Uutiset

Muotoiluajattelu tukee oppimista monella tavalla

LEAD-projektissa syntyi muun muassa prototyyppejä itsenäisyyteen ja osallistumiseen rohkaisevista digityökaluista.

Tutkijat ja muotoilijat Aalto-yliopiston oppimisympäristöjen tutkimusryhmästä (LeGroup) ovat selvittäneet, miten muotoiluajattelusta ja ICT:stä voisi olla hyötyä niin oppimiskäytäntöjen suunnittelussa kuin oppimisen teknologiaratkaisujen kehittämisessä. Kaksivuotisen LEAD-tutkimusprojektin (Learning Design – Designing for Learning) tavoitteena oli myös tuoda näkyväksi ryhmässä oppimisen ilmiöitä ja helpottaa osallistumista massatapahtumissa.

Muotoiluajattelu tarkoittaa muotoilusta tuttujen menetelmien hyödyntämistä ongelmanratkaisussa.

– Meillä on Suomessa vahva perinne tietopohjaisesta päätöksenteosta opetuksessa. Monet oppimiseen liittyvät päätökset ovat kuitenkin niin monimutkaisia, että pelkkä data ei riitä. Tässä tutkimusprojektissa tavoitteenamme oli nostaa esiin ihmislähtöisiä, yhteistyöhön perustuvia ja kokeellisia lähestymistapoja tulevaisuuden ajattelu- ja suunnitteluprosessin oppimiseen, kertoo projektin johtaja, professori Teemu Leinonen.

Viisi prototyyppiä

 

Tutkimusprojektin aikana syntyi myös viisi digityökalujen prototyyppiä. Opekan ja Speldin avulla opettajat ja koulut voivat mitata ja analysoida ICT:n hyödyntämistä opetuksessa. Opeka yrittää antaa realistisen kuvan siitä, miten ICT:tä hyödynnetään opetuksessa tällä hetkellä. Speld puolestaan auttaa ymmärtämään, miten tilannetta voidaan muuttaa opettajan kehittymistä tukevien sosiaalisten käytäntöjen avulla. Tutkimustulokset osoittavat, että vahva yhteisö koulussa on tärkeä tekijä, kun motivoidaan opettajia käyttämään ICT-välineitä ja -palveluita opetuksessa.

Presemo on väline, joka on suunniteltu helpottamaan osallistumista massatapahtumiin. Se yhdistää yleisön ja esiintyjät reaaliaikaisella keskustelukanavalla, äänestyksillä ja näiden visualisoinneilla. Square1 ja Feeler ovat prototyyppejä työvälineistä, joilla pyritään lisäämään oppijoiden itsenäisyyttä ja tietoisuutta heidän omista tavoistaan toimia oppimistilanteissa. Square1 mahdollistaa mobiililaitteiden yhdistämisen yhteiseksi oppimisympäristöksi, ja Feeler analysoi ja visualisoi oppimiseen vaikuttavia fyysisiä seikkoja, kuten unen ja liikunnan määrää.

Lisätietoja:
Professori Teemu Leinonen
Aalto-yliopisto
Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
[email protected]

LEAD-projektikonsortioon kuuluu Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun oppimisympäristöjen tutkimusryhmä, tutkijoita Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITistä ja Tampereen yliopiston Tampere Research Center for Information and Media. Tekes on rahoittanut projektia.

Oppimisympäristöjen tutkimusryhmä (LeGroup) kuuluu Media Labiin, joka on kansainvälinen monitieteinen akateeminen ja artistiyhteisö, johon kuuluu noin 120 henkeä. Media Labissä työskentelee tällä hetkellä neljä professoria, viisi lehtoria ja lukuisia vierailevia ja osa-aikaisia opettajia.

LEAD project blog
http://lead.aalto.fi

Oppimisympäristöjen tutkimusryhmä (LeGroup)
http://legroup.aalto.fi/

Tampere Research Center for Information and Media
http://www.uta.fi/sis/trim/index.html

Tietotekniikan tutkimuslaitos (HIIT)
http://www.hiit.fi/

Opeka
http://opeka.fi/fi

Presemo

Square1
http://lead.aalto.fi/2012/12/square1/

Feeler
http://goo.gl/MKjX7r

 

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Aalto Summer School on Transportation poster
Tutkimus ja taide Julkaistu:
Designs for a Cooler Planet 2020: Race for the Future
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Designs for a Cooler Planet — Helsinki Design Week Otaniemessä

YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden inspiroimia tulevaisuuden konsepteja.
Learning Centre graphics
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Dawsonera-tietokannan toiminta on päättynyt

Dawsonera-tietokannan toiminta on päättynyt palveluntarjoajan selvitystilan vuoksi.
Woman wearing an orange-colored dress and standing on the grass in between birch trees
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Pienestä kuplasta toiselle puolelle maapalloa

Avleen Malhin nuoruudessa hänen maailmaansa ei mahtunut muuta kuin opiskelu ja vanhemmat. Nyt hän asuu toisella puolella maailmaa, suunnittelee autoilijoiden Airbnb:tä ja kannustaa naisia saavuttamaan tavoitteensa.