Näin koodataan soiva piirustus

Talviloma toi nuoret taide- ja tiedeleirille Otaniemen kampukselle.
Kasperi Mäki-Reinikka opastaa Suvi Sossaa Arduino-elektroniikan rakentamisessa.

Uusi Aalto-yliopisto Junior -hanke kokosi ryhmän talvilomaansa viettäviä yläkoululaisia innostumaan taiteen ja tieteen yhdistelmistä juuri avattuihin Junior-laboratoriotiloihin. Kurssin aikana nuoret rakensivat esimerkiksi soivan piirustuksen, interaktiivisen julisteen ja monenlaista muuta jännittävää.

”Kurssissa parasta on ollut, kun saatiin tutkia lyijykynä- ja tussipiirustusta mikroskoopin alla”, kertoo kurssille osallistunut Suvi Sossa, 11 vuotta. Elektronimikroskoopilla paljastuivat muun muassa tussin ja lyijykynän alkuainekoostumukset. Soiva piirustus syntyi koululaisten käsissä siten, että sähköjohtavalla lyijykynällä piirretty teos yhdistettiin Arduino-elektroniikkaympäristöön, joka ohjelmoitiin Arduinon C++ -pohjaisella ohjelmointikielellä. Kurssin lopuksi työt asetetaan näyttelyksi rakennuksen aulaan.

”Halusimme luoda ilmiöoppimisen kurssin, jossa lähdettäisiin jostain yhteisestä ilmiöstä – kuten tässä lyijykynästä – ja jolla olisi luotavissa sisältöjä sekä elektroniikan että kuvataiteen puolelle”, kertoo toinen kurssin vetäjistä, LUMA-koordinaattori Kasperi Mäki-Reinikka. Hän vastaa kurssista kollegansa Heta Närhen kanssa. Mäki-Reinikka itse on tohtorikoulutettava Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa. Kurssi yhdistääkin leirimuotoisesti taiteen ja tieteen opetusta. ”Halusimme yhtäältä lähteä kokeilemaan, miten tuoda innovatiivisuutta tieteeseen, ja toisaalta tiedettä taiteeseen”, sanoo Heta Närhi.

Aalto-yliopisto Junior on Aalto-yliopiston lapsille ja nuorille suunnattua toimintaa, joka sijaitsee Otaniemen kampuksella Kemian tekniikan korkeakoulun tiloissa. Samoissa laboratoriotiloissa toimii myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Biofilia, joka on biotaiteen tutkimus- ja opetusyksikkö. Aalto-yliopisto Junior on osa LUMA-keskus Suomea.

Teksti ja kuvat: Mikko Raskinen

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta