Marsin ja Maan revontulet muistuttavat toisiaan

Kansainvälinen tutkijaryhmä on ensimmäistä kertaa ennustanut paljain silmin nähtävien revontulien esiintymisen Maan ulkopuolella.
auroraonmars_www_fi.jpg

Blue aurorae on Mars: an artist interpretation of what aurorae may look like as seen by the NASA Curiosity rover, were it close to magnetic anomalies on Mars. Photomontage (c) NASA/JPL-Caltech/MSSS and (c) CSW/DB

Marsin ylempi kaasukehä saattaakin muistuttaa Maan ilmakehää enemmän kuin tähän asti on luultu. Tutkijat osoittivat, että Marsin ylempi kaasukehä hehkuu sinisenä riippuen auringon aktiivisuudesta. Valoilmiöt ovat paljain silmin nähtävissä voimakkaiden auringonpurkausten jälkeen. Tulos saatiin aikaan numeeristen simulaatioiden ja revontulisimulaattorina Planeterrella-laboratoriokokeen avulla. Tutkimus julkaistiin johtavassa planeetta-alan julkaisussa Planetary and Space Sciencessa 26. toukokuuta.

– Tutkimus osoittaa, että revontulien voimakkain väri on syvänsininen. Myös vihreää ja punaista väriä esiintyy, kuten Maassa. Mars-planeetan punaisella maaperällä kävelevä astronautti voisi ylöspäin katsoessaan nähdä hehkuvan yötaivaan paljain silmin, tutkija Cyril Simon Wedlund Aalto-yliopiston radiotieteen- ja tekniikan laitokselta kertoo.

Marsin revontuli-havainnot vahvistuivat entisestään

Marsin revontulet havaittiin ensi kertaa vuonna 2005 Euroopan avaruusjärjestö ESAn Mars Express satelliitissa olleen kuvauslaitteen avulla. Nyt tehty ennuste perustuu Planeterrella-laitteella tehtyyn laboratoriokokeeseen ja Grenoblen planetologian ja astrofysiikan instituutin ja NASAn kehittämään koelaitteeseen ja numeeriseen malliin.

– Planeterrella-koe tehtiin Ranskassa. Korvasimme laitteen harvan kaasun Marsin kaasukehän yleisimmällä ainesosalla eli hiilidioksidilla. Tässä Marsin ylempää kaasukehää muistuttavassa tyhjiössä luotiin sähköpurkaus, joka johti magneettikentän rakennetta mukailevan sinisen hehkun muodostumiseen, Simon Wedlund kertoo kokeesta.

Revontulien on havaittu muodostuvan Marsissa samaan tapaan kuin Maassa. Revontulia muodostuu, kun auringosta peräisin olevat sähköisesti varautuneet hiukkaset syöksyvät paikallisten magneettikenttien kenttäviivoja pitkin alas ja kohtaavat planeetan kaasukehän, jossa ne törmäilevät sen atomeihin ja molekyyleihin. Maassa revontulet ovat happiatomeista johtuen pääasiassa vihreitä ja punaisia tai ionisoituneista typpimolekyyleistä johtuen violetinsinisiä.

Planeterrella-laitteita on käytössä 17 kappaletta eri puolilla maailmaa. Pohjoismaiden ensimmäinen Planeterrella,  ”Terrella Cubica”, on valmistumassa Aalto-yliopistoon. Laitteen rakentaminen on loppuvaiheissa ja se tulee käyttöön loppuvuodesta.

Linkki artikkeliin

Prediction of blue, red and green aurorae at Mars by J. Lilensten, D. Bernard, M. Barthélemy, G. Gronoff, C. Simon Wedlund, A. Opitz, Planetary and Space Science, May 2015, PII : S0032-0633(15)00130-0, DOI : 10.1016/j.pss.2015.04.015

Tutkija Cyril Simon Wedlund
Aalto-yliopisto, Sähkötekniikan korkeakoulu
puh. 050 448 1280

The magnetic properties of a material can affect how it interacts with light.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijoille läpimurto: Yksisuuntaisen lasin kehitys vihdoin mahdollista

Tutkijat kehittivät uuden metamateriaalin, joka voi toimia monenlaisten teknologisten innovaatioiden pohjana.
Mikko Alava ja kolme muuta tutkimusryhmän jäsentä kuvattuna teknisen laitteen äärellä.

Suomen Kulttuurirahastolta suuria apurahoja tieteelle

Apurahan tieteeseen tai taiteeseen sai 30 henkilöä tai ryhmää Aalto-yliopistosta.
Photo

Katsaus Aallon avoimiin julkaisuihin 2023

90 % Aallon vuoden 2023 tieteellisistä lehtiartikkeleista on avoimesti saatavilla.
Radical Creatives -elokuvassa luovuus löytyy sukeltamalla pinnan alle. Kuva: Hayley Lê

Aalto-yliopisto tarjoaa uutta dokumenttielokuvaansa yritysten ja yhteisöjen käyttöön – Ainutlaatuinen teos paljastaa, miten luova prosessi etenee

Yliopiston tuottama dokumentti näyttää 30 tapaa käyttää luovuutta työkaluna, ja haastaa työyhteisöt kehittämään omaa luovuuttaan.