Muodon matematiikkaa

Tiedekeskus Heurekan Tapahtumatorin täyttävät kesän ajan matemaattiset installaatiot. Taideopiskelijoiden lisäksi teosten tekijöinä debytoivat matematiikan, arkkitehtuurin ja insinööritieteiden opiskelijat.
Wallpaper Connoisseurs -työryhmä, Tommi Rinne, Taneli Härmä, Kiran Vangapattu, Mateo Rendon, Mo Ziwei ja Petteri Mäkiniemi, leikkimässä näyttelytyön prototyypillä. Kuva: Jaakko Kahilaniemi.

Heurekan verkkosivulla lukee suurin kirjaimin Albert Einsteinin toteamus ”Leikki on tutkimisen korkein muoto.” Ei liene osuvampaa lausetta, jolla fyysikko olisi voinut sparrata tiedekeskukseen toukokuussa avautuvan Sensual Mathematics -näyttelyn tekijöitä.

Näyttely vie yleisönsä keskelle matemaattisten veistosten kudelmaa. Korkean tilan täyttävät opiskelijaryhmien tekemät installaatiot.

Salonkikelpoista matikkaa

Kevätlukukauden mittainen kurssi Crystal Flowers in Halls of Mirrors: Mathematics meets Art and Architecture huipentuu Sensual Mathematics -näyttelyyn. Kolmatta kertaa järjestettävä monitieteinen kurssi on saanut uudenlaisen vaikeuskertoimen, kun siihen on tänä vuonna sisällytetty yhteistyö Heurekan kanssa. Prototyypeistä on tultava katseenkestäviä näyttelyesineitä.

Monitieteisyyttä on jo kurssin nimessä, matematiikan, taiteiden ja arkkitehtuurin kohtauspisteessä. Viidentoista opintopisteen kurssi on tällä kertaa houkutellut yli neljäkymmentä opiskelijaa, joukossa niin taidepuolen perustutkinnon suorittaneita kuin matematiikan jatko-opiskelijoita.

Floating Something

Maaliskuussa ollaan vielä prototyyppivaiheessa. Design Factoryn aula Otaniemessä on täynnä puheensorinaa. Yhdelle pöydälle on viskattu rasiallinen lasten askartelusta tuttuja helmiä. Toisen pöydän ääressä päät on lyöty yhteen paperisen kuution ylle.

Lasihelmien seassa ahertaa kuusihenkinen ryhmä, joka esittäytyy nimellä Wallpaper Connoisseurs. He käsittelevät työssään pintarakennetta matemaattisen kaavan pohjalta. Struktuuria tutkivan installaation työnimi on Floating Something.

Kun kysyn, kuka on joukon pomo, porukka kääntää naurahtaen katseensa Mateo Rendoniin.
”Hän on meidän matikkamiehemme”, muut luonnehtivat. Ryhmässä on muun muassa elektroniikan, Media Labin, arkkitehtuurin, kemian sekä materiaalitieteen opiskelijoita. Juuret ovat niin Intiassa, Kiinassa, Kolumbiassa kuin Suomessakin.

Mateo Rendon kehuu monikulttuurisen ja monialaisen ryhmätyön antoisuutta ja hauskuutta.

”Kolumbiassa opiskellessani koin, että matematiikka voi olla aika tylsää. Kävin luennoilla, ratkoin annettuja probleemeja ja tein kaiken yksin. Tällä kurssilla olen oppinut paljon ajatusten jakamisesta ryhmän kanssa. Matematiikan opiskelijana koen, että tehtäväni on jakaa ryhmälle kaikki, mitä aiheesta tiedän.”

Samaan sävyyn puhuu arkkitehtuurin opiskelija Taneli Härmä.

”Olen opinnoissani tottunut siihen, että on ongelma, joka pitää ratkaista. Nyt meille on ennemminkin sanottu, että tehkää mitä haluatte, eikä työskentelyämme ole juurikaan rajoitettu.”

Härmälle Crystal Flowers -kurssi on ensimmäinen kerta, jolloin hän opiskelee kansainvälisessä tiimissä, jonka jäsenillä on tyystin erilaiset akateemiset taustat.

Solmuja ja origameja

Kurssin vastuuopettaja Kirsi Peltonen uskoo ryhmätyöskentelyyn.

”Kun yhytämme kemian opiskelijan ratkomaan tiettyä ongelmaa taideopiskelijan kanssa, molemmat joutuvat katsomaan tilannetta hieman erilaisesta näkökulmasta ja kuulemaan toistensa kannat.”

Mo Ziwei esittelee itsensä muodin opiskelijaksi. Mitä ihmettä Pekingistä viime syksynä Aaltoon tullut opiskelija hakee matematiikkaan perustuvalta kurssilta, jonka teemana on matalien dimensioiden topologia?

”Kurssin merkitys minulle on ainutlaatuinen. Saan pallotella ajatuksia äärimmäisen eritaustaisten ihmisten kanssa. Mielestäni tieteen maailmassa näkökulma on aivan erilainen kuin muodin puolella. Koen muodin maailman stressaavana, kaupallisuus ja tuotteistaminen ovat jatkuvasti keskipisteessä. Nyt tuntuu kuin olisin nuortunut tämän kurssin aikana. Ja tämä varmasti tekee minusta myös entistä paremman muotisuunnittelijan.”

Kirsi Peltoselle on keskeistä tuoda opetukseen vahva tutkimuksellinen ote.

”Kaikkien ei tarvitse kalkyloida, mutta aika harvassa ovat asiat, joita ei voisi lähestyä tai ihmetellä matematiikan keinoin. Pääasia on, että jokainen saa jostain matematiikan nurkasta kiinni.”

Monelle teoreettiseen opiskeluun tottuneelle kurssi voi olla ensimmäinen kerta, kun ongelma kohdataan ”hands on”.

”Kevään mittaan olemme tehneet muun muassa erilaisia solmuja, taitteluita ja origameja. Opiskelijat tekevät omin käsin konkreettisia malleja, objekteja ihmeteltäviksi.”

Leikki on tutkimisen korkein muoto.

The Sensual Mathematics -näyttely 9. toukokuuta 2017 lähtien tiedekeskus Heurekassa, Kuninkaalantie 7, Vantaa. heureka.fi

Artikkeli on alun perin julkaistu englanniksi Aalto University Magazinen numerossa 19 (issuu.com) huhtikuussa 2017.

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan