Uutiset

Oppimisen vieminen virtuaalimaailmaan vaatii uutta ihmiskäsitystä

Ihmisen identiteetti on pohjaton tarinakokoelma, mikä pitää ymmärtää virtuaalimaailmojen hyödyntämisessä, väitöstutkimus korostaa.

TaM Owen Kelly selvittää taidekasvatuksen alan väitöskirjassaan, miten virtuaalimaailmoja voidaan hyödyntää oppimisen työkaluina. Taustalla vaikuttaa havainto siitä, että aiemmin ”virtuaaliluokat” ovat usein tavalla tai toisella epäonnistuneet.

– Tutkimuksen edetessä kuorimme tätä ydinkysymystä kerros kerrokselta, kunnes päädyimme perimmäiseen kysymykseen: mitä oikeastaan tarkoitamme ihmisellä, kun puhumme ihmisten oppimisesta? Kelly kertoo.

Vastauksena hän esittää, että ihmiset ovat pohjiaan myöten tarinoita. Kellyn mukaan tämän tunnistaminen on olennaista, jotta virtuaalimaailmoja voidaan käyttää oppimisen, hyvinvoinnin, terapian ja henkilökohtaisen kasvun työvälineinä.

– Toisin kuin usein ajattelemme, ei ole olemassa mitään muuttumatonta, todellista minää, jonka pohjalle rakentaisimme identiteettiämme. Sen sijaan ihminen on kokoelma erilaisia tarinoita, joita hän säännöllisesti muokkaa ja kuvittelee uudelleen. Esimerkiksi kun kerromme muistojamme toiselle, muutamme niitä hieman jokaisella kerralla. Näin keksimme itsemme jatkuvasti uudelleen, Kelly havainnollistaa.

Virtuaalisia meditaatiotiloja ja 3D-päiväkirjoja

Väitöstutkimus pohjautuu Arcada-ammattikorkeakoulussa toteutettuun Marinetta Ombro -projektiin, jossa opiskelijat ja opettajat rakensivat digitaalisen version Rosarion saaresta Second Life -virtuaalimaailmaan. Projekti paljasti, miten ihmiset ajattelevat, tuntevat ja toimivat keinotekoisessa maailmassa.

Kelly kehitteli tulostensa pohjalta prototyyppejä erilaisista pienoisvirtuaalimaailmoista, joita voidaan käyttää itsensä luomisen ja kehittämisen työkaluina. Virtuaalimaailmat on luotu OpenSimulator-3D-sovellusalustalla ja tarkoitettu yksittäisille käyttäjille. Aikuiselle, vanhemmalle ja lapselle on jokaiselle oma tila.

– Tarkoituksena on, että luomiani virtuaalimaailmoja voi käyttää meditaatiotiloina ja 3D-päiväkirjoina. Ne sisältävät yksinkertaisia pelejä, jotka toimivat eräänlaisina oraakkeleina tarjoamalla käyttäjälle kuva- ja tekstiaineistoa ajateltavaksi.

Väitöstilaisuus

Väitöskirja ”Ambient Learning and Self Authorship” tarkastetaan Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa perjantaina 28.8.2015 klo 12, Mediakeskus Lumeen Sampo-salissa, Hämeentie 135 C, Helsinki. Vastaväittäjänä toimii filosofian tohtori Bryan Alexander National Institute for Technology and Liberal Education -instituutista. Väitöskirjan tilaukset Aalto-yliopiston verkkokirjakaupasta shop.aalto.fi, tiedustelut [email protected], puh. 050 313 7086.

Lisätietoja:

Tohtorikoulutettava Owen Kelly
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
puh. 040 511 5844
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Valentina Arrietta's photo by Valentina Arrietta.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Valentina Arrietta: Palaute on aina lahja

"'Joskus tuntuu, että kamppailen yksin hylkäämisen ja julkaisemiseen liittyvien odotusten kanssa. Mutta jos puhun jonkun toisen kanssa, huomaan, että heilläkin on omat taistelunsa. On tärkeää puhua ihmisten kanssa ja huomata, että lopulta en kulje yksin näissä kengissä."
A closeup of a woman in green light wearing goggles that reflect colourful pixels
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Syyskuussa aloittaa 15 uutta akatemiatutkijaa

Suomen Akatemia on myöntänyt Aalto-yliopistolle rahoituksen 15 akatemiatutkijan tehtävään.
On the background, white radiant lines over a black bacground and only hair and shoulder of a person passing by visible
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Lähes 20 miljoonaa euroa tutkimukseen

Suomen Akatemian akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 45 aaltolaista.
Outi Turpeinen standing on stage talking about Unfolding public art book to a seated audience facing her.
Kampus, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Rakkautta ja runoutta - yliopiston tutkimuksesta välittyvä intohimo inspiroi taiteilijoita

K1-, K2-, ja K3-rakennuksien taidekokoelma Engineering Materials julkaistiin seminaarin yhteydessä.