Miten etäkokoukset sujuvat? Osallistu tutkimukseen kertomalla kokemuksesi Twitterissä!

Aalto-yliopiston puheenkäsittelyn tutkijat haluavat auttaa parantamaan viestintätyökaluja käyttäjien kokemusten perusteella.
teleconferencing study. Image Aalto university / Aino Huovio

Etätapaamiset ovat nopeasti korvanneet kohtaamiset työpaikoilla ja harrastuksissa, kun koronapandemia on sulkenut ihmiset koteihinsa ympäri maailmaa. Teamsin, Zoomin, Skypen ja muiden videoneuvottelutyökalujen avulla pyöritetään liiketoimintaa, käydään koulua ja pidetään yhteyttä lähipiiriin.

Aalto-yliopiston puheenkäsittelyn tutkijat haluavat selvittää, miten näitä viestintäteknologioita voisi parantaa. Tutkijat keräävät ihmisten kokemuksia etäyhteydenpidosta (en. teleconferencing), kuten videoneuvotteluista, Twitter-viestien avulla. Tavoitteena on tunnistaa, mitä ongelmiin sovellusten kehittäjien pitäisi erityisesti tarttua.

”Koronapandemian aikaan viestintäyhteydet ovat tärkeässä roolissa ja haluan käyttää osaamistani kriisin seurausten helpottamisessa. Telekonferenssien lisääminen on myös ympäristöteko, kun työmatkailu vähenee ja etätyöskentely lisääntyy”, sanoo tutkimusta johtava, kestävään puheviestintätekniikkaan erikoistunut professori Tom Bäckström

Osallistu Twitterissä tunnisteella #telecoresearch

Häiritseekö sinua Skypen äänenlaatu tai hoituvatko asiat tehokkaimmin videopalaverissa? Voit osallistua tutkimukseen kertomalla Twitterissä tunnisteella, mikä video- ja puhelinneuvotteluissa toimii tai mikä ei toimi. Käytettyjä sovelluksia tai etätapaamisten osallistujamäärää ei ole rajattu. Twiittisi voi olla suomeksi tai englanniksi.

Vastaukset analysoidaan viestin sisällön positiivisuutta tai negatiivisuutta määrittävän sentimenttianalyysin ja tilastollisten menetelmien avulla. Tavoitteena on tunnistaa etätapaamisten ja viestintätyökalujen parannuskohteet sekä parhaat puolet. Tutkimuksen tulokset julkaistaan akateemisessa julkaisussa sekä yleistajuisena blogitekstinä.

Yhteisöpalvelu Twitteriin lähetetyt viestit, twiitit, ovat julkista sisältöä. Twiitit kerätään tutkimukseen käyttämällä tunnistetta #telecoresearch sekä muita aiheeseen liittyviä tunnisteita Twitterin tarjoamien palveluiden avulla. Tutkimuksen datana käytettävät twiitit tallennetaan ja käsitellään anonyymeina ilman käyttäjätietoa.

Tom Backstrom

Professori Tom Bäckström

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Jaan Metsaveer
Yhteistyö Julkaistu:

Meritekniikan onnistunut yliopistoyhteistyö Suomen ja Viron välillä

Aalto-yliopiston ja Tallinnan Teknillisen yliopiston koulutusyhteistyön tuloksena on 25 vuoden aikana valmistunut kymmeniä virolaista meritekniikan diplomi-insinööriä, joista viisi on suorittanut myös tekniikan tohtorin tutkinnon.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: