Luukirurgiasta turvallisempaa Aallossa patentoidun menetelmän ansiosta

MIT Technology Review nosti menetelmän keksijän Visa Sippolan nuorten lupausten kärkijoukkoon.

Surgify-tiimin tavoitteena on tuoda laite suomalaisten potilaiden ulottuville vuonna 2019. Kuva: Jukka Kreander.

Kirurgiset porat, joita käytetään yleisesti pään, selän ja raajojen alueen leikkauksissa sekä hammasoperaatioissa, voivat vaurioittaa luun lähellä olevia pehmytkudoksia. Kirurgisten porien aiheuttamat komplikaatiot aiheuttavat arviolta yli 4 miljardin euron vuosittaiset kustannukset ja pahimmillaan ne voivat johtaa potilaan kuolemaan.

HUSin Neurokirurgian klinikan tutkijana työskennellyt Visa Sippola sai idean uudentyyppisestä poranterästä. Siinä olisi pehmytkudoksia suojaava mekanismi, ja se voitaisiin asentaa olemassa oleviin kirurgisiin porajärjestelmiin.

Ajatus turvallisemmasta luukirurgiasta vakuutti kirurgit, tiimin ja TEKESin, joka myönsi idealle kaupallistamiseen tähtäävän rahoituksen. Puolitoista vuotta myöhemmin, nyt syyskuussa 2017, arvostettu teknologiajulkaisu MIT Technology Review on nostanut Sippolan yhdeksi Euroopan 35 lupaavimmasta nuoresta uudistajasta. Ehdokkaita oli tarjolla listalle yli 1 100.

Tuomaristo kuvaili keksintöä uskomattomaksi innovaatioksi, joka helpottaa kirurgisia toimenpiteitä ja vähentää niihin liittyviä riskejä. Työkalu on yksinkertaisuudessaan elegantti, tuomarit totesivat.

"Tämä on iso tunnustus koko tiimille! Haluamme tehdä luukirurgiasta potilaille turvallisempaa ympäri maailman. Olemme tällä hetkellä tuotekehitysvaiheessa, ja tavoitteenamme on tuoda laite suomalaisten potilaiden saataville arviolta vuonna 2019. Tämän jälkeen suunnitelmissamme on laajentaa Eurooppaan ja muualle maailmaan”, Visa Sippola sanoo. Hän työskentelee toimitusjohtajana poranterää kehittävässä, Surgifyksi nimetyssä startupissa, joka on saanut jo ensimmäiset yksityiset sijoittajansa.

Kone-eksperttejä ja kirurgeja

Surgifyn tarina olisi kuitenkin voinut jäädä pöytälaatikkoon ilman oikeaan osunutta puhelinsoittoa. Idean saatuaan Sippola nimittäin pirautti Aalto-yliopiston koneensuunnittelun professori Petri Kuosmaselle, joka löysi hänelle aisapariksi alan insinööriopiskelijan Shahab Haerin ja tuotantotaloutta opiskelleen Juho Carpénin. Tiimi sai tuekseen kovista nimistä koostuvan ohjausryhmän: neurokirurgian professori Juha Hernesniemen, HUSin neurokirurgian yksikön johtajan Mika Niemelän, ortopedian ja traumatologian professorin, ylilääkäri Jari Salon sekä muita alan asiantuntijoita. Kehitystyö lähti vauhdilla liikkeelle TEKESin 2016 myöntämän rahoituksen ansiosta, ja menetelmä patentoitiin Aallossa samana vuonna.

Surgifyn tiimin kaupallistamisaikataulu on kunnianhimoinen, sillä vain sataprosenttinen varmuus kelpaa lääketieteellisen teknologian kehittämisessä.

”Vähemmän vaurioittava luukirurgia on kuitenkin iso mahdollisuus: se voi vähentää inhimillistä kärsimystä ja tuoda myös merkittäviä aika- ja kustannussäästöjä. Juha Hernesniemen mukaan kyseessä on todellinen läpimurto”, Sippola sanoo.

Katso koko nuorten uudistajien lista täältä.

Visa Sippola esittelee keksintöön perjantaina 29. syyskuuta Tekniikan Päivillä Otaniemen Dipolissa. Tekniikan Päivät on yleisölle avoin, maksuton tiedetapahtuma, joka teemana on tänä vuonna terveys ja siihen liittyvät sovellukset.

Lisätietoja:

Visa Sippola
Surgify Medical Oy

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja