Luotettavasti toimivat navigaatioteknologiat tulevaisuuden välttämättömyys

Navigation for the future –seminaarissa Euroopan satelliittipaikannusohjelman johtaja Matthias Petschke avasi paikannusjärjestelmien näkymiä.

Paikkatiedon merkitys on kasvamassa digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Petschke puhui mm. siitä, mikä on tilanne satelliittipaikannukseen liittyvien teknologioiden kehittämisessä. Alan tutkimus on keskeistä, jotta palveluja ja toimintaa voidaan digitalisoida muun muassa liikennesektorilla.

Petschken vetämän Galileo-järjestelmän kehittäminen on Euroopan Unionin ja Euroopan avaruusjärjestön (ESA) yhteinen hanke eurooppalaisen satelliittipaikannusjärjestelmän (GNSS, Global Navigation Satellite System) luomiseksi. Galileo-järjestelmän on tarkoitus on tarjota EU-maille muista valtioista riippumatonta paikannuspalvelua. Palvelu on avoin ja sen avulla pystytään hyödyntämään hyvin tarkasti paikkatietoa.

– Palvelu on ehdoton esimerkiksi julkisille instituutioille. EU-jäsenmaat voivat hyödyntää paikanninjärjestelmää esimerkiksi poliisitoiminnassa, tai muussa pelastustoiminnassa,

Viranomaiskäyttöön Galileo tarjoaa korkean luotettavuuden PRS (Public Regulated Service) -palvelua. Järjestelmä toimii nykyisin hankalimmissakin paikoissa, esimerkiksi merellä tai vuoristossa. Galileoon pohjautuvan satelliittipaikannusjärjestelmän avulla sijainninmääritykseen menee 10 minuuttia entisen kahden tunnin sijaan. Tämä palvelu on yksi Galileo-järjestelmän tärkeimmistä.

Kädet savessa paikanninjärjestelmän kehittämistä

Petschken mukaan kehityksen ja siinä mukana pysymisen mahdollistavat käyttäjälähtöinen käyttöpolitiikka ja käyttäjälähtöinen kehittäminen yhdessä EU:n jäsenmaiden kanssa. Galileon täytyy olla adaptiivinen GNSS-ympäristö.

– Huomisen haasteena on erityisesti kilpailtu kansainvälinen ympäristö satelliittipaikannuksen alalla. Galileon täytyy tulevaisuudessakin olla toimiva, luotettava ja tehokas järjestelmä.

Mitä palveluita se tulevaisuudessa voisi tarjota? Esimerkiksi yksityiset operaattorit ovat olleet kiinnostuneita sen potentiaalisesti tulevaisuudessa tarjoamasta maksullisesta tarkkuuspaikannuksesta.

Galileo-järjestelmä tulee käsittämään kaiken kaikkiaan 30 satelliittia kolmella ratatasolla. Galileo-satelliitit tulevat lähettämään signaaleja samoilla taajuuksilla kuin GPS-satelliitit, mutta käyttämään eri kooditekniikoita. Galileo-järjestelmän arvioidaan olevan toiminnassa vuosien 2018–2020 välillä.

**
Navigation for the Future –seminaarissa 31. toukokuuta esiteltiin uusinta tutkimustietoa navigaatioteknologian alalta.

Katso tilaisuuden ohjelma ja puhujien ppt-esitykset

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu: