Miksi yhteiskunnallista yrittäjyyttä arvostetaan Suomessa ja Yhdysvalloissa, mutta ei Etelä-Koreassa ja Norjassa?

Uusi tutkimus osoittaa, että vastaus löytyy hallitusten harjoittaman markkinatoiminnan koordinoinnin määrästä ja niiden tarjoamien sosiaali- ja terveyspalveluiden tasosta.
The photo shows Virva Salmivaara and Ewald Kibler. Photo: Roope Kiviranta / Aalto-yliopisto.

Virva Salmivaara ja Ewald Kibler. Kuva: Roope Kiviranta / Aalto-yliopisto.

Sellaisissa maissa, joissa joko liberaali tai sosialistinen ajatusmalli hallitsee sekä markkinoiden koordinointia että sosiaali- ja terveyspalvelujen tarjoamista, asiantuntijat uskovat yhteiskunnallisten yritysten tarjoavan tehokkaita ratkaisuja yhteiskunnallisiin ongelmiin. Sen sijaan maissa, joissa valtio soveltaa markkinoiden koordinoinnissa erilaista toimintatapaa kuin sosiaali- ja terveyspalvelujen tarjoamisessa, asiantuntijat eivät arvosta yhteiskunnallista yrittäjyyttä.

Äskettäin julkaistu tutkimus tarkasteli yhteensä 361 asiantuntijan näkemyksiä yhteiskunnallisesta yrittäjyydestä 11 kapitalistisessa valtiossa. Tutkimusaineisto kerättiin Global Entrepreneurship Monitor -tutkimusprojektista, joka tuottaa tietoa yrittäjätoiminnasta ja sen edellytyksistä yli 70 maasta.

”Aiempien tutkimusten perusteella eri maiden välillä on valtavia eroja yhteiskunnallisen yrittäjyyden määrässä. Tutkimuksemme on kuitenkin ensimmäinen, joka osoittaa, miksi tietyn maan asiantuntijat joko uskovat tai eivät usko yhteiskunnalliseen yrittäjyyteen omassa maassaan”, kertoo Suomen Akatemian akatemiatutkija Ewald Kibler. ”Liberaalit markkinataloudet, jotka tarjoavat vain vähän sosiaali- ja terveyspalveluja, kuten Yhdysvallat tai Sveitsi, näyttävät tukevan yhteiskunnallisia yrityksiä kaikkein eniten”, Ewald Kibler jatkaa. Apulaisprofessori Pekka Stenholm Turun yliopistosta lisää: ”Yhteiskunnalliset yritykset nauttivat korkeaa arvostusta myös koordinoidummissa talouksissa, joissa pidetään huolta kansalaisten sosiaali- ja terveyspalveluista. Suomi on erinomainen esimerkki tällaisesta maasta.”

Liberaalit markkinataloudet näyttävät tukevan yhteiskunnallisia yrityksiä kaikkein eniten.

Ewald Kibler

”Kansallisten hallitusten täytyy olla johdonmukaisia markkinatoiminnan hallinnassa ja sosiaali- ja terveyspalvelujen tarjoamisessa, jotta yhteiskunnalliset yritykset voivat saavuttaa arvostusta. Esimerkiksi liberaalit valtiot antavat viestin, että yhteiskunnallisille palveluille on suuri kysyntä ja että yritykset voivat vapaasti ryhtyä kansallisten palvelujen tarjoajiksi. Sen sijaan sosialistisemmissa valtioissa syntyy mielikuva, että sosiaali- ja terveyspalvelujen tarjoaminen on kansallinen tehtävä ja että yhteiskunnalliset yritykset ovat tervetulleita tekemään yhteistyötä valtion ja muiden julkisten toimijoiden kanssa”, selittää tutkijatohtori Virva Salmivaara.

Kiblerin johtaman kirjoittajaryhmän johtopäätös on, että jos valtio kuitenkin suhtautuu tiettyyn asiaan liberaalisti, mutta toimii hyvin aktiivisesti jossakin toisessa asiassa, syntyy epäselvyyttä, joka johtaa siihen, ettei yhteiskunnallisia yrityksiä arvosteta yhtä paljon. Etelä-Korea ja Norja ovat esimerkkejä tällaisista maista, joissa hallitus koordinoi markkinoita, mutta ei tarjoa juurikaan sosiaali- ja terveyspalveluja.

Yhteiskunnalliset yritykset ovat kaupallisia toimijoita, jotka pyrkivät edistämään yhteiskunnan tai ympäristön hyvinvointia. Niillä on sekä yhteiskunnallisia että liiketoiminnallisia tavoitteita. Suomalaisista yrityksistä esimerkiksi Linnanmäki voidaan laskea yhteiskunnalliseksi yritykseksi, sillä se kerää rahaa lapsille suunnattuun hyväntekeväisyyteen. Yhdysvaltalainen esimerkki on TOMS-kenkävalmistaja, joka käyttää tuottojaan kehitysmaiden auttamiseen.

Lisätietoa:

Ewald Kibler, Suomen Akatemian akatemiatutkija
Aalto-yliopisto, johtamisen laitos

Virva Salmivaara, tutkijatohtori
Aalto-yliopisto, johtamisen laitos

Pekka Stenholm, apulaisprofessori
Turun kauppakorkeakoulu, Porin yksikkö

Viite:

Kibler, E., Salmivaara, V, Stenholm, P., & Terjesen, S. 2018. The evaluative legitimacy of social entrepreneurship in capitalist welfare systems. Journal of World Business, 53(6), 944–957.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.