Marsin ja Maan revontulet muistuttavat toisiaan

Kansainvälinen tutkijaryhmä on ensimmäistä kertaa ennustanut paljain silmin nähtävien revontulien esiintymisen Maan ulkopuolella.
auroraonmars_www_fi.jpg

Blue aurorae on Mars: an artist interpretation of what aurorae may look like as seen by the NASA Curiosity rover, were it close to magnetic anomalies on Mars. Photomontage (c) NASA/JPL-Caltech/MSSS and (c) CSW/DB

Marsin ylempi kaasukehä saattaakin muistuttaa Maan ilmakehää enemmän kuin tähän asti on luultu. Tutkijat osoittivat, että Marsin ylempi kaasukehä hehkuu sinisenä riippuen auringon aktiivisuudesta. Valoilmiöt ovat paljain silmin nähtävissä voimakkaiden auringonpurkausten jälkeen. Tulos saatiin aikaan numeeristen simulaatioiden ja revontulisimulaattorina Planeterrella-laboratoriokokeen avulla. Tutkimus julkaistiin johtavassa planeetta-alan julkaisussa Planetary and Space Sciencessa 26. toukokuuta.

– Tutkimus osoittaa, että revontulien voimakkain väri on syvänsininen. Myös vihreää ja punaista väriä esiintyy, kuten Maassa. Mars-planeetan punaisella maaperällä kävelevä astronautti voisi ylöspäin katsoessaan nähdä hehkuvan yötaivaan paljain silmin, tutkija Cyril Simon Wedlund Aalto-yliopiston radiotieteen- ja tekniikan laitokselta kertoo.

Marsin revontuli-havainnot vahvistuivat entisestään

Marsin revontulet havaittiin ensi kertaa vuonna 2005 Euroopan avaruusjärjestö ESAn Mars Express satelliitissa olleen kuvauslaitteen avulla. Nyt tehty ennuste perustuu Planeterrella-laitteella tehtyyn laboratoriokokeeseen ja Grenoblen planetologian ja astrofysiikan instituutin ja NASAn kehittämään koelaitteeseen ja numeeriseen malliin.

– Planeterrella-koe tehtiin Ranskassa. Korvasimme laitteen harvan kaasun Marsin kaasukehän yleisimmällä ainesosalla eli hiilidioksidilla. Tässä Marsin ylempää kaasukehää muistuttavassa tyhjiössä luotiin sähköpurkaus, joka johti magneettikentän rakennetta mukailevan sinisen hehkun muodostumiseen, Simon Wedlund kertoo kokeesta.

Revontulien on havaittu muodostuvan Marsissa samaan tapaan kuin Maassa. Revontulia muodostuu, kun auringosta peräisin olevat sähköisesti varautuneet hiukkaset syöksyvät paikallisten magneettikenttien kenttäviivoja pitkin alas ja kohtaavat planeetan kaasukehän, jossa ne törmäilevät sen atomeihin ja molekyyleihin. Maassa revontulet ovat happiatomeista johtuen pääasiassa vihreitä ja punaisia tai ionisoituneista typpimolekyyleistä johtuen violetinsinisiä.

Planeterrella-laitteita on käytössä 17 kappaletta eri puolilla maailmaa. Pohjoismaiden ensimmäinen Planeterrella,  ”Terrella Cubica”, on valmistumassa Aalto-yliopistoon. Laitteen rakentaminen on loppuvaiheissa ja se tulee käyttöön loppuvuodesta.

Linkki artikkeliin

Prediction of blue, red and green aurorae at Mars by J. Lilensten, D. Bernard, M. Barthélemy, G. Gronoff, C. Simon Wedlund, A. Opitz, Planetary and Space Science, May 2015, PII : S0032-0633(15)00130-0, DOI : 10.1016/j.pss.2015.04.015

Tutkija Cyril Simon Wedlund
Aalto-yliopisto, Sähkötekniikan korkeakoulu
puh. 050 448 1280

Image depicts a white wall with the words IV Konehuone OLO sprayed on it in red, referring that the engine room for AC is that way.
Kampus, Mediatiedotteet, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto julkistaa kilpailut rakenteilla olevan korttelin taideteoksista

Kilpailuilla haetaan teoksia rakenteilla olevaan Aalto Works -kortteliin.
Elisa Mekler
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Merkittävä EU-rahoitus Aaltoon – uusi projekti valjastaa psykologian teoriat pelikehityksen hyödyksi

Psykologian tutkimus tarjoaa pelikehittäjille arvokasta tietoa pelaamisen motivaatiosta ja vaikutuksista – jos tutkimusta osataan hyödyntää oikein.
Nanolaser kytkettynä päälle (ylhäällä) ja pois päältä (alhaalla) ulkoisen magneettikentän avulla.

Fyysikot oppivat hallitsemaan nanolasereita etäältä magneettikentän avulla

Ilmiön salaisuus on poikkeuksellisessa materiaalissa ja sopivasti järjestetyissä nanopartikkeleissa. Tutkimus voi osoittaa tien kohti ennennäkemättömän vakaata signaalinkäsittelyä.

The apparatus consisted of a micron-scale aluminium superconductor separated from a normal conductor – metallic copper – by a thin insulating layer. When Cooper pairs in the superconductor broke, the quasiparticles would tunnel through the insulation to the copper, where the researchers observed them with a charge detector. Picture: Aalto University.

Tutkijat todistivat kvanttitietokonetta häiritsevien kvasihiukkasten katoamisen

Aalto-yliopiston tutkijat havainnoivat yhdessä Lundin yliopiston ja VTT:n tutkijoiden kanssa reaaliaikaisesti pienellä alumiinisaarekkeella olevien kvasihiukkasten määrää. Tutkijat pystyivät varausilmaisimen avulla tarkkailemaan, miten Cooperin parien hajoamisesta syntyvät parittomat elektronit tunneloituivat eli karkasivat yksi kerrallaan pois alumiinisaarekkeelta noin sadan mikrosekunnin kuluessa.