Monialaisen yhteistyön kokeiluja esillä Otaniemen kampuksella

Mistä tulevaisuuden innovaatiot syntyvät? Esimerkiksi siitä, kun tiede kohtaa muotoilun.
Muotoilija Irene Puraschitin kukkajätteestä tekemä nahkamainen materiaali on voittanut useita palkintoja. Kuva: Mikko Raskinen
Muotoilija Irene Purasachitin kukkajätteestä tekemä nahkamainen materiaali on voittanut useita palkintoja. Kuva: Mikko Raskinen

Aallon kampuksella syntyy vuosittain runsaasti uusia ideoita, ajattelumalleja ja prototyyppejä. Osa näistä jää villeiksi ideoiksi, mutta joistakin käynnistyy kasvuyrityksiä tai jopa systeemitasoisia liiketoiminnan muutoksia.

Designs for a Cooler Planet -näyttelyt esittelevät tutkimuspohjaisia ideoita Otaniemessä 7.9.–12.10.2022. Esillä on 20 projektia, jotka kukin omilla tavoillaan muovaavat suuntaa kestävämmälle arjelle ja sitä tukevalle liiketoiminnalle.

Kutsumme kaikki tutustumaan hankkeisiin ja jatkamaan keskustelua niiden tarjoamien yllättävienkin näkökulmien äärellä.

Kolme tärppiä näyttelyistä:

Shimmering Wood sneaker designed by by Noora Yau & Konrad Klockars. Photo: Kalle Kataila
Muotoilija Noora Yaun ja kemisti Konrad Klockarsin kehittämä puupohjainen kimalleväri. Kuva: Kalle Kataila

Tulevaisuuden vaatekaappi

Yksi Aallon tutkijoiden ja muotoilijoiden tavoitteista on tehdä Suomesta ja Euroopasta kestävän muotiteollisuuden edelläkävijä. Näyttelyyn on koottu muodin ekosysteemin haasteisiin pureutuva mallisto tekstiilejä, vaatteita ja muodin innovaatioita. Malliston prototyypit eivät ole tieteisfiktiota, vaan jo hyvää vauhtia matkalla teoriatasolta käytäntöön ja liiketoiminnaksi.

Tulevaisuuden vaatekaappi

Hands holding a shiny pillowcase open, filling coming out.
Turvesoille kasvavaa osmankäämiä voisi hyödyntää tekstiilitellisuudessa. Kuva: Anne Kinnunen

Kasvipohjainen vaihtoehto untuvatäytteille

Osmankäämi peittoaa untuvan ja polyesterin eettisyydessä ja ekologisuudessa. Turvesoiden ennallistaminen osmankäämiviljelyyn pienentäisi merkittävästi Suomen kasvihuonepäästöjä ja edesauttaisi luonnon monimuotoisuutta, kertoo höytyvätäytettä kehittävä opiskelijoiden perustama yritys Fluff Stuff.

Fluff Stuff

Image of three building blocks
Kestävämpi rakentaminen edellyttää vähäpäästöisempiä ja uusiutuvia rakennusmateriaaleja. Kuva: Anne Kinnunen

Paremman huomisen rakennuspalikat

Rakennusmateriaalien – sementin, teräksen, alumiinin ja muovien – valmistus saa aikaan valtavia ilmastopäästöjä, ja raaka-aineiden louhiminen on merkittävä vaara luonnon monimuotoisuudelle. Esillä erilaisia puurakennusten pienoismalleja sekä biopohjaisia ja kierrätettyjä rakennusmateriaalinäytteitä.

Paremman huomisen rakennuspalikat

Viime vuoden opastettujen kierrosten palautetta:

”Hieno kierros radikaalien ideoiden parissa.”

“Me suomalaiset voimme olla ylpeitä Aalto-yliopiston saavutuksista. Selostus kierroksen aikana avasi erittäin hyvin, mitä ollaan kehittämässä ja miten hyvin ’out-of-box’ -ajattelua oli pystytty toteuttamaan. Uskon, että jotkin noista start-upeista pääsevät vielä pitkälle. Mielenkiintoni lisääntyi aivan huimasti.”

”Hyvä nähdä, että eri yliopistojen yhdistyminen alkaa näkyä jo opiskeluissakin. ChemArts -professori osui asian ytimeen sanoessaan, että tarkoitus on saada eri alojen opiskelijat ymmärtämään toisenlaista ajattelua ja toimimaan paremmin yhdessä.”

Tervetuloa mukaan, nähdään Otaniemessä!

Avajaispäivän 7.9 kunniaksi järjestämme Otaniemessä yhdessä Helsinki Design Weekin kanssa inspiroivan puhetilaisuuden PechaKucha Night x Aalto University, lippuja voi ostaa tilaisuuteen.

Tätä on elämä 1.5 – planeetalle ystävällisempiä materiaaleja, muotia ja ruokaa

Designs for a Cooler Planet on viiden viikon mittainen festivaali, joka on yhtä planeettaystävällisten materiaalien, muodin ja ruoan juhlaa.

Tutustu koko tapahtumaan
Designs for a Cooler Planet 2022 main image. Visual identity design: Milja Komulainen & Hares Bassil

Tapahtumakalenteri: Designs for a Cooler Planet 2022

Koe mitä Elämä 1.5 voisi tuoda tullessaan ja katso kaikille avoimet tapahtumat.

Avoimet luennot
Programme in black and white font, on black and white background with fragmented effect.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.