Luotettavasti toimivat navigaatioteknologiat tulevaisuuden välttämättömyys
Paikkatiedon merkitys on kasvamassa digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Petschke puhui mm. siitä, mikä on tilanne satelliittipaikannukseen liittyvien teknologioiden kehittämisessä. Alan tutkimus on keskeistä, jotta palveluja ja toimintaa voidaan digitalisoida muun muassa liikennesektorilla.
Petschken vetämän Galileo-järjestelmän kehittäminen on Euroopan Unionin ja Euroopan avaruusjärjestön (ESA) yhteinen hanke eurooppalaisen satelliittipaikannusjärjestelmän (GNSS, Global Navigation Satellite System) luomiseksi. Galileo-järjestelmän on tarkoitus on tarjota EU-maille muista valtioista riippumatonta paikannuspalvelua. Palvelu on avoin ja sen avulla pystytään hyödyntämään hyvin tarkasti paikkatietoa.
– Palvelu on ehdoton esimerkiksi julkisille instituutioille. EU-jäsenmaat voivat hyödyntää paikanninjärjestelmää esimerkiksi poliisitoiminnassa, tai muussa pelastustoiminnassa,
Viranomaiskäyttöön Galileo tarjoaa korkean luotettavuuden PRS (Public Regulated Service) -palvelua. Järjestelmä toimii nykyisin hankalimmissakin paikoissa, esimerkiksi merellä tai vuoristossa. Galileoon pohjautuvan satelliittipaikannusjärjestelmän avulla sijainninmääritykseen menee 10 minuuttia entisen kahden tunnin sijaan. Tämä palvelu on yksi Galileo-järjestelmän tärkeimmistä.
Kädet savessa paikanninjärjestelmän kehittämistä
Petschken mukaan kehityksen ja siinä mukana pysymisen mahdollistavat käyttäjälähtöinen käyttöpolitiikka ja käyttäjälähtöinen kehittäminen yhdessä EU:n jäsenmaiden kanssa. Galileon täytyy olla adaptiivinen GNSS-ympäristö.
– Huomisen haasteena on erityisesti kilpailtu kansainvälinen ympäristö satelliittipaikannuksen alalla. Galileon täytyy tulevaisuudessakin olla toimiva, luotettava ja tehokas järjestelmä.
Mitä palveluita se tulevaisuudessa voisi tarjota? Esimerkiksi yksityiset operaattorit ovat olleet kiinnostuneita sen potentiaalisesti tulevaisuudessa tarjoamasta maksullisesta tarkkuuspaikannuksesta.
Galileo-järjestelmä tulee käsittämään kaiken kaikkiaan 30 satelliittia kolmella ratatasolla. Galileo-satelliitit tulevat lähettämään signaaleja samoilla taajuuksilla kuin GPS-satelliitit, mutta käyttämään eri kooditekniikoita. Galileo-järjestelmän arvioidaan olevan toiminnassa vuosien 2018–2020 välillä.
**
Navigation for the Future –seminaarissa 31. toukokuuta esiteltiin uusinta tutkimustietoa navigaatioteknologian alalta.
Lue lisää uutisia

KPMG lahjoittaa Kauppakorkeakoululle välillisen verotuksen opetukseen
Lahjoitus on osa laajempaa yhteistyötä.
Syyskuussa aloittaa 14 uutta akatemiatutkijaa
Suomen Akatemia on myöntänyt Aalto-yliopistolle rahoituksen 14 akatemiatutkijan tehtävään.
Yli 19 miljoonaa euroa tutkimukseen
Suomen Akatemian akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 43 aaltolaista.