Uutiset

MOOC-kursseilla opiskellaan yli tavoitteiden

Muilta oppiminen innostaa avointen verkkokurssien opiskelijat jatkamaan verkkoyhteisössä myös kurssin päätyttyä, tuore tutkimus osoittaa.

Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin ja Helsingin yliopiston tutkijat havaitsivat uusia oppimisen muotoja tarkastellessaan Helsingin yliopiston ohjelmoinnin MOOC-kurssien eli avointen verkko-opintojen aikana syntynyttä keskustelevaa verkkoyhteisöä. Opintoihin liittyi mahdollisuus keskustella ja kysellä ohjelmoinnin ongelmista muiden opiskelijoiden kanssa keskustelukanavalla reaaliaikaisesti.

– Havaitsimme, että osa opiskelijoista jäi nyt tutkittujen kurssien keskustelukanavalle kurssin päätyttyä. Tämä on melko poikkeuksellista, sillä opiskelijat tyypillisesti jättävät kursseihin liittyvät foorumit ja keskustelupalstat heti kurssin jälkeen. Haastattelemalla osallistujia ymmärsimme, että he kokevat oppivansa ohjatessaan uusia opiskelijoita tai vain seuraamalla muiden tehtävänratkaisustrategioita, selittää tutkija Matti Nelimarkka.

Uuden osallistujan on helppo liittyä valmiiseen keskusteluyhteisöön ja kysyä apua ongelmaansa. Verkkokursseja järjestävien opettajien tulisi hyödyntää syntynyttä yhteisöä ja opiskelijoiden omaehtoista osallistumista ja innostusta opiskella kurssin aikana syntyneen yhteisön sisällä.

Kansainvälisten MOOC-kurssien järjestäjät tyhjentävät kurssin verkkopalvelun viimeistään seuraavan kurssin alussa, ja tästä syystä suomalaisten verkkokurssien tutkimuksessa havaittua alumneista ja opiskelijoista koostuvaa yhteisöä ei pääse muodostumaan.

– Niin erikoiselta kuin se kuulostaakin, rohkaisu yhteisön rakentamiseen on melko ainutlaatuista isojen opiskelijamäärien MOOC-kursseissa, toteaa Arto Vihavainen.

Yhteisön muodostumista on kansainvälisillä laajoilla verkkokursseilla pyritty edistämään muun muassa siten, että opettaja tai automaatti esittää aiempien kurssien kysymyksiä, jolla synnytetään keskustelua ja rohkaistaan uusia opiskelijoita osallistumaan keskusteluun.

Helsingin yliopiston RAGE-tutkimusryhmän ja Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin tutkimustulokset esiteltiin 14.3.2015 kansainvälisessä Learning @ Scale -konferenssissa, joka keskittyy verkossa järjestettävien isojen kurssien ongelmiin, oppimisanalytiikkaan ja opiskelijoiden tukemiseen. Samassa tilaisuudessa esiintyivät myös Stanfordin, Harvardin ja Berkeleyn yliopistot.

Tutkimusta on tukenut TEKESin Oppimistratkaisut-ohjelman Learning & Design -hanke.

Lisätietoja:

Tohtorikoulutettava Matti Nelimarkka
[email protected]  
puh. 050 527 59 20

Yliopisto-opettaja Arto Vihavainen
[email protected]
puh. 044 351 1983

Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITn sivuille

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Jar full of coins representing Unite! Seed Fund.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Hae Unite!-yliopistoallianssin siemenrahaa opetusyhteistyön edistämiseksi

Siemenrahalla edistetään vaihto-opintokokonaisuuksien luomista Unite-yliopistojen välillä. Allianssiin kuuluu Aallon lisäksi kahdeksan muuta eurooppalaista yliopistoa.
Aalto-yliopisto Junior teknologiatyöpaja
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Automaatiosäätiöltä lahjoitus Aalto-yliopisto Juniorille

Automaatiosäätiö lahjoittaa 20 000 euroa Aalto-yliopisto Juniorille. Lahjoitus kohdennetaan virtuaalilasien ja robotiikan hankintaan.
Timo Vuori
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Viisi asiaa, jotka johtajien on hyvä tietää tunteiden voimasta murroshetken päätöksenteossa

Tuotantotalouden laitoksen professori Timo Vuori tutkii radikaalien teknologisten- ja markkinamuutosten herättämiä voimakkaita tunteita yritysjohdossa sekä näiden vaikutusta strategiseen päätöksentekoon. Nyt hän kertoo, miten haitallinen ahdistus voidaan kääntää rakentavaksi energiaksi.
Esiintyjiä tapahtumassa
Mediatiedotteet Julkaistu:

Sustainability Science Days keräsi ennätysyleisön – ensi vuonna tapahtumassa puhkaistaan kestävyyskupla

Suomen suurin kestävän kehityksen tutkimuksen ja innovaatioiden tapahtuma keräsi yhteen yli 1500 asiantuntijaa yli sadasta eri maasta. Tapahtuma järjestettiin Aalto-yliopistolla ja Helsingin yliopistolla tänä vuonna yhteistyössä maailman suurimman kestävän kehityksen kongressin, SRI:n kanssa.