Nopea jähmettyminen saa aineen rätisemään

Uusi malli auttaa ymmärtämään muun muassa metallien valmistuksessa syntyviä virheitä.

Laskennallinen tiheyskenttä näyttää pyöreänmuotoisen kiinteän kiteen, joka on eri asennossa suhteessa ympäröivään kiinteään aineeseen. Reunalla näkyvät siniset alueet ovat asentojen erosta johtuvia hilavirheitä, joista yksi on suurennettu näyttämään virhe hilan jaksollisessa rakenteessa.

Miltä kuulostaa se, kun neste muuttuu kiinteäksi hyvin nopeasti?

Aalto-yliopiston laskennallisen nanotieteen huippuyksikön tutkijat ovat yhdessä Brown Universityn ja University of California, Irvinen kollegoidensa kanssa kehittäneet teorian, joka vastaa kysymykseen yhdistämällä ensimmäistä kertaa ymmärryksen kiinteän aineen värähtelystä ja nesteen mikroskooppitason jähmettymisestä. Tulokset julkaistiin tammikuussa arvostetussa Physival Review Letters -tiedejulkaisussa.

– Aikaisemmat teoriat ovat keskittyneet hitaaseen jähmettymiseen. Se on käytännössä diffuusiota, jossa atomien liike on hidasta ja sattumanvaraista. Nopeassa jähmettymisessä atomit eivät enää liiku ainoastaan satunnaisesti, vaan reaktio on ikään kuin ne olisi puristettu kasaan. Puristuksen lauetessa syntyvä ääniaalto on se, jonka meidän mallimme pystyy ennustamaan, tohtorikoulutettava Vili Heinonen kuvailee.

Yleensä neste muuttuu kiinteäksi niin hitaasti, ettei ääntä synny laisinkaan. Kun prosessi on nopea, kuten alijäähtyneen veden jäätyessä, aineen hilarakenteeseen syntyy suuria virheitä, joiden laukeamisesta syntyvä aalto muistuttaa Vili Heinosen mukaan eräänlaista rätinää. Ihmiskorva ei käytännössä ääntä havaitse, sillä luonnossa esiintyvät alijäähtyneet nesteet ovat pieniä pisaroita.

Ymmärtämällä näitä virheitä ymmärrämme myös paremmin, miksi tietyissä lämpötiloissa valmistetuista metalleista tulee tietynlaisia.

Rätinän lisäksi malli kertoo paljon muutakin.

– Se auttaa ymmärtämään ja ennustamaan niitä virheitä, joita aineisiin – erityisesti metalleihin – syntyy jähmettymisessä. Aineissa on usein myös erilaisia rajapintoja, jotka eivät aina sovi yhteen. Ymmärtämällä näitä virheitä ymmärrämme myös paremmin, miksi tietyissä lämpötiloissa valmistetuista metalleista tulee tietynlaisia – ja voisimmeko sille tehdä jotain, Heinonen selittää.

Tutkijat osoittivat mallin toimivuuden analysoimalla värähtelyitä teoreettisesti ja laskennallisesti. Laskennallisessa kokeessa mallia verrattiin aikaisempien teorioiden antamiin ennusteisiin ja osoitettiin, että uuden teorian ominaisuudet ovat ehdottoman tärkeitä, kun halutaan ymmärtää, miten esimerkiksi metallien mikroskooppinen rakenne muuttuu korkeassa lämpötilassa. Metallien valmistusprosessin kontrolloinnin lisäksi näiden asioiden ymmärtäminen voisi tulevaisuudessa mahdollistaa halvan tavan valmistaa älykkäitä nanorakenteita.

Lisätietoja:

Tohtorikoulutettava Vili Heinonen
Puh. 050 433 2834

Consistent Hydrodynamics for Phase Field Crystals
V. Heinonen, C. V. Achim, J. M. Kosterlitz, See-Chen Ying, J. Lowengrub, and T. Ala-Nissila

Linkki julkaisuun (journals.aps.org)

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.