Uutiset

NASA:n kansainvälisen sovelluskilpailun finaali järjestetään Suomessa elokuussa 2017

Tapahtuma toimii myös näyteikkunana kotimaiselle avaruustoiminnalle.
Aalto-2. Kuva: Tuomas Tikka

Yhdysvaltain ilmailu- ja avaruushallintovirasto NASA:n viidettä kertaa järjestämän globaalin World Wind Challenge – kilpailun loppuhuipentumaa isännöivät Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto ja Helsingin kaupunki.

World Wind Challengessä on kyse muun muassa satelliittien ja miehittämättömien ilma-alusten tuottaman datan hyödyntämisestä älykkäiden kaupunkiympäristöjen rakentamisessa ja sen finaali järjestetään osana tapahtumaa, jossa esitellään myös suomalaista avaruusteknologista osaamista. Tapahtuman käytännön järjestelyistä Suomen osalta vastaavat Digital Forum Finland ry sekä ohjelmistokehitystapahtumien järjestämiseen erikoistunut Ultrahack.

Parhaillaan käynnissä olevassa kilpailussa opiskelijat ja ammattilaiset kehittävät omissa sarjoissaan sovelluksia, jotka käyttävät avoimeen lähdekoodiin perustuvaa NASA:n World Wind -rajapintaa, jonka avulla kehittäjät voivat luoda maapallosta ja sen osista interaktiivisia kolmiulotteisia visuaalisia malleja.

Tapahtuma toimii myös näyteikkunana kotimaiselle avaruustoiminnalle. Suomalaiset yritykset, korkeakoulut ja tutkimuslaitokset ovat pitkään olleet mukana kansainvälisissä hankkeissa suunnittelemassa ja rakentamassa satelliitteja ja kehittämässä uusia avaruusteknologisia sovelluksia. Uutena ilmiönä kasvava kiinnostus pieniin satelliitteihin ja niiden keräämään dataan on nyt tarjoamassa suomalaisyrityksille mahdollisuuksia kansainvälisiin läpimurtoihin avaruusliiketoiminnassa.

– Datan keräämiseen ja jalostamiseen perustuvien palveluiden myynti on noussut tutkimuksen ja teknologisen kehitystyön rinnalle tulevaisuuden vahvaksi liiketoimintamalliksi avaruustoiminnassa. Näemme tällaisessa digitaalisessa palvelutuotannossa valtavan potentiaalin Suomen kilpailukyvyn kannalta ja haluamme kilpailun yhteydessä nostaa alan kärkiyrityksiä esiin, toteaa toimitusjohtaja Juhani Kivikangas Digital Forum Finland ry:stä.

– Avaruusliiketoiminta ja siihen liittyvä osaaminen sekä opiskelijoiden kiinnostus on kasvanut vuosien mittaan. Haluamme nostaa Helsinki NASA Europe Challengen yhteydessä Suomen ekosysteemin mahdollisuuksia myös kansainvälisille avaruusalan toimijoille ja opiskelijoille, sanoo vararehtori Tuija Pulkkinen Aalto-yliopistosta.

–Suomalaisella huippuosaamisella on paljon annettavaa ja sovelluskohteita avaruusalalla ja me myös näemme siinä merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia alueen yrityksille. Helsingin kaupunki haluaa olla mukana edesauttamassa tätä kehitystä, sanoo Helsingin Kaupungin elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva.

Tapahtuman yhteistyökumppaneina toimivat Ilmatieteen laitos, Helsingin Kaupunki, Espoon Kaupunki, Aalto-yliopisto, Helsingin Yliopisto, CGI, Tekes, Reaktor, SSF, Iceye, Space Nation, Clarion Hotel Helsinki, Maanmittauslaitos, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö sekä VTT.

Lisätiedot:
Juhani Kivikangas
Digital Forum Finland ry
+358 40 5561228
[email protected]

Kilpailun sivusto: www.nasaeuropachallenge.com 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Janne Lindqvist seisoo mustassa puvussa taustallaan Aallon A-kirjainvalotaulu ja valotaideteos seinällä
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Janne Lindqvistille ensimmäisenä Suomessa Mozillan säätiön rahoitus, jolla pyritään "tekemään internetistä parempi paikka"

Mozillan säätiön rahoitukset ovat erittäin kilpailtuja, sillä ne ovat rajoittamattomia lahjoituksia.
Janne Lindqvist
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Janne Lindqvist: Auttaminen ei onnistu norsunluutornista

Tietotekniikan professori on sosiaalinen oman tiensä kulkija, joka luottaa tutkimusaiheiden valinnassa vahvaan kutinaan.
maankäyttö
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ihmiskunnan ruokkiminen planeettaa tuhoamatta vaatii U-käännöksen

Lähes puolet nykyisestä ruoantuotannosta on haitallista planeetallemme, koska se aiheuttaa luonnon monimuotoisuuden vähenemistä, ekosysteemin rappeutumista ja vesistressiä.
Large arena filled with a crowd watching a game of DOTA2 projected on big screens
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Elektronisen urheilun maailmanlaajuinen yleisö satoja miljoonia

Sosiaalinen kanssakäyminen on tärkein syy osallistua elektronisen urheilun tapahtumiin. E-urheilun suoria verkkolähetyksiä seuraavat fanit taas arvostavat muun muassa draamaa, uutuudenviehätystä, pelaajien taitoa ja estetiikkaa.