Matemaattinen menetelmä paljastaa erot sote-palveluntuottajien välillä

Toiminnan laadun kattavampi arviointi mahdollistaa sote-kustannusten leikkaamisen palvelujen määrään ja laatuun vaikuttamatta.

Eduskunnan käsittelyyn edenneessä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa ei ole vielä määritelty mittareita palveluiden toiminnalle eikä eri terveydenhuoltoyksiköiden suoriutumiselle. Nyt Aalto-yliopiston tuore matematiikan ja systeemianalyysin alan väitöstutkimus esittää ratkaisua sote-palveluntuottajien keskinäiseen vertailuun.

Maaliskuussa tohtoriksi väitellyt Yrjänä Hynninen sovelsi väitöksessään ohjaajansa, professori Ahti Salon ja professori Antti Punkan kehittämää laskennallista REA-menetelmää (ratio-based efficiency analysis) terveydenhuoltoyksiköiden vertailuun. Menetelmän avulla voi Hynnisen mukaan arvioida sote-palveluja kokonaisuutena ja vertailla eri palveluntuottajien ja sote-yksiköiden eroja.

”REA-menetelmän tavoitteena on kuvata mahdollisimman monipuolisesti terveydenhuoltoyksikön toimintaa vertaamalla eri tekijöistä koostuvaa kokonaisarviota. Tällainen arviointi ei kannustaisi palveluiden tuottajia panostamaan keinotekoisesti vain yhteen laatumittariin toisten kustannuksella”, Hynninen kertoo.

Tärkeitä mitattavia ja arvioitavia tekijöitä ovat esimerkiksi hoidon vaikuttavuus ja oikea-aikaisuus, kliininen laatu, prosessien tehokkuus ja asiakastyytyväisyys.

”Eri tekijöille on usein olemassa hyväksi todettuja mittareita, mutta niitä tarkastellaan harvoin yhdessä”, Hynninen huomauttaa.

Menetelmän avulla voidaan tuottaa kokonaisvaltaista tietoa terveydenhuoltoyksiköiden toiminnan laadusta ja vaikuttavuudesta, ja palvelunjärjestäjä voi koordinoidusti vertailla alueen palveluntarjoajia keskenään. Julkinen vertailutieto auttaisi asiakkaita tekemään harkittuja valintoja palveluntarjoajien välillä – eli toteuttamaan ”valinnanvapautta”. Vastaavasti terveydenhuoltoyksiköissä tiedetään vertailun ansiosta, mikä toimii hyvin ja missä on parantamisen varaa.

Hynninen käytti väitöskirjassaan REA-menetelmää erityisesti Skotlannin terveydenhuollon palveluiden vertailuun. Vertailtavia laatukriteerejä olivat muun muassa potilaan odotusaika tutkimuksesta hoitoon, sairaalabakteeri-infektioiden määrä sekä odotusajan kesto ensiavussa.

Suomen sote-uudistuksen vastaavat laatumittarit ja terveydenhuoltoyksiköiden vertailun periaatteet ovat vasta kehitteillä.

”Kun laatumittarit on määritelty, REA-menetelmällä voi selkeästi ja kokonaisvaltaisesti vertailla eri terveydenhuoltoyksiköiden palveluiden laatua ja suoriutumista.”

Vertailtavia laatumittareita voi olla yhdessä sote-yksikössä kymmeniä, joten yksiköiden keskinäinen vertailu ja kokonaiskuvan hahmottaminen käyvät monimutkaiseksi ja epävarmaksi. Väitöskirjassa tehdyn kehitystyön avulla yksiköt voivat tehdä päätöksiä kokonaisvaltaisen ja epävarmuudet huomioivan analyysin varassa.

”Kun parhaat toimintatavat on mahdollista tunnistaa, voidaan niitä hyödyntää muuallakin. Rajallisia resursseja voidaan tällöin kohdentaa järkevästi ja saadaan aikaan enemmän terveyshyötyjä”, Hynninen korostaa.

Lisätietoja:

Yrjänä Hynninen
Aalto-yliopisto
p. 050 407 5320

Ahti Salo
Professori
Aalto-yliopisto

Väitöskirja

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.