Mitä työ on ja mikä on sen tulevaisuus?

Asiantuntijoiden mukaan tulemme tulevaisuudessa määrittelemään työn eri tavalla kuin nyt.
The picture shows Professor Arturo Bris giving a talk at a seminar at the School of Business.
Työympäristö ja työn mielekkyys ovat nykyisin tärkeitä asioita vastavalmistuneille, sanoi professori ja IMD World Competitiveness Centerin johtaja Arturo Bris Kauppakorkeakoululla järjestetyssä seminaarissa. Kuva: Roope Kiviranta / Aalto-yliopisto.

Täysi luentosalillinen johtavia virkamiehiä, työmarkkina-asiantuntijoita, Aallon professoreita sekä muita aiheesta kiinnostuneita kuulijoita kokoontui Kauppakorkeakoululle pohtimaan, mitä työ on tulevaisuudessa.

”Nykyään työ määritellään tuottavaksi toiminnaksi, jonka avulla ihminen voi samalla toteuttaa itseään. Tulevina vuosina useimmat työt eivät enää ole tuottavia, vaan ne tuovat ainoastaan tyydytystä tekijälleen. Avainkysymykseksi nousee, miten yhteiskunnat pystyvät jatkossa rahoittamaan ja ylläpitämään ihmisille hyvät elinolosuhteet”, sanoi Kauppakorkeakoulun vieraaksi saapunut professori Arturo Bris.

Työn mielekkyyden merkitys korostuu ja se näkyy jo nyt.

”Ennen valmistuneet opiskelijat halusivat juosta pelkästään rahan perässä, nykyisin työympäristöllä ja työn mielekkyydellä on jopa enemmän merkitystä”, Bris jatkoi.

Mutta mitä työ on?

Käsitys siitä, mikä on tuottavaa työtä, vaihtelee. Apulaisprofessori Matti Sarvimäen mukaan työn voi edelleen määritellä toiminnaksi, jota ihminen tekee ansaitakseen elantonsa ja josta joku on valmis maksamaan. Tämä siitä huolimatta, että itse työ on muuttunut huomattavasti ja tulee jatkossakin muuttumaan.

”Sata vuotta sitten valtaosa väestöstämme sai elantonsa maataloudesta, mutta nykyisin vain pieni vähemmistö. Teknologia on korvannut paljon vaarallisia ja yksitoikkoisia töitä, ja samalla on muodostunut täysin uusia ammatteja, kuten esimerkiksi verkkokeskustelupalvelimen valvoja tai tietokannan ylläpitäjä. Muutosta on siis tapahtunut aiemminkin, ja olemme sopeutuneet siihen erinomaisesti”, Sarvimäki totesi.

Seminaarin keskustelu kääntyi luontevasti myös yliopiston rooliin tulevaisuudessa.

Tulevaisuudessa yliopistolla tulee olemaan kaksi tärkeää roolia. Ensinnäkin yliopisto tulee toimimaan jatkuvan oppimisen mahdollistajana. Toiseksi yliopisto-opiskelu tulee olemaan tärkeä itsensä toteuttamisen keino. Matti Sarvimäki näkee yliopistojen roolin jatkuvan vahvana myös tulevaisuudessa.

”Ei ole mitään merkkejä siitä, että koulutus olisi tulevaisuudessa tarpeetonta", Sarvimäki sanoi.

Professori Arturo Bris on rahoituksen professori ja IMD World Competitiveness Centerin johtaja.  IMD julkaisee vuosittain kansainvälisen kilpailukykyvertailun, jossa Suomi sijoittui vuonna 2019 sijalle 15. Matti Sarvimäki on työn ja koulutuksen tutkimukseen erikoistunut taloustieteen apulaisprofessori Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.

Bris ja Sarvimäki puhuivat Kauppakorkeakoululla torstaina 30.1. järjestetyssä seminaarissa ”The future of jobs and pay”. Seminaarissa puhui myös Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari. Seminaarin paneelikeskustelua moderoi Aalto-yliopiston provosti, professori Kristiina Mäkelä. Sen järjesti Kaute-säätiön tuella Aallon dataintensiivinen yhteiskunta -tutkimushanke, jota koordinoivat professorit Joni Kokkonen ja Matti Suominen.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!