Uutiset

Luova pedagogiikka

Tutkivia kokeiluja kehittyvillä tietämisen ja tekemisen aloilla.
Juuso Tervo (picture by Tuuli Saarelainen)
Juuso Tervo

Aalto-yliopiston kaltaiseen monialaiseen yliopistoon mahtuu erilaisia oppimisen ja opettamisen kulttuureja, jotka voivat olla koulu-, laitos- tai jopa ohjelmakohtaisia, mutta niiden rajat ovat aina häilyviä.

Aalto-yliopisto kehittää jatkuvasti monialaisia ajattelumalleja, joissa opiskelijat ja opetushenkilöstö ovat enenevissä määrin yhteydessä eri taustoista tuleviin vertaisiinsa ja kollegoihinsa. Vaikka tästä toisinaan aiheutuu kulttuurien yhteentörmäyksiä, tieteenalojen välisten raja-aitojen ylittäminen tarjoaa mielenkiintoisia oppimis- ja opetusmahdollisuuksia erilaisten perinteiden ja maailmankatsomusten välillä – tilaisuuksia, jotka voivat synnyttää täysin uusia ja ennennäkemättömiä korkeakoulutuksen oppimis- ja opetuskulttuureja.

Näiden uusien koulutuskulttuurien ja -kontekstien luominen on juuri sitä, mihin University-Wide Art Studies (UWAS) -kursseilla ja Design Inside -aloitteen puitteissa on viime vuosina pyritty aktiivisesti.

UWAS-kursseilla ja Design Inside -aloitteessa rohkaistaan opiskelijoita ja opetushenkilöstöä tarkastelemaan tieteenalojaan luovasti ja löytämään uusia, luovia tapoja soveltaa alakohtaisia tietoja ja taitoja. UWAS ja Design Inside osallistuvat kokeilevien tutkimusten hakemiseen, tukemiseen ja vaalimiseen kehittyvillä tietämisen ja tekemisen aloilla.

UWAS ja Design Inside ovat tiiviisti sidoksissa taiteen, muotoilun ja arkkitehtuurin moniin eri aloihin, mutta pyrkivät samanaikaisesti myös murtautumaan niiltä ulos kutsumalla eri alojen opiskelijoita ja opetushenkilöstöä pohtimaan, mitä voisimme tehdä Aalto-yliopistossa yhdessä.

Näistä kahdesta aloitteesta saadut kokemukset osoittavat, että keskusteltaessa luovuuden ja koulutuksen välisestä suhteesta on tärkeää tutkia paitsi sitä, mitä joku oppii tai opettaa, myös sitä, miten ja milloin se tapahtuu. On myös tärkeää jakaa näitä näkemyksiä laajasti opettajien keskuudessa.

Luovuudella tarkoitetaan eri asioita eri koulutuskonteksteissa, joten keskustelun rajaaminen pelkästään luovan koulutuksen sisältöön voi pyyhkiä pois edellä mainitun monialaisten yliopistojen tarjoaman oppimisen ja opetuksen monipuolisuuden.

Tämä on erityisen tärkeää näinä erittäin tulossuuntautuneina aikoina. Luovuuden ei pitäisi olla vain yksi korkeakoulutuksen lopputulos, vaan jatkuva mahdollisuus ajatella ja toimia eri tavalla tieteenalasta riippumatta.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Maahanmuuttajayrittäjät ovat elävöittäneet ostoskeskus Puhosta Itäkeskuksessa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Maahanmuuttajayrittäjien potentiaali huomioitava lähiöiden kehittämisessä

Kaupunkiuudistusta tulee tehdä vuorovaikutteisemmin yhdessä yrittäjien ja kiinteistönomistajien kanssa.
Sustainability Science day banneri
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Miten vauhditetaan innovaatioita, saadaan ruoka riittämään ja tehdään kaupungeista vihreitä? Sustainability Science Days etsii vastauksia aikamme isoihin kestävyysongelmiin

Sustainability Science Days on Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston vuosittain järjestämä, Suomen suurin kestävän kehityksen tiedekonferenssi. Kaksipäiväinen tapahtuma keskittyy tänä vuonna globaaleihin systeemitason ratkaisuihin esimerkiksi ruoan, kaupunkien ja hallinnon osalta.
Festival poster
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Art for All -festivaali järjestetään jälleen elokuussa

Monitaidefestivaali järjestetään Helsingin kasvitieteellisessä puutarhassa 26.-28.8.2022. Festivaalissa on esillä teoksia esittävistä taiteista installaatioihin sekä audiovisuaalisiin teoksiin.
A woman in white t-shirt and a man in red shirt standing and talking together
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Uusia akatemiatutkijoita ja tutkijatohtoreita

Suomen Akatemian rahoitus tuo Aalto-yliopistoon kuusi uutta akatemiatutkijan ja 14 uutta tutkijatohtorin tehtävää – lämpimät onnittelut kaikille!