Uutiset

Max Finne: Tavoittelen läpimurtoja kehittämällä palveluiden tuottavuuden tutkimusta

Tieto- ja palvelujohtamisen apulaisprofessori pyrkii jatkuvasti myös kehittymään opettajana, luennoijana sekä yritysjohdon kouluttajana.
Apulaisprofessori Max Finne. Kuva: Jaakko Kahilaniemi / Aalto-yliopisto
Max Finne hyödyntää opetustyössään käänteistä oppimista eli ”flippaamista”, jossa opiskelijat työstävät annettuja materiaaleja ennen luennolle tulemista. Kuva: Jaakko Kahilaniemi / Aalto-yliopisto

Apulaisprofessori Max Finne, mitä tutkit ja miksi?

Minulla on useita tutkimusaiheita ja mielenkiinnon kohteita, joista yksi on palveluiden tuottavuus. Se kiinnostaa erityisesti, koska niin Suomen kuin muidenkin kehittyneiden talouksien BKT:sta valtaosa koostuu nykyään palveluista. Palveluiden tuottavuuskehitys on ollut pitkään heikkoa, mikä aiheuttaa suuria haasteita kansantaloutemme pitkän aikavälin talouskasvulle ja julkisen talouden kestävyydelle. Palveluiden tuottavuuden parantamisella olisi taas suuret positiiviset vaikutukset meidän kaikkien taloudelliseen hyvinvointiin.

Itse olen tutkinut erityisesti yliopistokoulutuksen tuottavuuden parantamista. Tämä on suuri haaste erityisesti aikana, jolloin julkinen talous on jatkuvien leikkauspaineiden alla, mutta toisaalta työvoiman koulutustason kehittäminen avain tulevaisuuden menestykseen. Käytännössä tuottavuuden parantaminen tässä tapauksessa tarkoittaa laadukkaamman koulutuksen tarjoamista yhä useammalle nykyisillä tai pienevillä resursseilla.

Olen hiljattain tutkinut, miten massaluennoista voitaisiin siirtyä oppimista paremmin tukeviin opetustapoihin ilman, että yliopistoissa kasvaisi resurssi- ja rahoitustarve. Tähän ratkaisuksi kehitettiin tapa toteuttaa teknologia-avusteista käänteistä opetusta (Flipped Learning). Käänteisen opetuksen ja videoluentojen avulla pystyttiin varsinaisten luentojen aikana sukeltamaan asioissa aiempaa syvemmälle esimerkiksi yritystapauksiin, kun perusasiat olivat opiskelijoille jo tuttuja videoluentojen pohjalta. Toisaalta näitä videoluentoja hyödynnettiin useampana vuotena ja hyödynnetään yhä pienin päivityksin, jolloin saadaan tehokkaasti hyödynnettyä alkuperäistä investointia videoiden tekemiseen.

Miten sinusta tuli tieto- ja palvelujohtamisen apulaisprofessori?

Opiskeluaikana minulle oli selkeää, että jatkan teollisuuden palvelukseen opintojen jälkeen. Tehtyäni diplomityöni tuotantotalouden laitoksen Logistiikka-tutkimusryhmään jatkoin kuitenkin opintoja. Väitöskirjan loppuvaiheessa päätin, että siirryn sitten väittelemisen jälkeen yritysmaailmaan, mutta sainkin käänteentehneen puhelun Warwick Business Schoolista. He kutsuivat työhaastatteluun, missä tapasin mukavat tulevat kollegat ja päätin lähteä Englantiin apulaisprofessorin tehtävään.

Warwickin huippuyliopiston kannustavassa ympäristössä tutkimus ja opetus etenivät mukavasti ja sain jo etuajassa heinäkuussa 2018 ylennyksen Associate Professoriksi sekä pysyvän työsuhteen. Perhetilanteen vuoksi päädyin kuitenkin muuttamaan takaisin Suomeen, ja sain onneksi Kauppakorkeakoulusta nykyisen apulaisprofessorin paikan.

Mitkä ovat tähänastisen urasi kohokohtia?

Ensimmäisenä tietysti tulee mieleen ylennys Warwick Business Schoolissa professoriksi (Associate Professor) kesällä 2018. Neljän vuoden kokemus ulkomailta on ehdottomasti arvokas, mutta yhtä lailla olen edelleen innoissani Aallon tarjoamista mahdollisuuksista. Kaikista julkaisuista ja opetuspalkinnoista huolimatta tärkeimpiä asioita urallani ovat mukavat kollegat ympäri maailmaa sekä opiskelijoiden antama palaute onnistuneesta opetuksesta.

Mitkä ominaisuudet ovat tärkeimpiä menestyäksesi työssäsi?

Apulaisprofessorin työssä Aallossa menestystä mitataan Tenure Trackin (TT) eli Professorien urajärjestelmän kriteerien kautta. Näillä mittareilla menestyminen on oma maailmansa, mikä vaatii strategista ajattelua, asioiden priorisointia ja kurinalaista työtä. Laajemmin ajateltuna professorin työssä menestymiseen vaaditaan aihealueen ja menetelmien huippuosaamisen lisäksi erinomaisia yhteistyötaitoja, kykyä johtaa ihmisiä sekä taitoa järjestää kiireen keskellä luppoaikaa, jota ilman huippututkimukseen vaadittava aito luova ajattelu ei ole mahdollista.

Mitä odotat tulevaisuudelta?

Tällä hetkellä päällimmäisenä mielessä on Aallon TT-kriteerien täyttäminen, jotta jatko olisi turvattu pidemmällekin kuin muutaman vuoden päähän. Pidemmällä aikavälillä tavoitteenani on kehittää palveluiden tuottavuuden tutkimusta. Tästä toivon läpimurtoja, joilla on suuria vaikutuksia niin tutkimukseen kuin organisaatioiden käytännön toimintaan. Samalla pyrin jatkuvasti kehittymään opettajana, luennoijana sekä yritysjohdon kouluttajana.

Max Finne etsii parhaillaan motivoituneita ja yhteistyökykyisiä tohtorikoulutettavia, joiden tutkimukselliset mielenkiinnon kohteet linkittyisivät hänen tutkimusaiheisiinsa. Saa olla yhteydessä!

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

ARTS open science roadshow, pic of the session
Tutkimus ja taide Julkaistu:

European Open Science Cloud (EOSC) Finnish Forumin webinaari 25.1.2021

Yksi puhujista on Karel Luyben, European Open Science Cloudin (EOSC) ensimmäinen puheenjohtaja ja Aalto-yliopiston hallituksen jäsen.
Installation Talk 2020, Jarkko Niiranen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Professori Jarkko Niiranen: Rakenteiden suunnittelun perustana ovat matemaattiset mallit

Laskennallisen rakennetekniikan vakituiseen associate professor -tehtävään nimitetty Jarkko Niiranen käsittelee esityksessään laskennallista mekaniikkaa.
Dronen ottama kuva Otakaari 1:sestä, kuva: Mikko Raskinen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Mistä tietää ilman GPS-signaalia, missä lennokki lentää?

Jouko Kinnarin väitöstutkimuksessa dronen sijainti selviää karttatietojen sekä antureiden avulla.
Apulaisprofessori Jukka Luoma. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ideologinen onttous auttaa kapitalismin voittoihin

Apulaisprofessori Jukka Luoma ja kollegansa löysivät yllättävän yhteyden organisaatio-oppimisen ja poliittisten taustaideologioiden väliltä.