Magazinen teemana tekoäly

Uusi Aalto University Magazine 23 tarkastelee tekoälyä.
Aalto University Magazine 23. Photo: Anni Kääriä.

”Käynnistimme hiljattain Tekoälyn tutkimuskeskus FCAI:n (Finnish Center for Artificial Intelligence) yhdessä Helsingin yliopiston ja VTT:n kanssa - - ovet ovat avoinna yrityskumppaneille, jotka haluavat ratkoa merkittäviä ongelmia kanssamme”, sanoo tietotekniikan akatemiaprofessori Samuel Kaski lehden Avauksia-palstalla. Hän muistuttaa, että kaikkein kiinnostavimmat asiat tapahtuvat perinteisten akateemisten bunkkereiden välimaastossa.

Eri alojen välisiä kohtaamisia – tai suoranaista törmäyttämistä – edistää myös kuvataidekasvattaja ja taiteilija Kasperi Mäki-Reinikka. Hän kehittää Brains on Arts -taidekollektiivissa kuvia tunnistavaa koneoppivaa järjestelmää. Sen avulla halutaan selvittää, mitä tapahtuu, kun konekatsoja alkaa järjestellä ja arvottaa kuvia omien aivoitustensa mukaan.

Lehden pääartikkeli tarkastelee, miten tekoäly mullistaa lääketiedettä. Tekoälymenetelmät voivat auttaa lääkäreitä suunnittelemaan hoitoja ja lääkeannoksia yksilöllisesti, eikä kohortteina ja keskiarvoina kuten nykyisin. Tarvittava tieto jokaisen hoitamiseen yksilönä on jo olemassa – sitä on vain liikaa ihmisen käsiteltäväksi. Tarvitaan lisää älyä.

Tekoälyapureita on jo saatavissa helpottamaan arjen askareita, mutta miten ne toimivat vai toimivatko ne ylipäänsä? Se selviää artikkelista, jossa avataan myös alan sanastoa.

Kuka-palstan alumnihaastattelussa tavataan huippuyliopisto MIT:ssa työskentelevä tutkija. Miika Aittala hyödyntää työssään neuroverkkoja kehittäessään entistä parempia työkaluja tietokonegrafiikan ammattilaisille kuten elokuvan- tai pelintekijöille.

Tieteestä-jutuissa kerrotaan materiaalitieteen ja tekoälyn suhteesta, atomikerroskasvatuksesta, biomateriaaleista muovin haastajana sekä lego-leikistä syntyneestä innovaatiosta, joka voi auttaa siirtämään hiljaista tietoa.

Aalto University Magazine on ilmestynyt sekä suomeksi että englanniksi. Lehtiä on saatavilla Aalto-yliopiston kampuksilla. Näköislehdet ovat luettavissa issuu.com-sivustolla, ja artikkeleita on julkaistu osoitteessa aalto.fi/magazine.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.