Panssaripinnoitteesta muovin korvaajaan ja masennusta hoitavaan videopeliin – miljoonapotti tulevaisuuden tutkimushankkeille

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö ja Jane ja Aatos Erkon säätiö myönsivät yhteensä kolme miljoonaa euroa kuudelle suomalaiselle tutkimushankkeelle. Viisi hankkeista on Aalto-yliopiston vetämiä.
panssaripinnoite
Taiteellinen kuva panssaroidusta superhydrofobisesta pinnasta, joka kestää iskuja ja hylkii nesteitä tehokkaasti. Kuva: Juha Juvonen.

Säätiöt myönsivät 500 000 euroa Aalto-yliopiston apulaisprofessori Matias Palvan vetämälle hankkeelle, joka yhdistää aivo- ja pelitutkimusta ja kehittää digitaalisia lääkkeitä erityisesti masennuksen hoitoon. Aivojen toimintaa muovaavista videopeleistä voi tulla tärkeä uusi aivosairauksien hoitomuoto. Ne voivat myös auttaa ikääntyviä pitämään yllä aivokuntoaan. Hanke nostaa Suomen digitaalisten peliterapioiden kärkimaaksi tutkimuksen, terveydenhuollon ja peliteollisuuden yhteistyöllä.

Aalto-yliopiston professori Mikko Alavan johtama Älyä vaahtoihin -hanke etsii biopohjaisista vaahdoista kierrätettäviä muovinkorvikkeita tekoälyn avulla. Kyseessä on yksi maailman ensimmäisistä hankkeista, jossa käytetään tekoälyä biomateriaalien suunnittelussa. Kaupalliset mahdollisuudet ovat suuret: biopohjaisia muovinkorvikkeita voidaan käyttää esimerkiksi pakkaus-, rakennusmateriaali- ja metsäteollisuudessa. Hanke sai 350 000 euron rahoituksen.

Aalto-yliopiston professori Robin Rasin vetämähanke kehittää kulutusta kestäviä ja likaa hylkiviä pintoja. Uudenlainen panssaripinnoite on jopa kymmenen kertaa aiempia pinnoitteita kestävämpi. Hanke sai rahoitusta 600 000 euroa.

Aalto-yliopiston professori Arto Visalan vetämä hanke kehittää ilmastonmuutoksen muovaamiin olosuhteisiin kevyitä puoliautonomisia metsäkoneita. Ne säästävät luontoa ja ratkaisevat kuljettajapulan ongelmaa. Hanke sai rahoitusta 400 000 euroa.

Aalto-yliopiston professori Katja Hölttä-Otto sai 150 000 euroa vetämälleen hankkeelle, joka selvittää, miten tuotekehittäjän ja käyttäjän keskinäinen ymmärrys rakentuu ja siirtyy eteenpäin yrityksessä. Onnistunut tuotekehitys vaatii empatiaa.

Aaltolaiset ovat mukana myös Vaasan yliopiston professori Heidi Kuusniemen vetämässä INCUBATE-hankkeessa. Se kehittää teknologiaa, joka tuo tarkan navigoinnin sisätiloihin. Paikannus, navigointi ja ajanmääritys ovat tärkeä osa yhteiskunnan digitaalista infrastruktuuria. Paikannuspalvelut eivät kuitenkaan toimi hyvin sisätiloissa tai ulko- ja sisätilojen välillä. Uusi piensatelliittiteknologia ratkaisee ongelman ja tuo sisätilanavigoinnin hyödyt esimerkiksi teollisuuteen, palo- ja pelastustoimeen sekä älypuhelinsovelluksiin. Hanke sai 950 000 euron potin.

Tulevaisuuden tekijät -ohjelma vahvistaa strategista osaamista

Tulevaisuuden tekijät -rahoitusohjelma etsii suomalaisten yliopistojen kunnianhimoisia, tulevaisuuteen katsovia tutkimusavauksia. Viidettä kertaa järjestettyyn rahoitushakuun lähetettiin yli 90 uutta tutkimusideaa.

”Hyvinvointimme rakentuu ihmisten osaamiselle. Tänä päivänä tutkittua tietoa ja kriittistä ajattelua tarvitaan enemmän kuin koskaan: tiede ja tutkimus auttavat meitä pysymään kehityksessä mukana. Tulevaisuuden tekijät -ohjelma nostaa tänäkin vuonna esille ajankohtaisia ja yhteiskunnallisesti merkittäviä hankkeita, jotka rakentavat omalta osaltaan kestävämpää huomista”, sanoo Jane ja Aatos Erkon säätiön asiamies Hanna-Mari Peltomäki.

“Rahoitamme tutkimusavauksia, jotka palvelevat teollisuutta  ja yhteiskuntaa pitkällä aikavälillä. Tänä vuonna uusi kiinnostava aluevaltaus ovat digitaaliset lääkkeet. Rahoituksen saanut hanke tuo uuden kulman keskusteluun mielen hoidosta. Hanke on myös hyvä esimerkki siitä, millaista innovatiivista tutkimusta Tulevaisuuden tekijät -rahoituksen turvin on mahdollista tehdä”, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön hallituksen puheenjohtaja JT Bergqvist sanoo.

Tulevaisuuden tekijät -ohjelma järjestetään vuosittain. Seuraava rahoitushaku aukeaa helmikuussa 2021. Viiden vuoden aikana rahoitusta on myönnetty nyt 29 hankkeelle yhteensä 15 miljoonaa euroa.

Lue kaikkien rahoitettujen hankkeiden esittelyt ja lisätietoa Tulevaisuuden tekijät -ohjelmasta.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa