Uutiset

Merkitysten muotoilulla uusiin innovaatioihin

Suomen tulevaisuus ei rakennu vain teknologisista innovaatioista vaan myös kyvystä nähdä toisin.

Aalto-yliopiston tutkijoiden Yichen Lun ja Virpi Roton mukaan innovaatioiden ei aina tarvitse pohjautua uuteen teknologiaan, vaan niitä voidaan luoda myös liittämällä olemassa oleviin tuotteisiin ja palveluihin uusia merkityksiä.

– Jos suunnittelija pystyy muuttamaan tuotteen tai palvelun merkitystä, saatetaan saada aikaan radikaali merkityksen muutos ja menestystuote vanhallakin teknologialla, sanoo muotoilun tutkija Virpi Roto.

Esimerkkeinä maailmaa muuttaneista tuotteista tutkijat mainitsevat 60-luvun minihameen sekä videopelit sosiaaliseksi muuttaneen Nintendo Wiin. Näissä ei ollut kyse teknologiainnovaatioista vaan merkityksen muutoksesta.

– Minihameen kohdalla merkityksen muutos tuotti uuden kokemuksen itsenäisyydestä ja rohkeudesta, ja Wiin tapauksessa fyysisestä aktiivisuudesta ja yhdessä kokemisesta.

Lun ja Roton tutkimuskohteena oli joukko suomalaisia metalliteollisuuden yrityksiä FIMECCin UXUS-tutkimusohjelmasta. Tutkimuksessa yritysten palveluille suunniteltiin uusia merkityksiä kokemuksellisten eikä toiminnallisten tavoitteiden kautta. Yrityksen sisäisestä tiedotuskanavasta ideoitiin henkilökohtainen apuväline ja metallimateriaalin myyntiesitteestä henkilökohtaista ammatillista kasvua tukeva palvelu.

Ihmiskeskeisen muotoilun uusi trendi peräänkuuluttaa henkisesti rikasta elämää ja arjen merkityksellisten kokemusten muotoilua

Lu ja Roto esittelevät tutkimuksensa Aalto-yliopiston isännöimässä kansainvälisessä NordiCHI 2014 -konferenssissa, joka kokoaa yhteen yli 500 ihmiskeskeisen suunnittelun ja vuorovaikutteisen teknologian tutkijaa.

Konferenssin päävieraana on mm. Applen ja HP:n yritysjohdossa toiminut muotoiluguru Don Norman, joka nykyisin toimii Kalifornian yliopiston Design Labin johtajana. Norman on peräänkuuluttanut merkitysten suunnittelua, jolla voi saada aikaan myös radikaaleja innovaatioita.

NordiCHI 2014 -konferenssi 28.-30.10. Marina Congress Centerissä, Katajanokanlaituri 6, Helsinki. Don Normanin avajaispuheenvuoro tiistaina 28.10. klo 9. Yichen Lun ja Virpi Roton tutkimus torstaina 30.10. klo 13.30.

Konferenssiohjelma kokonaisuudessaan: http://nordichi2014.org/program/overview/.

Lisätiedot:

Tutkija, konferenssin puheenjohtaja Virpi Roto
p. 050 592 4031
[email protected]

Viestintäpäällikkö Anne Tapanainen
p. 050 434 9711
[email protected]

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Groups of students sitting in work lounge inside the School of Business / Photo by Aalto University, Mikko Raskinen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun B2B-markkinoinnin tutkimus on maailmanluokkaa

Menestyksen takana on suomalaisten yliopistojen ja liike-elämän hedelmällinen yhteistyö.
Mallinnus aerosolien leviämisestä bussissa.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uusi ohjelma mallintaa nopeasti, miten virusta kantavat aerosolit liikkuvat sisäilmassa

Apulaisprofessori Ville Vuorinen kehittää Suomen Akatemian rahoittamassa hankkeessa avoimen koodin ohjelmaa, joka vauhdittaa aerosolien leviämisen tutkimista. Ohjelma tekee jopa tunnissa sen, mihin aiemmin kului supertietokoneella useita päiviä.
Kuvassa kädet ja post-it-lappuja. Kuva: Adolfo Vera
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Miten koronavirus on vaikuttanut yritysten strategioihin? – Kyselytutkimuksella tuotetaan tietoa päätöksenteon tueksi

Aalto-yliopiston hankkeessa tuotettu tieto auttaa yrityksiä, kun ne tekevät strategia- ja investointipäätöksiä.
PoP Pekka Mattila Taloudenpuolustuksen ensiapukurssilla 24.9.2020. Kuva: Kati Kiviniemi / Aalto EE
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Operatiivisesti ketterät yritykset pärjäävät myös kriisin jälkeen

Tulevaisuuden menestysyrityksen tulee onnistua palauttamaan merkityksen tuntu.