Nature julkaisi liikkuvuuden tutkijoiden artikkelin

Liikennetutkimus on keskeisessä roolissa maailmanlaajuisten energian hankintaan, ilmastonmuutokseen ja terveyteen liittyvissä 2000-luvun haasteissa.

Monet suurkaupungit ovat liikenteen sujuvuuden osalta jo umpikujassa, kaupungeissa kärsitään tunteja kestävistä liikenneruuhkista. Vuosittain 1,2 miljoonaa ihmistä menehtyy liikennekuolemissa, joista 90% tapahtuu kehitysmaissa. Puolet onnettomuuksista tapahtuu jalankulkijoille, pyöräilijöille ja moottoripyöräilijöille. Ennenaikaisten liikenteen pienhiukkaspäästöistä ja saasteista aiheutuvien kuolemien määrän arvellaan nousevan 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Valtaosa liikennetutkimukseen käytetystä rahoituksesta suunnataan teknologioiden kehittämiseen, jolla katsotaan olevan kaupallista potentiaalia – kuten itseohjautuvan auton kehittämiseen – mutta jotka saavat muutenkin yksityistä rahoitusta.

Nature-lehden 2.7.  julkaistussa artikkelissa Eric Bruun ja Moshe Givoni pohtivat esimerkkien avulla vastauksia kuuteen kysymykseen:

– Miten liikennejärjestelmien vaikutuksia tulee arvioida?
– Miten kaupunkirakenne vaikuttaa kestävään kehitykseen, elintasoon ja    toimintamenoihin?
– Miten liikkuvuutta voidaan parantaa?
– Miten julkista liikennettä voidaan parantaa kehitysmaissa?
– Miten hallintoa tulee kehittää?

Eric Bruun on ollut vierailevana professorina Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun yhdyskunta- ja ympäristötekniikan laitoksella.
Moshe Givoni johtaa liikenteentutkimusyksikköä Tel Avivin yliopistossa, Israelissa. Hän opettaa Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun yhdyskunta- ja ympäristötekniikan laitoksen liikennetutkimuksen  kesäkoulussa (Summer School on Transportation 2015).

Lue Nature-artikkeli: Six research routes to steer transport policy

Liikennetekniikka (eng.aalto.fi)

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: