Miten koronavirus on vaikuttanut yritysten strategioihin? – Kyselytutkimuksella tuotetaan tietoa päätöksenteon tueksi

Aalto-yliopiston hankkeessa tuotettu tieto auttaa yrityksiä, kun ne tekevät strategia- ja investointipäätöksiä.
Kuvassa kädet ja post-it-lappuja. Kuva: Adolfo Vera

Koronavirus on vaikuttanut organisaatioiden toimintaan ja liiketoiminnan edellytyksiin enemmän kuin mikään yksittäinen kriisi sitten maailmansotien. Vaikka vaikutukset ovat lyhyellä aikavälillä ennen kaikkea operatiivisia ja taloudellisia, kriisi muokkaa yritysten toimintaympäristöä tavalla, joka vaikuttaa pidemmällä aikavälillä yritysten strategiaan ja liiketoimintamalleihin.

”Yritykset joutuvat tekemään isoja päätöksiä erittäin usvaisissa olosuhteissa. Toisaalta yrityksillä ei ole myöskään varaa jäädyttää strategiatyötä ja investointeja pitkäksi aikaa. Pyrimme omalta osaltamme lisäämään punnittua tutkimustietoa päätöksenteon tueksi,” kertoo Yritysten koronavirusstrategiat ja niiden vaikutukset organisaatioihin ja arvoketjuihin -hankkeen vastuullinen johtaja, apulaisprofessori Jukka Luoma.

Koronakriisi on saanut yritykset kokeilemaan uusia toimintatapoja ja teknologioita esimerkiksi etätyöskentelyyn liittyen. Lisäksi yritysten liiketoimintamalleista ja toimitusketjustrategioista on paljastunut koronan myötä uusia haavoittuvuuksia. Kustannustehokkaimmat hankintaketjut eivät välttämättä ole parhaita sietämään häiriöitä.

”Uudet kokeilut ja päivitetyt riskiarviot ovat lähtölaukaus teknologiselle ja toimialojen muutokselle, joka ei pysähdy, vaikka epidemian osalta tilanne ennen pitkää helpottaakin”, Luoma uskoo.

Hankkeessa tutkijat lähettävät yritysten ylimmälle johdolle kyselyn, minkä lisäksi he hyödyntävät myös haastatteluja, media-aineistoja sekä aiempien kriisien vaikutuksia koskevaa tutkimusta.

Projekti tähtää tutkimustiedon lisäksi yritysten välisen tiedon vaihdon lisäämiseen.

”Keskustelimme keväällä useiden yritysten kanssa tarpeesta luoda laaja-alainen yhteistyöhanke, jonka avulla selvitetään koronakriisin pitkäaikaisia vaikutuksia. Tavoitteenamme on tuoda hankkeen aikana yritysten edustajia yhteen keskustelemaan tuloksista ja jakamaan omia kokemuksiaan. Pyrimme siihen, että yritykset oppisivat toisiltaan ja näin suomalaisten yritysten kilpailukyky globaaleilla markkinoilla paranisi”, kertoo hankkeen projektipäällikkö ja tohtoriopiskelija Susanna Takkunen.

Tutkimuksen toteutuksen kumppaneina toimivat Teknologiateollisuus ry, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto.

Lisätiedot:

Jukka Luoma
KTT, apulaisprofessori
Tuotantotalouden laitos
Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu

Susanna Takkunen
KTM, tohtoriopiskelija
Markkinoinnin laitos
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Aalto ARTSin vuosikatselmuksen aluksi nähtiin Radical Creatives dokumenttielokuva
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vuosikatselmus loi katsauksen viime vuoteen

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuosikatselmuksessa 13. maaliskuuta peilattiin edellisen vuoden tapahtumia ja kohokohtia. Tilaisuudessa jaettiin myös tunnustuksia vuoden tekijöille ja nimettiin Vuoden alumni.
Hymyilevä silmälasipäinen nainen pitkät hiukset auki seisoo portaikossa ja katsoo ylöspäin kameraan
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Mariana Salgado on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuoden alumni

Palvelumuotoilun asiantuntija korostaa muotoilijoiden roolia yhteisen politiikan luomisessa ja osallistumisen vahvistamisessa.