Maisteriopiskelija Daniel Bruzual yhdisti menestyksellä ohjelmistokontit ja esineiden internetin

Bruzual esitteli esineiden internetiin liittyvää tutkimustaan Docker-konferenssissa.
Daniel Bruzual esittelemässä tutkimustaan Docker-konferenssissa. Kuva: Stefan Scherer.

Maisteriopiskelija Daniel Bruzual esitteli tutkimustyötään Docker-konferenssissa lokakuussa. Bruzualin konferenssipuheen aiheena on ohjelmistokonttien käyttö erilaisissa esineiden internetin laitteissa.

Esineiden internetiin kuuluu miljoonia sulautettuja laitteita, jotka tuottavat valtavia datamääriä. Nämä laitteet vaihtelevat paitsi arkkitehtuurin ja laitteiston, myös ohjelmistoasetusten osalta. Sulautettujen laitteiden prosessointiteho ja tallennustila ovat nousseet sille tasolle, että dataa voidaan prosessoida niissä sen sijaan, että kaikki data ladattaisiin pilveen etäkäsittelyä varten. Tämä tarkoittaa säästöjä datan siirtämisessä, parempaa tietoturvaa ja nopeampaa prosessointia.

”Esimerkiksi älykkäillä maatiloilla on automatisoidut kastelu- ja lannoituslaitteet, sääasemat ja sadonkorjuukoneet, ja dronet lentävät viljelmien yllä kuvaamassa niitä. Nämä laitteet keskustelevat ja käsittelevat dataa yhdessä. Dronet voivat lähettää kuvia sääasemille käsittelyä ja analysointia varten, ja sääasemat tunnistavat alueet, joilla tarvitaan lisää vetta ja ravinteita, ja ilmoittavat asiasta kastelulaitteille. Kehittämieni työkalujen ansiosta tämäntyyppinen hajautettu sovellus on mahdollinen, lisäksi ohjelmien asennus mihin tahansa laitteeseen on hyvin helppoa jopa etänä”, Daniel Bruzual hahmottelee.

Ohjelmistokontit mahdollistavat hajautetut sovellukset ja etähallinnan

Docker on ohjelmistokontteihin perustuva avoimen lähdekoodin tekniikka, jota käyttävät esimerkiksi Amazon, Google ja Microsoft. Kontit ovat kuin pieniä valmispakkauksia, jotka sisältävät ennalta määritellyt asetukset, ohjelmat ja ohjeet, ja niiden avulla voidaan ajaa sovellus ennalta ohjelmoidulla tavalla. Kontit yksinkertaistavat monimutkaisten, pilvessä isännöitävien sovellusten käyttöönottoa. Ohjelmistokonttien avulla näissä laitteissa voidaan ottaa käyttöön samat ohjelmat eroavaisuuksista huolimatta. Tätä tekniikkaa voidaan soveltaa myös esineiden internetiin.

”Kuvittele, että haluat hallita ja ajaa sovelluksia kymmenissä, sadoissa tai tuhansissa laitteissa. Manuaalisesti se on vaikeaa, koska jokaisen laitteen osalta täytyisi erikseen tarkastaa toimivuus, muodostaa verkkoyhteys laitteeseen ja ajaa siinä erillisiä komentoja. Ohjelmistokonttien orkestrointijärjestelmä yksinkertaistaa koko prosessia. Kun sitä pyytää ajamaan tietyn määrän kopioita tietystä kontista, järjestelmä siirtää kyseisen kontin haluttuihin laitteisiin, ja suorittaa sen niissä”, Bruzual esittää.

Bruzual on kotoisin Venezuelasta, ja hän viimeistelee tällä hetkellä diplomityötään Aalto-yliopistossa professori Mario Di Francescon johdolla. Hän opiskelee ICT Innovation -kaksoistutkinto-ohjelmassa, joka kuuluu EIT Digital Master School -yhteisohjelmaan. Bruzualin pääaine on Service Design and Engineering, ja sivuaineena hän suoritti yrittäjyysopintoja.  Hän saapui Suomeen vuonna 2016, opiskeltuaan maisteriopintojen ensimmäisen vuoden Trentossa, Italiassa.

”Tulin Suomeen, koska minulla oli mielikuva hyvin järjestäytyneestä yhteiskunnasta, jossa projektit ja liiketoiminta toteutetaan tehokkaasti. Halusin kokea sen itse, ja opinnot Aallossa ovatkin avanneet monia loistavia tilaisuuksia”, Bruzual sanoo.

Lisätietoa:

Daniel Bruzual
Twitter: @danbruzual

EIT Digital Master School

Mario di Francesco, apulaisprofessori
puh. +358 50 5975 250

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!