Merkittävä EU-rahoitus Aaltoon – uusi projekti valjastaa psykologian teoriat pelikehityksen hyödyksi

Psykologian tutkimus tarjoaa pelikehittäjille arvokasta tietoa pelaamisen motivaatiosta ja vaikutuksista – jos tutkimusta osataan hyödyntää oikein.
“Pelialan oppikirjoissa ja konferensseissa näkyy, että pelikehittäjät ovat ihastuneita psykologian teorioihin. Näyttää kuitenkin siltä, että suuri osa akateemisesta tutkimuksesta ei ole heille kovin käyttökelpoista vaan sitä pidetään liian abstraktina. Minusta tämä on menetetty mahdollisuus”, sanoo Aalto-yliopiston apulaisprofessori Elisa Mekler.
Mekler sai juuri Euroopan tiedeneuvostolta ERC:ltä vajaan 1,5 miljoonan euron rahoituksen Theorycraft-tutkimushankkeelle, jonka tavoite on kehittää uusia tapoja tuoda psykologian teorioita pelikehityksen ja -tutkimuksen hyödyksi.
Psykologiasta väitellyt Mekler uskoo, että videopelien kehittäjät voisivat hyödyntää psykologian oivalluksia paljon nykyistä enemmän esimerkiksi uusien peli-ideoiden kehittämisessä, aiempaa motivoivamman pelinkulun ja pelaajille suunnattujen palkintojen suunnittelemisessa tai uuden pelin viihdyttävyyttä ja sitouttamiskykyä arvioitaessa.
Pelikehittäjien lisäksi hankkeen on tarkoitus hyödyttää myös tutkijoita.
"Moni ihmisen ja tietokoneen välistä vuorovaikutusta sekä pelejä koskeva tutkimus ammentaa psykologian teorioista. Usein näitä teorioita kuitenkin sovelletaan pintapuolisesti tai jopa selvästi väärin, mikä johtaa epätarkkaan tai yksinkertaisesti huonoon tutkimukseen", Mekler selittää (lue lisää aiemmasta tutkimusartikkelista).
Theorycraft-hankkeen tarkoitus onkin tulkata psykologian teorioita tavalla, joka tekee ne käyttökelpoisiksi pelikehitykselle ja -tutkijoille. Teorian tulkkaus (theory translation) tulee käsitteenä lääketieteestä, jonka piti oppia soveltamaan biologian tutkimuksen tulokset ensin kliinisiin tutkimuksiin ja lopulta arkiseen lääkärin työhön.
"Mekään emme voi vain ottaa psykologian alalta teoriaa ja heittää sitä sellaisenaan pelien tutkimukseen ja käytäntöön. Parhaimmillaankaan se ei ole kovin hyödyllistä, ja pahimmillaan seurauksena voi olla harhaanjohtavia tuloksia”, Mekler sanoo.
Projekti kartoittaa ensin psykologian teorioiden nykyistä hyödyntämistä peliteollisuudessa, minkä jälkeen Mekler kollegoineen kehittää työkaluja, jotka tuovat teoriat pelien kontekstiin ja paremmin tutkijoiden, kehittäjien ja suunnittelijoiden käytettäväksi. Nämä työkalut he vievät pelialan ammattilaisten käyttämille alustoille.
Mekler toivoo, että tulosten pohjalta saadaan myös koottua yleispätevämpi opas teorian tulkintaan.
"Tämä olisi ikään kuin keittokirja; metatason työkalu, joka hahmottelee teorian tulkkauksen askeleita kaikenlaisien teorioiden ja sovellusalojen avuksi."
Euroopan tiedeneuvoston 1,47 miljoonan apuraha kattaa viiden vuoden projektin. Työ alkaa kuluvan vuoden alussa.
Kuuntele tuore jakso Kahvit Näppikselle -podcastista, jossa Elisa Mekler oli vieraana.
- Julkaistu:
- Päivitetty:
Lue lisää uutisia

Pärttyli Rinne: Vaakakupissa painaa työn sisäinen merkityksellisyys ja taloudellinen hauraus
"Ilman vakituista virkaa olevat akateemiset ihmiset kokevat epävarmuutta ja stressiä, joka liittyy etupäässä taloudelliseen haurauteen. Se ei ole vain minun kokemukseni."
Äänikirjoja voidaan nykyään luoda tekoälyn avulla
Tuotantotalouden laitos on julkaissut ensimmäisen tekoälyyn perustuvan äänikirjansa.