Uutiset

MOOC-kursseilla opiskellaan yli tavoitteiden

Muilta oppiminen innostaa avointen verkkokurssien opiskelijat jatkamaan verkkoyhteisössä myös kurssin päätyttyä, tuore tutkimus osoittaa.

 

Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin ja Helsingin yliopiston tutkijat havaitsivat uusia oppimisen muotoja tarkastellessaan Helsingin yliopiston ohjelmoinnin MOOC-kurssien eli avointen verkko-opintojen aikana syntynyttä keskustelevaa verkkoyhteisöä. Opintoihin liittyi mahdollisuus keskustella ja kysellä ohjelmoinnin ongelmista muiden opiskelijoiden kanssa keskustelukanavalla reaaliaikaisesti.

– Havaitsimme, että osa opiskelijoista jäi nyt tutkittujen kurssien keskustelukanavalle kurssin päätyttyä. Tämä on melko poikkeuksellista, sillä opiskelijat tyypillisesti jättävät kursseihin liittyvät foorumit ja keskustelupalstat heti kurssin jälkeen. Haastattelemalla osallistujia ymmärsimme, että he kokevat oppivansa ohjatessaan uusia opiskelijoita tai vain seuraamalla muiden tehtävänratkaisustrategioita, selittää tutkija Matti Nelimarkka.

Uuden osallistujan on helppo liittyä valmiiseen keskusteluyhteisöön ja kysyä apua ongelmaansa. Verkkokursseja järjestävien opettajien tulisi hyödyntää syntynyttä yhteisöä ja opiskelijoiden omaehtoista osallistumista ja innostusta opiskella kurssin aikana syntyneen yhteisön sisällä.

Kansainvälisten MOOC-kurssien järjestäjät tyhjentävät kurssin verkkopalvelun viimeistään seuraavan kurssin alussa, ja tästä syystä suomalaisten verkkokurssien tutkimuksessa havaittua alumneista ja opiskelijoista koostuvaa yhteisöä ei pääse muodostumaan.

– Niin erikoiselta kuin se kuulostaakin, rohkaisu yhteisön rakentamiseen on melko ainutlaatuista isojen opiskelijamäärien MOOC-kursseissa, toteaa Arto Vihavainen.

Yhteisön muodostumista on kansainvälisillä laajoilla verkkokursseilla pyritty edistämään muun muassa siten, että opettaja tai automaatti esittää aiempien kurssien kysymyksiä, jolla synnytetään keskustelua ja rohkaistaan uusia opiskelijoita osallistumaan keskusteluun.

Helsingin yliopiston RAGE-tutkimusryhmän ja Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin tutkimustulokset esiteltiin 14.3.2015 kansainvälisessä Learning @ Scale -konferenssissa, joka keskittyy verkossa järjestettävien isojen kurssien ongelmiin, oppimisanalytiikkaan ja opiskelijoiden tukemiseen. Samassa tilaisuudessa esiintyivät myös Stanfordin, Harvardin ja Berkeleyn yliopistot.

Tutkimusta on tukenut TEKESin Oppimistratkaisut-ohjelman Learning & Design -hanke.

Lisätietoja:

Tohtorikoulutettava Matti Nelimarkka
[email protected]  
puh. 050 527 59 20

Yliopisto-opettaja Arto Vihavainen
[email protected]
puh. 044 351 1983

Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITn sivuille

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Book shelves in the library full of books
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kurssikirjojen kirjoittaja ja tiedekirjailija – tiesitkö, että olet oikeutettu lainauskorvaukseen?

Kaikki tekijät, jotka ovat kirjoittaneet tekstiä teokseen, jota lainataan kirjastoista, ovat oikeutettuja lainauskorvaukseen.
Learning Centre graphics
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-sähköpostiosoite käyttöön Aalto-Primossa

Aalto-yliopiston opiskelijat ja henkilökunta voivat jatkossa käyttää Aalto-Primossa vain Aalto-sähköpostiosoitettaan.
Tilannekuvia siitä, miten hiukkaset muuttavat muotoaan prosessin eri vaiheissa niitten alkuperäisestä jakautumisesta lopputulokseen. Kuva: Aalto-yliopisto
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat keksivät, miten jäljitellä veden ja tuulen tapaa siirtää materiaaleja

Hiukkaset siirtyvät tärinälevyllä haluttuun muotoon energiakentän ja älykkään algoritmin avulla. Tulevaisuudessa menetelmää voisi hyödyntää esimerkiksi solujen lajittelussa sekä uusissa valmistusteknologioissa.
Frank Martela
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Talousmittarit eivät riitä – Suomi tarvitsee koetun hyvinvoinnin kunnianhimoista mittaamista

Bruttokansantuotteen kaltaisten talousmittarien ja hiilidioksidipäästöjen kaltaisten ympäristömittarien rinnalle tarvitaan hyvinvoinnin suorempaa mittaamista, kirjoittaa Frank Martela.