Uutiset

Miten koronavirus on vaikuttanut yritysten strategioihin? – Kyselytutkimuksella tuotetaan tietoa päätöksenteon tueksi

Aalto-yliopiston hankkeessa tuotettu tieto auttaa yrityksiä, kun ne tekevät strategia- ja investointipäätöksiä.
Kuvassa kädet ja post-it-lappuja. Kuva: Adolfo Vera

Koronavirus on vaikuttanut organisaatioiden toimintaan ja liiketoiminnan edellytyksiin enemmän kuin mikään yksittäinen kriisi sitten maailmansotien. Vaikka vaikutukset ovat lyhyellä aikavälillä ennen kaikkea operatiivisia ja taloudellisia, kriisi muokkaa yritysten toimintaympäristöä tavalla, joka vaikuttaa pidemmällä aikavälillä yritysten strategiaan ja liiketoimintamalleihin.

”Yritykset joutuvat tekemään isoja päätöksiä erittäin usvaisissa olosuhteissa. Toisaalta yrityksillä ei ole myöskään varaa jäädyttää strategiatyötä ja investointeja pitkäksi aikaa. Pyrimme omalta osaltamme lisäämään punnittua tutkimustietoa päätöksenteon tueksi,” kertoo Yritysten koronavirusstrategiat ja niiden vaikutukset organisaatioihin ja arvoketjuihin -hankkeen vastuullinen johtaja, apulaisprofessori Jukka Luoma.

Koronakriisi on saanut yritykset kokeilemaan uusia toimintatapoja ja teknologioita esimerkiksi etätyöskentelyyn liittyen. Lisäksi yritysten liiketoimintamalleista ja toimitusketjustrategioista on paljastunut koronan myötä uusia haavoittuvuuksia. Kustannustehokkaimmat hankintaketjut eivät välttämättä ole parhaita sietämään häiriöitä.

”Uudet kokeilut ja päivitetyt riskiarviot ovat lähtölaukaus teknologiselle ja toimialojen muutokselle, joka ei pysähdy, vaikka epidemian osalta tilanne ennen pitkää helpottaakin”, Luoma uskoo.

Hankkeessa tutkijat lähettävät yritysten ylimmälle johdolle kyselyn, minkä lisäksi he hyödyntävät myös haastatteluja, media-aineistoja sekä aiempien kriisien vaikutuksia koskevaa tutkimusta.

Projekti tähtää tutkimustiedon lisäksi yritysten välisen tiedon vaihdon lisäämiseen.

”Keskustelimme keväällä useiden yritysten kanssa tarpeesta luoda laaja-alainen yhteistyöhanke, jonka avulla selvitetään koronakriisin pitkäaikaisia vaikutuksia. Tavoitteenamme on tuoda hankkeen aikana yritysten edustajia yhteen keskustelemaan tuloksista ja jakamaan omia kokemuksiaan. Pyrimme siihen, että yritykset oppisivat toisiltaan ja näin suomalaisten yritysten kilpailukyky globaaleilla markkinoilla paranisi”, kertoo hankkeen projektipäällikkö ja tohtoriopiskelija Susanna Takkunen.

Tutkimuksen toteutuksen kumppaneina toimivat Teknologiateollisuus ry, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto.

Lisätiedot:

Jukka Luoma
KTT, apulaisprofessori
Tuotantotalouden laitos
Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu
+358 40 353 8412
[email protected]

Susanna Takkunen
KTM, tohtoriopiskelija
Markkinoinnin laitos
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
+358 50 460 6183
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Festival poster
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Art for All -festivaali järjestetään jälleen elokuussa

Monitaidefestivaali järjestetään Helsingin kasvitieteellisessä puutarhassa 26.-28.8.2022. Festivaalissa on esillä teoksia esittävistä taiteista installaatioihin sekä audiovisuaalisiin teoksiin.
A woman in white t-shirt and a man in red shirt standing and talking together
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Uusia akatemiatutkijoita ja tutkijatohtoreita

Suomen Akatemian rahoitus tuo Aalto-yliopistoon kuusi uutta akatemiatutkijan ja 14 uutta tutkijatohtorin tehtävää – lämpimät onnittelut kaikille!
Ensimmäinen kuva Linnunradan keskellä olevasta mustasta aukosta. Kuva: EHT Collaboration
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kysymyksiä ja vastauksia jättiläisistä avaruudessa

Miksi mustien aukkojen tutkiminen on tärkeää? Lue lisää Event Horizon Telescope -hankkeesta kysymyksiä ja vastauksia -palstalta.
Aalto_University_researchers_Ramakrishnan-Savolainen_Metsahovi_Radio_Observatory_5-5-2022_photo_Mikko_Raskinen_003.jpg
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat esittelyssä

Linnunratamme ytimessä olevan mustan aukon kuvan ottamiseen osallistui Suomesta Aalto-yliopiston, Turun yliopiston ja Suomen ESO-keskuksen tutkijoita.