Näyttely Haltuunotto tarjoaa näkökulmia virtuaaliseen taiteeseen

Näyttelyn mediataiteilijoista suuri osa on Aalto-yliopiston opetushenkilökuntaa.
haltuunotto_fi.jpg

Virtuaalitodellisuuteen (Virtual Reality, VR) ja lisättyyn todellisuuteen (Augmented Reality, AR) on liittynyt paljon taiteellista kiinnostusta. Alan kehitystä hallitsevat kuitenkin pitkälti teknologiayhtiöt ja viihdeteollisuus. Kulttuurillisia ja vaihtoehtoisia näkemyksiä ja sisältöjä on toistaiseksi tarjolla vasta vähän. Näyttelyprojektillaan ryhmä mediataiteilijoita haluaa haastaa tämän kehityksen ja tuoda uudet mediateknologiat taiteilijoiden käyttöön.

Haltuunotto-näyttely on osa mediataideryhmä Kruksin laajempaa hanketta, joka on alkanut vuonna 2017 Sysmässä järjestetyllä "VR taiteessa" -työpajalla ja sen demoesityksillä. Mediataideryhmä Kruks on vuonna 2015 perustettu yhteisö suomalaisille ja Suomessa toimiville ammattitaiteilijoille, tutkijoille ja harrastajille jotka toimivat taiteen ja teknologian raja-alueella.

Näyttelyteoksissa pohditaan mitä virtuaalinen ja lisätty todellisuus ovat taiteen tekemisen materiaalina ja välineenä. Tuottavatko VR ja AR vain nopeita elämyksiä, kuten Pokémon Go -peli, vai ovatko ne myös taidetta? Mitä tämänhetkinen virtuaalitodellisuus palvelee, ja kenen tai minkä ehdoilla sitä tehdään?

Näyttelyn teokset edustavat erilaisia, osittain humoristisiakin lähestymistapoja virtuaalisuuteen. Näyttelyssä nähdään esimerkiksi muoviämpäriin tee-se-itse-hengessä tehtävät virtuaalilasit tai pahvilaatikko, jonka sisällä katsoja voi tuntea virtuaalisuuden. Media-arkeologista näkökulmaa tarjoaa 1990-luvulla tehty pioneeriteos Conversations with Angels, joka taustoittaa virtuaalitaiteessa tapahtunutta kehitystä.

Näyttelyn taiteilijoista suuri osa on Aalto-yliopiston opetushenkilökuntaa: Andy Best, Tomi Dufva, Jukka Hautamäki, Markku Nousiainen ja Satu-Minna Suorajärvi. Ryhmän muut taiteilijat ovat Kari Yli-Annala, Tuukka Haapakorpi, Merja Puustinen, Mikko Dufva, Pasi Rauhala sekä Pagan-työryhmä (Tuomo Tammenpää, Daniel Blackburn, Lisa Roberts). Näyttelyn ovat kuratoineet ja tuottaneet Jukka Hautamäki ja Markku Nousiainen ja sitä on tukenut SKR:n Uudenmaan rahasto.

Näyttelyn avajaiset torstaina 24.5. klo 17–19. Näyttelyn yhteydessä järjestetään Tee-se-itse ämpäritodellisuus-työpaja lauantaina 26.5. klo 12–16. Näyttelyn taiteilijat ovat tavattavissa sunnutaina 3.6. klo 14–16.

Aika: 25.5.–17.6.2018

Paikka: Galleria Sculptor, Eteläranta 12

Lisätietoa:

Kuvanveiston lehtori, mediataiteilija Andy Best-Dunkley, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, p. 050 5714013, [email protected]

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.