Uutiset

Nokia-analyysi pääsi organisaatio- ja johtamistutkimuksen ykkösjulkaisuun

Timo Vuoren ja Quy Huyn artikkeli johtoportaan tunteiden vaikutuksesta matkapuhelinjätin alamäkeen on herättänyt kiinnostusta ympäri maailmaa.

Aalto-yliopiston strategisen johtamisen professorin Timo Vuoren ja ranskalaisen Inseadin kauppakorkeakoulun strategian professorin Quy Huyn artikkeli Distributed Attention and Shared Emotions in the Innovation Process: How Nokia Lost the Smartphone Battle julkaistiin hiljattain Administrative Science Quarterly -lehdessä. Saavutus on merkittävä: kyseessä on johtamis- ja organisaatiotutkimuksen arvostetuin lehti, joka julkaisee vuodessa ainoastaan 16 tiukan seulan läpäissyttä artikkelia, usein maailman huippuyliopistojen tutkijoilta. Artikkeli on saanut paljon julkisuutta paitsi Suomessa myös kansainvälisessä mediassa.

– ASQ painottaa teorian kehittämistä, ja se oli tärkein kriteeri myös artikkelimme hyväksymiselle. Kehitämme uutta teoriaa siitä, miten jaetut tunteet vaikuttavat organisaation innovaatioprosessin. Erityisesti haluamme selvittää, miten tunteiden vaikutus täydentää rakenteiden ja kognitiivisten rajoitteiden vaikutusta siihen, miten eri ryhmien ajatukset prosessissa yhdistyvät, Timo Vuori kertoo.

Pelkoa ja salailua

Innovaatioprosessi vaatii tehokasta tiedonkulkua eri johtoportaiden välillä ja niiden sisällä. Timo Vuoren ja Qyu Huyn tutkimuksessa paljastui, että Nokiassa tiedon liikkumisen ja siten innovaatioiden tielle tuli pelon ilmapiiri. Organisaation rakenteista johtunut huomion keskittyminen eri asioihin eri ryhmissä sekä tarinat ylimpien johtajien aggressiivisesta käytöksestä aiheuttivat keskijohdossa pelkoa ylintä johtoa kohtaan. Tämä sai heidät salaamaan ikäviä asioita, mikä taas esti tarvittavien korjausaskelien ottamisen.

Monet suomalaiset organisaatiot voisivat lisätä innovatiivisuuttaan ja tehostaa toimintaansa tunteiden paremmalla johtamisella.

– Artikkelimme on osa laajempaa tutkimussuuntaa, joka selvittää tunteiden ja ilmapiirin vaikutusta organisaation toimintaan ja sitä kautta suorituskykyyn. Monet suomalaiset organisaatiot voisivat lisätä innovatiivisuuttaan ja tehostaa toimintaansa tunteiden paremmalla johtamisella. Se ei välttämättä tarkoita pehmoilua, vaan strategian kehittämistä ja toteuttamista tukevan tunnekokonaisuuden luomista. 

Lisätietoja:

Professori Timo Vuori
Puh. 050 441 9072
[email protected]

Lue artikkeli täällä (asq.sagepub.com)

 

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Juulia Suvilehto. Photo: Aleksandre Asatiani.
Poikkeustilanteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Alumni Juulia Suvilehto tutkii sosiaalista käyttäytymistä ja koskemista korona-aikana

Tutkimus on yhteispohjoismainen, ja kyselyyn voi edelleen osallistua. Suvilehto tutkii myös nuorten sosiaalista yksinäisyyttä. Naistenpäivänä Suvilehto haluaa kiittää mahtavia naispuolisia roolimalleja ja kiinnittää huomiota siihen, että yleisesti ottaen naiset pitävät huolta yhteisöjen hyvinvoinnista.
Interactive data visualization analysis of the genetic ancestry of Finland.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uusi datavisualisointi auttaa analysoimaan Suomen eri alueiden geneettistä taustaa

Helsingin yliopiston uudessa tutkimuksessa onnistuttiin arvioimaan ennennäkemättömän tarkasti yli 18 000 suomalaisen geneettistä sukutaustaa. Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu osallistui tutkimukseen informaatiomuotoilu- ja interaktiivisen datavisualisoinnin osaamisellaan.
diction-kuvio-01
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Loppuraportit

Tutustu DICTION - konsortion piirissä tehtyjen tutkimusten loppuraportteihin.
QS-ranking tulos 2021
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston taide ja muotoilu nousi jo maailman 6. parhaaksi

Kaikkiaan kuusi Aallon alaa ylsi sadan parhaan joukkoon arvostetussa QS-vertailussa.