristö toimii Suomessa emeritusprofessori Olli Seppäsen johdolla.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle