Metsähovin radiotutkimusasema on mukana uudessa eurooppalaisessa tähtitieteen yhteistyöverkostossa

Verkosto yhdistää observatorioita ympäri maailmaa ja mahdollistaa havaintojen tekemisen samanaikaisesti useilla aallonpituuksilla.
Kupu on Metsähovin alueen maamerkki, joka näkyy lentokoneestakin. Kuvaaja: Joni Tammi

Lähes 40 tähtitieteellisen tutkimuslaitoksen yhteisö on saanut 15 miljoonan euron rahoituksen EU:n Horisontti 2020 -ohjelmasta kehittämään eurooppalaisten radioteleskooppien ja optisten kaukoputkien yhteistyötä. Koordinoitu yhteistyö mahdollistaa mahdollisimman monien eri aallonpituuksien käyttämisen samassa tutkimuksessa ja vauhdittaa uusien tähtitieteellisten löydösten tekemistä.

Aalto-yliopiston Metsähovin radiotutkimusasema on yksi OPTICON-RadioNet PILOT (ORP) -verkoston jäsenistä. Verkoston yhteistyökumppanit tarjoavat havaintoaikaa tutkimuslaitteistoihinsa tai muita tärkeitä työkaluja tutkimukseen. Tämän ansiosta tutkijat ympäri maailmaa voivat yhdistää eri tutkimuslaitosten laitteistoja ja eri aallonpituuksilla tehtyjä havaintoja esimerkiksi mustien aukkojen tai nopeiden radiopurkausten tutkimiseen.

Radioteleskooppien verkostoilla pystytään määrittämään tutkittavien kohteiden paikkoja ja muutoksia äärimmäisen tarkasti, kun taas optisilla laitteilla pystytään selvittämään esimerkiksi kohteen etäisyys ja muita ympäristön ominaisuuksia. Vasta yhdistämällä erilaisia havaintoja saadaan hahmoteltua kokonaiskuvaa tutkittavista kohteista.

Metsähovin pääinstrumentti on 14-metrinen radioteleskooppi, jolla voidaan tutkia korkeita 22, 37, 43 ja 87 gigahertzin radiotaajuuksia. Sen pääasiallinen käyttö on aktiivisten galaksien ja supermassiivisten mustien aukkojen muuttuvuuden sekä Auringon pitkäaikainen monitorointi, mutta se kuuluu myös erilaisiin radioteleskooppiverkostoihin. ORP-hankkeessa Metsähovi on mukana osana Eurooppalaista VLBI-verkostoa (European VLBI Network), joka koostuu ympäri maailmaa sijaitsevista radioteleskoopeista. Nämä toimivat verkoston synkronoiduissa yhteishavainnoissa yhtenä, lähes maapallon kokoisena virtuaalisena radioteleskooppina.

ORP-verkostoa johtaa Ranskan valtion tutkimusorganisaatio Centre national de la recherche scientifique (CNRS) ja siinä ovat mukana kaikki keskeiset radioteleskoopit ja suurimmat optisen tähtitieteen keskukset, mukaan lukien Euroopan eteläinen observatorio ESO. Pohjoismaisista radio-observatorioista ovat mukana Metsähovi sekä ruotsalainen Chalmersin teknisen korkeakoulun Onsalan avaruusobservatorio ja optisen tähtitieteen osalta Aarhusin yliopisto Tanskasta.

Joni Tammi
Johtaja, Metsähovin radio-observatorio, Aalto-yliopisto
[email protected]

Projekti on saanut rahoituksen EU:n Horisontti 2020 -ohjelmasta (tutkimus ja innovaatio, sopimusnumero 101004719).

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.