Olav Thonin säätiön kansainvälinen tutkijapalkinto akateemikko, emeritaprofessori Riitta Harille

Ansiokkaasta aivotutkimuksesta myönnetty tutkijapalkinto on suuruudeltaan noin 518 000 euroa.
Kuva: Mikael Ahlfors, Keskuskauppakamarin Naisjohtajaohjelma.

Akateemikko Riitta Harille on myönnetty Norjassa Olav Thonin säätiön kansainvälinen tutkijapalkinto ansiokkaasta aivotutkimuksesta. Palkinto on suuruudeltaan viisi miljoonaa Norjan kruunua eli noin 518 000 euroa.

Säätiön puheenjohtajan Olav Thonin mukaan emeritaprofessori Riitta Hari on erittäin arvostettu aivotutkija. Harin ansiosta tutkimusalalla on tehty useita läpimurtoja.

Olav Thonin säätiön asiantuntijakomitean johtajan ja Karolinska Instituutin rehtorin, professori Ole Petter Ottersenin mukaan Haria pidetään magnetoenkefalografiatutkimuksen (MEG) pioneerina jo 1980-luvulta saakka.

”Palkinto tuli minulle täytenä yllätyksenä. Olen ollut nyt kaksi vuotta emeritaprofessorina Aalto-yliopiston taiteen laitoksella, jossa olen pyrkinyt madaltamaan taiteen ja aivotutkimuksen raja-aitoja. Olen ilokseni päässyt myös taiteen ja muotoilun laitosten keramiikkakursseille”, kertoo palkinnosta ilahtunut emeritaprofessori Riitta Hari.

Hari johti Aalto-yliopiston aivotutkimusta yli 30 vuoden ajan. Hänet nimitettiin tieteen akateemikoksi vuonna 2010. Hari on julkaissut yli 300 vertaisarvioitua lehtiartikkelia ja lukuisia muita julkaisuja. Hari sai Suomen tiedepalkinnon vuonna 2009, Louis Jeantet –lääketiedepalkinnon 2003 ja Matti Äyräpää -lääketiedepalkinnon 2001.

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: