Mari Lundström vierailevaksi professoriksi KTH:lle

Mari Lundström on nimitetty WISE Wallenberg Initiative Material Science for Sustainability -hankkeen vierailevaksi professoriksi Tukholman kuninkaallisessa teknillisessä korkeakoulussa (KTH).
Lundström

Mari Lundström ei usko yksinkertaisiin vastauksiin ja innostuu ihmisistä, jotka innostuvat ratkaisemattomista ongelmista.

Mari Lundström, hydrometallurgian professori Aalto-yliopistosta, mitä tutkimuksesi koskee?

"Tutkimukseni keskittyy kestävään metallituotantoon, kiertotalouteen ja  kriittisiin materiaaleihin. Tutkin prosesseja ja ilmiöitä, jotka mahdollistavat metallien todellisen kiertotalouden - tarkemmin sanottuna se tarkoittaa sellaisten hydrometallurgisten prosessien ja menetelmien kehittämistä, joita tarvitaan lähes kaikkien teknologiassa käytettävien metallien tuotannossa ja/tai kierrätyksessä."

Miksi tutkimuksesi on tärkeää?

"Se on yksi tärkeä palanen kun pyrimme löytämään realistisia ja skaalautuvia teknologia ratkaisuja fossiilivapaan energian tuotannon ja varastoinnin kaltaisiin haasteisiin."

"Esimerkiksi akut - olemme keskittyneet voimakkaasti yhteiskunnan sähköistämiseen, mutta akkujen kierrätykseen on vasta hiljattain keskitytty, ja sen kehittämiseksi tarvitaan paljon uusia teknologisia menetelmiä ja ratkaisuja. Sama pätee tuulienergiassa, aurinkokennoissa jne. käytettäviin materiaaleihin. Monet mineraalit ovat kriittisiä tai tulevat kriittisiksi, ja meidän on puututtava tähän ongelmaan nyt koko materiaalien käytön arvoketjussa."

Mitä tuot mukanasi KTH:lle?

"Sekä Ruotsilla että Suomella on ainutlaatuinen ja vahva historia metallien tuotannossa. Tätä osaamista on hyödynnettävä, jotta energiamurroksessa tarvittava metallien todellinen kiertotalous voidaan toteuttaa."

"Vierailevana professorina autan rakentamaan KTH:n teollisten materiaalien kestävän kehityksen ja kierrätyksen tutkimusohjelmaa. Yhdessä pyrimme tunnistamaan alat, joilla uusien teknologioiden ja prosessien kehittämistä tarvitaan eniten, jotta voimme vastata maailmanlaajuisiin haasteisiin, jotka liittyvät mineraali- ja metalliintensiteettiin energiamurroksessa. Haluan myös vahvistaa KTH:n ja Aalto-yliopiston välistä verkostoa synergioiden löytämiseksi mineraalien kestävän hyödyntämisen ja metallien jalostuksen sekä kierrätyksen alalla.”

Mitä odotat uudelta tehtävältä?

"Opiskelin KTH:lla vaihto-opiskelijana maisteriopintoja tehdessäni noin 20 vuotta sitten, ja minulla on paljon hyviä muistoja ja ystäviä noilta ajoilta. Odotan innolla, miten kampus ja opetus ovat muuttuneet ja kehittyneet niistä ajoista. Olen myös innoissani siitä, että pääsen tutustumaan uusiin kollegoihin KTH:lla ja rakentamaan uusia avauksia tutkimuksen alueella yhdessä heidän ja muiden sidosryhmien kanssa Ruotsissa."

Millainen työntekijä olet?

"Töissä olen 'tyypillinen suomalainen' - tuloshakuinen ja tehokas, mutta en kovin muodollinen. Tutkimus on minulle suuri leikkikenttä, jossa on paljon mielenkiintoisia ratkaisemattomia asioita ja kysymyksiä. Inspiroidun, kun työskentelen ihmisten kanssa, jotka innostuvat ratkaisemattomista ongelmista ja epäselvistä tuloksista. En usko yksinkertaisiin vastauksiin, vaan yleensä jopa 'huonot tulokset' kertovat jotain mielenkiintoista. Täydellisyys on tylsää, matka on tärkeintä."

Kirjoittanut: Ulrika Georgsson

*WISE on lyhenne sanoista Wallenberg Initiative Materials Science for Sustainability.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Miia Mäkelä
Nimitykset Julkaistu:

Miia Mäkelä on nimitetty Associate professorin tehtävään Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle

MMT (Mikrobiologia) Miia Mäkelä on nimitetty Aalto-yliopiston Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle tenure track -urapolulle Associate professorin vakituiseen tehtävään 1.9.2024 alkaen.
Daniel Martin-Yerga
Nimitykset Julkaistu:

Daniel Martin-Yerga on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian ja materiaalitieteen laitokselle

Ph.D. Daniel Martin-Yerga on nimitetty Aalto-yliopiston Kemian ja materiaalitieteen laitokselle määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.