Uutiset

Nokia-analyysi pääsi organisaatio- ja johtamistutkimuksen ykkösjulkaisuun

Timo Vuoren ja Quy Huyn artikkeli johtoportaan tunteiden vaikutuksesta matkapuhelinjätin alamäkeen on herättänyt kiinnostusta ympäri maailmaa.

Aalto-yliopiston strategisen johtamisen professorin Timo Vuoren ja ranskalaisen Inseadin kauppakorkeakoulun strategian professorin Quy Huyn artikkeli Distributed Attention and Shared Emotions in the Innovation Process: How Nokia Lost the Smartphone Battle julkaistiin hiljattain Administrative Science Quarterly -lehdessä. Saavutus on merkittävä: kyseessä on johtamis- ja organisaatiotutkimuksen arvostetuin lehti, joka julkaisee vuodessa ainoastaan 16 tiukan seulan läpäissyttä artikkelia, usein maailman huippuyliopistojen tutkijoilta. Artikkeli on saanut paljon julkisuutta paitsi Suomessa myös kansainvälisessä mediassa.

– ASQ painottaa teorian kehittämistä, ja se oli tärkein kriteeri myös artikkelimme hyväksymiselle. Kehitämme uutta teoriaa siitä, miten jaetut tunteet vaikuttavat organisaation innovaatioprosessin. Erityisesti haluamme selvittää, miten tunteiden vaikutus täydentää rakenteiden ja kognitiivisten rajoitteiden vaikutusta siihen, miten eri ryhmien ajatukset prosessissa yhdistyvät, Timo Vuori kertoo.

Pelkoa ja salailua

Innovaatioprosessi vaatii tehokasta tiedonkulkua eri johtoportaiden välillä ja niiden sisällä. Timo Vuoren ja Qyu Huyn tutkimuksessa paljastui, että Nokiassa tiedon liikkumisen ja siten innovaatioiden tielle tuli pelon ilmapiiri. Organisaation rakenteista johtunut huomion keskittyminen eri asioihin eri ryhmissä sekä tarinat ylimpien johtajien aggressiivisesta käytöksestä aiheuttivat keskijohdossa pelkoa ylintä johtoa kohtaan. Tämä sai heidät salaamaan ikäviä asioita, mikä taas esti tarvittavien korjausaskelien ottamisen.

Monet suomalaiset organisaatiot voisivat lisätä innovatiivisuuttaan ja tehostaa toimintaansa tunteiden paremmalla johtamisella.

– Artikkelimme on osa laajempaa tutkimussuuntaa, joka selvittää tunteiden ja ilmapiirin vaikutusta organisaation toimintaan ja sitä kautta suorituskykyyn. Monet suomalaiset organisaatiot voisivat lisätä innovatiivisuuttaan ja tehostaa toimintaansa tunteiden paremmalla johtamisella. Se ei välttämättä tarkoita pehmoilua, vaan strategian kehittämistä ja toteuttamista tukevan tunnekokonaisuuden luomista. 

Lisätietoja:

Professori Timo Vuori
Puh. 050 441 9072
[email protected]

Lue artikkeli täällä (asq.sagepub.com)

 

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

The picture shows the School of Business in winter time and during sunset. The photo was taken by Mikko Raskinen from Aalto University.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kaksinkertainen syy ottaa ilmastonmuutos vakavasti

Yritysten pitää ottaa ilmastovaikutuksensa tosissaan sekä kestävyyden että liiketoiminnan takia, sanoo vanhempi yliopistonlehtori Leena Lankoski.
City silhouette illustration with data symbols.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ilmoittaudu kevään 2022 datanhallinnan ja avoimen tieteen koulutuksiin!

Aalto-yliopisto järjestää datanhallinnan ja avoimen tieteen koulutuksia keväällä 2022.
Purppuranvärisellä taustalla vaaleanrusehtavia pellavaisia kuituja, kuva Julie-Anne Gandierin materiaalitutkimuksesta, kuva Valeria Azovskaya
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kolmelle lippulaivalle jatkorahoitus

Biotalouden FinnCERES, Suomen Tekoälykeskus FCAI ja fotoniikan PREIN saivat Suomen Akatemian rahoituksen toiselle kaudelle.
logo
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Maailman johtava biopohjaisten materiaalien tutkimus jatkuu Suomessa

Suomen Akatemia tukee edelleen FinnCERESin materiaalien biotalouden lippulaivahanketta merkittävällä, jopa 10,7 miljoonan euron rahoituksella vuosina 2022-2026. Yli 6 M€ rahoituksesta on virallisesti vahvistettu ja lopullinen tuki julkistetaan vuoden 2025 alussa.