Uutiset

Oppimisen vieminen virtuaalimaailmaan vaatii uutta ihmiskäsitystä

Ihmisen identiteetti on pohjaton tarinakokoelma, mikä pitää ymmärtää virtuaalimaailmojen hyödyntämisessä, väitöstutkimus korostaa.

TaM Owen Kelly selvittää taidekasvatuksen alan väitöskirjassaan, miten virtuaalimaailmoja voidaan hyödyntää oppimisen työkaluina. Taustalla vaikuttaa havainto siitä, että aiemmin ”virtuaaliluokat” ovat usein tavalla tai toisella epäonnistuneet.

– Tutkimuksen edetessä kuorimme tätä ydinkysymystä kerros kerrokselta, kunnes päädyimme perimmäiseen kysymykseen: mitä oikeastaan tarkoitamme ihmisellä, kun puhumme ihmisten oppimisesta? Kelly kertoo.

Vastauksena hän esittää, että ihmiset ovat pohjiaan myöten tarinoita. Kellyn mukaan tämän tunnistaminen on olennaista, jotta virtuaalimaailmoja voidaan käyttää oppimisen, hyvinvoinnin, terapian ja henkilökohtaisen kasvun työvälineinä.

– Toisin kuin usein ajattelemme, ei ole olemassa mitään muuttumatonta, todellista minää, jonka pohjalle rakentaisimme identiteettiämme. Sen sijaan ihminen on kokoelma erilaisia tarinoita, joita hän säännöllisesti muokkaa ja kuvittelee uudelleen. Esimerkiksi kun kerromme muistojamme toiselle, muutamme niitä hieman jokaisella kerralla. Näin keksimme itsemme jatkuvasti uudelleen, Kelly havainnollistaa.

Virtuaalisia meditaatiotiloja ja 3D-päiväkirjoja

Väitöstutkimus pohjautuu Arcada-ammattikorkeakoulussa toteutettuun Marinetta Ombro -projektiin, jossa opiskelijat ja opettajat rakensivat digitaalisen version Rosarion saaresta Second Life -virtuaalimaailmaan. Projekti paljasti, miten ihmiset ajattelevat, tuntevat ja toimivat keinotekoisessa maailmassa.

Kelly kehitteli tulostensa pohjalta prototyyppejä erilaisista pienoisvirtuaalimaailmoista, joita voidaan käyttää itsensä luomisen ja kehittämisen työkaluina. Virtuaalimaailmat on luotu OpenSimulator-3D-sovellusalustalla ja tarkoitettu yksittäisille käyttäjille. Aikuiselle, vanhemmalle ja lapselle on jokaiselle oma tila.

– Tarkoituksena on, että luomiani virtuaalimaailmoja voi käyttää meditaatiotiloina ja 3D-päiväkirjoina. Ne sisältävät yksinkertaisia pelejä, jotka toimivat eräänlaisina oraakkeleina tarjoamalla käyttäjälle kuva- ja tekstiaineistoa ajateltavaksi.

Väitöstilaisuus

Väitöskirja ”Ambient Learning and Self Authorship” tarkastetaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa perjantaina 28.8.2015 klo 12, Mediakeskus Lumeen Sampo-salissa, Hämeentie 135 C, Helsinki. Vastaväittäjänä toimii filosofian tohtori Bryan Alexander National Institute for Technology and Liberal Education -instituutista. Väitöskirjan tilaukset Aalto-yliopiston verkkokirjakaupasta shop.aalto.fi, tiedustelut [email protected], puh. 050 313 7086.

Lisätietoja:

Tohtorikoulutettava Owen Kelly
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
puh. 040 511 5844
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

ENRIO 2021 congress logo banner
Tutkimus ja taide Julkaistu:

ENRIO 2021 -kongressi järjestetään verkossa 27.-29. syyskuuta

Kongressin teemoja ovat avoimen tieteen ja EU:n tietosuojalainsäädännön tutkimusetiikka sekä muun muassa tiedevilppi. Ilmoittautuminen avautuu 3.5.
Book shelves in the library full of books
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kurssikirjojen kirjoittaja ja tiedekirjailija – tiesitkö, että olet oikeutettu lainauskorvaukseen?

Kaikki tekijät, jotka ovat kirjoittaneet tekstiä teokseen, jota lainataan kirjastoista, ovat oikeutettuja lainauskorvaukseen.
assistant professor rodrigo serna photo by lasse lecklin
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Get to know us: Assistant professor Rodrigo Serna

Assistant professor Rodrigo Serna’s goal is to find new ways to produce sufficient raw materials for our modern society. Let’s hear more!
Professori Joni Pajarinen. Kuva: Aalto-yliopisto/ Kukka Maria Rosenlund
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Professori Joni Pajarinen uskoo robottien tulevaisuuden potentiaaliin

Tulevaisuudessa robotit työskentelevät ja oppivat itsenäisesti, myös ihmisten kanssa, eivätkä enää pelkästään toteuta ohjelmoituja käskyjä.