Opiskelijat tenttasivat johtamisen alan alumneja uratilaisuudessa

Keväällä lanseerattu, opiskelijoiden suosima Tenttaa Työnantajaa -tilaisuus jatkui teemalla Johtaminen – HR, yritysvastuu ja strategia.
kuva_tenttaa_tyonantajaa_2014_fi.jpg

Kauppakorkeakoululla 15.10. järjestetyssä tilaisuudessa kuultiin monipuolisesti, millaista työ johtamisen alan eri tehtävissä eri organisaatioissa oikeasti on.

Henkilöstöpäällikkö, projektipäällikkö, konsultti, asiakasneuvoja ja yrittäjä. Siinä muutamia esimerkkejä ensimmäisistä työnimikkeistä, joita johtamisesta valmistuneet KTM:t saavat.  Mutta kuinka päästä kiinni työelämään valmistumisen jälkeen? Johtamisen alan Tenttaa työnantaja -tilaisuus oli houkutellut asian äärelle Fazer-saliin vajaat 40 alasta kiinnostunutta opiskelijaa sekä myös koulun henkilökuntaa.

Tilaisuuden avannut Tanja Makkonen Kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalveluista kertoi tilastojen hellivän johtamisen alan opiskelijoita. Heistä täydet 100 % on ollut viiden vuoden jälkeen valmistumisestaan edelleen tyytyväisiä suorittamaansa tutkintoon työuran kannalta. Alan ensimmäinen työpaikka on lähes joka toiselle irronnut niin, että kyseisessä paikassa ollaan oltu töissä jo opiskelujen ohessa.

Ole aktiivinen ja luo verkosto!

Myös asiantuntijavieraillemme alan ensimmäinen työtehtävä oli löytynyt omien, opiskeluaikaisten kontaktien kautta. Yritysvastuuasiantuntija Tia Jysmä YIT-yhtymästä oli päätynyt nykyiseen tehtäväänsä viettäessään monta kesää yhtiön eri liiketoimintayksiköiden palveluksessa. Suomen Clas Ohlsonin toimitusjohtaja Sampo Päällysaho puolestaan oli aloittanut uran kaupan alalla tekemällä gradunsa Keskolle. HR Trainee Susanna Hyppönen L'Orealilta oli aloittanut osa-aikaisena rekrytointien parissa Academic Workillä ja Mikael Ahlfors, HR Partner Tiedolta, oli päätynyt nykyisen työnantajansa palvelukseen niiden verkostojen kautta, jotka olivat syntyneet ensimmäisten osa-aikatöiden myötä.

Ei siis ihme, että kysyttäessä tärkeintä KTM-tutkinnon tarjoamaa oppia työelämässä, tietopohjan lisäksi kyky ja rohkeus verkostoitua sekä olla sopivan tilaisuuden tullen jopa kriittinenkin, nousi vahvasti esiin. Kaikki kokivat myös osallistumisen ainejärjestötoimintaan arvokkaana.
– Koulu luo puitteet, mutta on omasta aktiivisuudesta kiinni, miten asiat lopulta etenevät. Varsinkin opiskeluaika on loistava mahdollisuus verkostoitumiseen. Usein nämä verkostot kantavat läpi elämän ja voivat auttaa urallakin eteenpäin.

Ole aito, avoin ja rohkea!

Tilaisuuteen osallistuneet pääsivät toden teolla tenttaamaan asiantuntijavieraitamme paneelikeskustelussa, jossa kuultiin paljon konkreettisia vinkkejä työnhakuun ja urakehitykseen liittyen. Töitä haettaessa vaakakupissa painaa paljon se, että pystyy jollain tapaa osoittamaan aidon kiinnostuksensa niihin tehtäviin, jotka motivoivat.
– On aloitettava jostain, vaikkapa sitten kaupan kassalta, mikäli esimerkiksi kaupan ala kiinnostaa tulevaisuudessa kaikkein eniten. Myös gradun tekeminen kiinnostavaan yritykseen on yksi varteenotettava väylä työelämään.

Opiskelijoista oli helpottavaa kuulla, että kaikkea ei tarvitse heti osata, vaan persoonalla ja sillä, että osoittaa potentiaalia, on valtavasti merkitystä.
– Tuo rohkeasti esiin, mitä ajattelet ja haluat tehdä!

Niin ikään harrastusten merkitystä ei pidä aliarvioida. Kaikki asiantuntijavieraamme esimerkiksi korostivat partiotoiminnan suurta merkitystä omalla kohdallaan.
– Harrastukset kertovat paljon siitä, mikä sinua motivoi ja kuinka olet käyttänyt vapaa-aikasi. Ja vinkin kivasta työtehtävästä voi saada myös harrastusten kautta tapaamiltaan ihmisiltä!

Normaali työpäivä?

Tapaamiset, rutiinihommat, suunnittelupalaverit, rekrytoinnit, perehdytykset, koulutukset, yleisjohdolliset tehtävät, kehitystehtävät, prosessikuvaukset, projektit, yt-neuvottelut jne.
Tilaisuuden lopuksi opiskelijat saivat kuulla hyvin realistisesti, millaisena ihan tavallinen työpäivä jokaisella vieraallamme näyttäytyy. Pian kävi kuitenkin ilmi, ettei yhtä ja samanlaista työpäivää oikeastaan ole, vaan päiviin mahtuu 'ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä'. Parasta kaikkien mielestä oli kuitenkin, että oma työ koetaan merkitykselliseksi, niin hyvinä kuin huonoina hetkinä.

Opiskelijat kokivat tilaisuuden annin arvokkaana. Monelle osallistuminen kasvatti luottamusta omiin työnhakutaitoihin ja antoi lisää motivaatiota opiskeluunkin.
– Paljon tosi keskeisiä ja tärkeitä asioita, jotka kaikkien valmistumisvaiheessa olevien pitäisi kuulla. Oli todella avartavaa saada konkreettisesti, esimerkkien kautta tietoa erilaisista työurista, kiteytti eräs opiskelija tilaisuuden annin kokonaisuudessaan.

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.