Olion ymmärtäjä

Professori Harri Laaksolle valokuva on paljon enemmän kuin se, mitä silmät seinällä tai ruudulla näkevät.
Harri Laakso
"Teoreettisen ajattelun rinnalla teen myös koko ajan pieniä kuvallisia tutkimusmatkoja." Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

Professori Harri Laakso, mitä tutkit ja miksi?

Alani on valokuvatutkimus. Koska valokuva itsessään taipuu niin moneen aiheeseen, myös tutkimukseni kattaa monenlaisia asioita valokuvan käytöstä siihen liittyvään teknologiaan. Erityisesti minua kiehtoo se, miten kuvateokset ovat osa tutkimuksellista kokonaisuutta. Valokuva on paljon enemmän kuin vain otos seinällä, kirjassa tai kännykässä – minä haluan selvittää, millainen olio, ilmiö tai tapahtuma siinä on kyseessä.

Miten sinusta tuli tutkija?

Opiskelin valokuvaamista sekä New Yorkissa että Helsingissä. Tutkijaksi ryhdyin, koska halusin selittää ja käsitteellistää niitä asioita, joita valokuvaamisessa tapahtuu. Tein aiheesta väitöskirjan, ja sen jälkeen olen työskennellyt erilaisissa tehtävissä aiheen parissa, muun muassa kuraattorina ja läänintaiteilijana. Teoreettisen ajattelun rinnalla teen myös koko ajan pieniä kuvallisia tutkimusmatkoja.

Mitkä ovat olleet urasi huippuhetkiä?

Tämä professuuri on ehdottomasti yksi sellainen. Olen pitkään toiminut professorina taiteen alalla, mutta nyt olen omimmalla alueellani.

Toisaalta nautin pienistä huomioista, joita syntyy joskus pitkänkin ajatusten pyörittelyn seurauksena.

Mitä vaaditaan tutkijalta?

Sanon aina jatko-opiskelijoilleni, että tärkeintä on tarpeeksi syvä kiinnostus omaan aiheeseen. Vain sen avulla jaksaa tehdä työtä pitkäjänteisyydellä, jota vaaditaan vaikeista kohdista selviämiseen.

Kiinnostuksen ja uteliaisuuden lisäksi vaaditaan myös tarkkaavaisuutta, jotta tunnistaa tärkeitä asioita matkan varrella – varsinkin oman ajattelun ulkopuolelta.

Mitä odotat tulevaisuudelta?

Koska yliopisto on tuttu, minulla on jo käynnissä monia kiinnostavia projekteja. Toivon saavani uusia jatko-opiskelijoita, joita voin auttaa ja tukea eteenpäin tutkijanuralla. Pitkäaikainen haaveeni on parin kirjaprojektin käynnistäminen, ja niitä haluaisin edistää kaikessa rauhassa.

Vedin pari vuotta Aalto-yliopiston kaikille opiskelijoille suunnattujen, yliopiston laajuisten taideopintojen UWAS-kokonaisuutta. Nyt vetovastuu siirtyy muille, mutta jatkan vielä niilläkin kursseilla opettamista mahdollisuuksien mukaan. Ensi vuodelle on suunnitteilla ainakin kaupunkivalokuvauksen kurssi. On aina avartavaa opettaa ihmisiä, joiden traditiot tulevat täysin oman alan ulkopuolelta.

Harri Laakso ja muut Aalto-yliopiston uudet vakinaistetut professorit kertovat tutkimuksestaan 30. tammikuuta järjestettävässä Installation Talks -tapahtumassa. Tervetuloa mukaan! Lisätietoja tapahtumasta täällä.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.