MOOC-kursseilla opiskellaan yli tavoitteiden

Muilta oppiminen innostaa avointen verkkokurssien opiskelijat jatkamaan verkkoyhteisössä myös kurssin päätyttyä, tuore tutkimus osoittaa.

 

Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin ja Helsingin yliopiston tutkijat havaitsivat uusia oppimisen muotoja tarkastellessaan Helsingin yliopiston ohjelmoinnin MOOC-kurssien eli avointen verkko-opintojen aikana syntynyttä keskustelevaa verkkoyhteisöä. Opintoihin liittyi mahdollisuus keskustella ja kysellä ohjelmoinnin ongelmista muiden opiskelijoiden kanssa keskustelukanavalla reaaliaikaisesti.

– Havaitsimme, että osa opiskelijoista jäi nyt tutkittujen kurssien keskustelukanavalle kurssin päätyttyä. Tämä on melko poikkeuksellista, sillä opiskelijat tyypillisesti jättävät kursseihin liittyvät foorumit ja keskustelupalstat heti kurssin jälkeen. Haastattelemalla osallistujia ymmärsimme, että he kokevat oppivansa ohjatessaan uusia opiskelijoita tai vain seuraamalla muiden tehtävänratkaisustrategioita, selittää tutkija Matti Nelimarkka.

Uuden osallistujan on helppo liittyä valmiiseen keskusteluyhteisöön ja kysyä apua ongelmaansa. Verkkokursseja järjestävien opettajien tulisi hyödyntää syntynyttä yhteisöä ja opiskelijoiden omaehtoista osallistumista ja innostusta opiskella kurssin aikana syntyneen yhteisön sisällä.

Kansainvälisten MOOC-kurssien järjestäjät tyhjentävät kurssin verkkopalvelun viimeistään seuraavan kurssin alussa, ja tästä syystä suomalaisten verkkokurssien tutkimuksessa havaittua alumneista ja opiskelijoista koostuvaa yhteisöä ei pääse muodostumaan.

– Niin erikoiselta kuin se kuulostaakin, rohkaisu yhteisön rakentamiseen on melko ainutlaatuista isojen opiskelijamäärien MOOC-kursseissa, toteaa Arto Vihavainen.

Yhteisön muodostumista on kansainvälisillä laajoilla verkkokursseilla pyritty edistämään muun muassa siten, että opettaja tai automaatti esittää aiempien kurssien kysymyksiä, jolla synnytetään keskustelua ja rohkaistaan uusia opiskelijoita osallistumaan keskusteluun.

Helsingin yliopiston RAGE-tutkimusryhmän ja Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin tutkimustulokset esiteltiin 14.3.2015 kansainvälisessä Learning @ Scale -konferenssissa, joka keskittyy verkossa järjestettävien isojen kurssien ongelmiin, oppimisanalytiikkaan ja opiskelijoiden tukemiseen. Samassa tilaisuudessa esiintyivät myös Stanfordin, Harvardin ja Berkeleyn yliopistot.

Tutkimusta on tukenut TEKESin Oppimistratkaisut-ohjelman Learning & Design -hanke.

Lisätietoja:

Tohtorikoulutettava Matti Nelimarkka
[email protected]  
puh. 050 527 59 20

Yliopisto-opettaja Arto Vihavainen
[email protected]
puh. 044 351 1983

Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITn sivuille

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Head of Post-Award Services Jukka Hyvönen and Head of Pre-Award Services Sanna-Maija Kiviranta
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uudet palvelupäälliköt Tutkimuspalveluissa

Sanna-Maija Kiviranta on nimitetty tutkimusrahoituspalveluiden palvelupäälliköksi ja Jukka Hyvönen on nimitetty hankepalvelujen palvelupäälliköksi. Molemmat tiimit tukevat Aallon tutkijoita tutkimusrahoituksessa.
A false colour electron microscope image of the bolometer, the scale bar shows a single bacteria, indicating how small the device is
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Maailman vähäkohinaisin säteilyilmaisin voi auttaa kvanttitietokoneiden kehityksessä

Nanosäteilyilmaisin on myös edeltäjiään sata kertaa nopeampi, ja se pystyy toimimaan ilman taukoja.
The details avaiable on the page in a picture with a colourful cartoon of an antropomorphic qubit
Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kvanttipeleistä superpakastimiin – kvanttiteknologian vallankumous saapuu Otaniemeen

Kvanttiteknologian saloja avaava näyttely avautuu 16. lokakuuta. 17.–18. lokakuuta pidettävä huippukokous kokoaa kvanttiasiantuntijat keskustelemaan alan tulevaisuudesta.
Shakin up Tech, biomimeettinen silkki. Kuva: Mikko Raskinen.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Shaking up Tech toi sadat tytöt ja tekniikan yhteen – hämähäkkisilkin venytystä ja avaruusmatkoja VR-laseilla

Linda Liukas avasi Shaking up Tech -tapahtuman kertomalla, että teknologia kuluu kaikille. Espoon tapahtumassa lukiolaiset tekivät Aurinkokunnan läpilennon VR-lasien avulla, venyttivät hämähäkkisilkkiä ja kokosivat omin käsin satelliitin.