Otaniemen maankäytön tulevaisuus keskustelussa

Perjantaina 5.12.2014 joukko Otaniemen alueen vaikuttajia kokoontui keskustelemaan Otaniemen tulevaisuudesta Aalto Built Environment Labiin.
Keskustelutilaisuus ABE:ssa. Kuvaaja: Petri Kangassalo

Joukko Otaniemen alueen vaikuttajia kokoontui Aalto Built Environment Labin Cave-tilaan Urban Millissä keskustelemaan Otaniemen maankäytön tulevaisuudesta perjantaina 5.12.2014. Tilaisuudessa oli läsnä Espoon kaupunkisuunnittelun edustajia, Aalto-yliopiston kampusjohtoa sekä alueen suurten maanomistajien, Aalto-yliopistokiinteistöjen ja Senaatti-kiinteistöjen edustajat.  Mukana opiskelijoita edustamassa olivat Aalto-yliopiston ylioppilaskunta sekä ruotsinkielinen osakunta Teknologföreningen sekä alueen asukkaita edustamassa Otaniemi-Seura. Myös joukko maankäyttötieteiden laitoksen tutkijoita oli paikalla. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun alueen avaintoimijat tapasivat toisiaan samassa tilaisuudessa Otaniemen kehityksen tiimoilta.

Otaniemen alue elää muutoksen aikaa. Muutoksen liikkeelle panevia voimia ovat metroaseman tulo ja Aalto-yliopiston kampuksen keskittyminen Otaniemeen. Edessä on useita asemakaavoja ja kehityshankkeita. Alueelle kaavaillaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun uuden rakennuksen lisäksi lisää asuntoja ja palveluja.

Alueen toimijoilla on paljon näkemyksiä siitä, mihin suuntaan aluetta pitäisi kehittää. Kaupunkisuunnittelun näkökulmasta on tärkeää, että eri näkökulmat otetaan huomioon ja aluetta pystytään kehittämään yhdessä. Näin maankäyttö on aiempaa kestävämmällä pohjalla ja se vastaa alueen eri toimijoiden tarpeisiin. Nyt järjestetyssä tapaamisessa pyrittiin aloittamaan yhteistyön mahdollistava keskusteluyhteys. Tästä alkava vuorovaikutusprosessi on myös osa laajaa Energizing Urban Ecosystems –tutkimusohjelmaa.

Perjantain tapahtuman aluksi osanottajat pitivät omat puheenvuoronsa ja kertoivat kehityshankkeistaan, toiveistaan ja näkökulmistaan Otaniemen tulevaisuuden suhteen. Tämän jälkeen käytiin keskustelua teemoittain muun muassa asuinrakentamisesta, palveluista sekä ympäristöstä.

Keskustelussa nousi esiin esimerkiksi, millaista rakentamista Otaniemen alueelle halutaan tulevaisuudessa - tarvitseeko Aalto-yliopisto laajenemistilaa, millainen asukaspohja tarvitaan palveluiden monipuolistamiseen, miten Otaniemessä liikutaan ja millaisia pysäköintitarpeita alueella tulevaisuudessa on. Keskustelua päätettiin jatkaa ensi keväänä.

Tilaisuus oli myös Aalto Built Environment Labin kehittämiselle tärkeä. Tilan toimivuutta testattiin ensimmäistä kertaa todellisessa maankäytön suunnitteluprosessia. ABE:n esitystekniikkaa hyödynnettiin monipuolisesti eri osapuolien puheenvuoroissa ja keskustelun strukturoinnissa.

Lisätietoja: Aija Staffans, YTK, Aalto Built Environment Lab.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa