Luovia konsepteja maata pitkin matkustamiseen

Lentämisen vähentäminen on helppo tapa pienentää henkilökohtaista hiilijalanjälkeä. Matka 2020 -messuilla nähtiin uusia ratkaisuja, kuinka kannustaa maata pitkin matkustamiseen.
usvainen vuorimaisema, jossa menee gondolihissi
Ella Eskolan konsepti Nexo tarjoaa matkaelämyksiä heillekin, jotka eivät voi itse matkustaa.

Ympäristön huomioiminen, kestävä kehitys ja eettisyys ovat vahvoja trendejä myös matkailualalla. Lentämiselle etsitään vaihtoehtoja. Mutta miten kannustaa yhä useampia vaihtamaan lentäminen juna- ja bussimatkustamiseen?

Suomen matkailualan liitto sekä Helsingin matkamessujen yhteydessä pidetyt Maata pitkin -matkamessut järjestivät yhteistyössä opiskelijoille suunnatun Matkatiedon kilpailun. Aalto-yliopiston opiskelijoiden luomat ekologiset matkailukonseptit olivat kilvassa voitokkaita.

Kolme konseptia: Nexo, Train Brag ja Vojaz

Ella Eskola ja Iina Silventoinen pitelevät käsissään voittoplakaateja ja seisovat matkamessujen maata pitkin -osion lavalla
Ella Eskola (vas.) ja Iina Silventoinen Matka 2020 -messuilla

Kilpailun voittaja, Ella Eskolan Nexo-konsepti tuo maailman tunnetut nähtävyydet kaikkien saataville ekologisesti ja esteettömästi sovelluksen avulla. Ratkaisu hyödyntää lisätyn todellisuuden teknologiaa ja tarjoaa eri aistein havaittavia installaatioita. Näin voidaan tarjota matkailuelämyksiä myös heille, joilla ei syystä tai toisesta ole mahdollisuutta matkustaa ulkomaille.

Eskola ymmärtää oman etuoikeutetun asemansa, ja se toimii kantavana teemana hänen suunnittelutyössään. ”Meillä hyväosaisilla on tähän velvollisuus. Jos me emme tarjoa esteettömiä mahdollisuuksia, niin kuka sen tekee?”

Kunniamaininnan saanut Train Brag -konsepti hyödyntää lisätyn todellisuuden filttereitä, joilla voi muokata omaa kasvokuvaansa. Sovellus kannustaa käyttäjiä kerskailemaan junamatkailulla ja ripittäytymään lentohäpeästään sosiaalisessa mediassa. Anni Tolvasen, Iina Silventoisen ja Akseli Mannerin suunnittelemassa sovelluksessa pelillistäminen ja metatason moderni huumori yhdistyvät Instagramin työkaluihin ja muodostavat kannustavan viestinnän välineen. Train Brag -konseptin tekijät jatkavat keskustelua mahdollisesta yhteistyöstä VR-konsernin kanssa.

Vojaz – Matkustajan interaktiivinen monitoimipaketti Venäjän rautateille puolestaankeskittyy matkanteon viihtyvyyteen, sujuvuuteen ja tylsyyden hyödyntämiseen. Matkustaja voi seurata matkaansa reaaliajassa räätälöitävästä sovelluksesta, josta saa tukea kommunikaatioon, tietoa reitin kohteista ja kulttuureista. Podcastit muiden matkoista tuovat ajanvietettä pitkille junamatkoille, samoin kuin itsetäytettävä Vojaz-matkakirja. Konsepti on Pinja Mäentakan, Yulia Solovevan ja Pihla Lemmetyisen käsialaa.

Train Brag -sovelluksen avulla omaan kuvaansa voi lisätä kasvofilttereitä Instagramissa,
Train Brag -sovelluksen avulla omaan kuvaansa voi lisätä kasvofilttereitä Instagramissa.

Yhteiskunnallista vaikuttamista ja aktivismia

Konseptit syntyivät lehtori Tarja Niemisen Koe: muutos -kurssilla, joka on osa visuaalisen viestinnän muotoilun kandidaattiohjelman opintoja.

”Visuaalisen viestinnän muotoilu toimii yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinona myös matkailun toimialalla. Käsittelemme kurssilla vaikuttamisviestintää kansalais- ja design-aktivismin näkökulmasta, jossa osallistamisella ja aktivismilla on olennainen rooli”, kertoo Nieminen.

Kurssin vierailevana tuutorina toimi vaikuttavan markkinoinnin toimisto Måndagin perustaja Arto Sivonen. Tämänkaltaisilla tehtävillä on hänen mukaansa mahdollista luoda uusi konsepteja nopeasti ja rohkeasti. ”Luovien alojen nopeassa kehitystahdissa on tärkeää tarttua projekteihin, jotka tähtäävät oikeisiin suunnitteluprosesseihin, ei pelkkiin harjoitustöihin.”

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille