Lohkoketjut tukevat tietoalustojen yhteistyön pysyvyyttä

Tutkimus osoitti, että lohkoketju tukee tiedon läpinäkyvyyttä ja tiedon eheyttä eri alustojen välisessä liikenteessä esineiden internet -ympäristöissä vakauttaen alustojen välistä yhteistyötä.
Image by Ico Maker

Aalto-yliopiston tutkijat tutkivat, miten tiedon markkinat voitaisiin saada teknisesti toimimaan, erityisesti esineiden internetin (IoT) maailmassa.

IoT-laite on useimmiten kiinni valmistajakohtaisessa siilossa eli valmistajan alustalla on selkeä operaattori eli omistaja, joka hallitsee alustan toteutukseen käytettyjä tietojärjestelmiä ja omistaa yksinoikeudella järjestelmiin kerääntyvän tiedon esimerkiksi siitä, miten sen käyttäjät liikkuvat.

Alustoiksi kutsutaan esineiden internetissä eri laitteiden liiketoiminnallisia kokonaisuuksia ja verkkoja, ja federaatioksi tai konsortioksi voidaan kutsua liikennettä näiden kokonaisuuksien ja verkkojen välillä. Federaatiossa voi olla myös keskenään kilpailevia yrityksiä lentoliikenteen allianssien tapaan.

”Tutkimme yhteistyön pysyvyyttä eri alustojen välillä ja sitä, miksi valmistajien ja niiden alustojen olisi hyödyllistä kuulua yhteiseen konsortioon ja sallia tietoliikenne välillään”, Aalto-yliopiston tohtorikoulutettava Tommi Elo kertoo.

Tutkimus keskittyi lohkoketjujen rooliin ja siihen, miten niiden avulla voidaan tukea yhteistyön pysyvyyttä. Näistä tunnistettiin ja simuloitiin keskeisiä parametrejä eli alustojen yhteistyön toimintaan vaikuttavia muuttujia ja niiden suhteita.

”Tietyt lohkoketjun ominaisuudet kuten luotettavuus ja tiedon saatavuuden aiheuttama läpinäkyvyys parantavat alustojen välistä yhteistyötä. Lohkoketjut vakauttavat yhteistyötä, kun tiedoissa on virheitä tai häiriöitä. Tutkimuksessa julkaistu systeemidynaaminen malli huomioi, paljonko mahdollisesta virheestä tai häiriöstä tulee haittaa eri osapuolille, sekä sen, millaisia virheitä yhteistyö sietää, jotta yhteistyö voi kuitenkin vielä jatkua. Lohkoketjut liittyvät tutkimukseemme erityisesti niiden laadullisesta ja systeemisestä näkökulmasta”, Elo sanoo.

Aikaisemmin vastaavaa simulaatiomallia ei ole ollut saatavilla julkisesti. Kun alustoilla on samaan aikaan sekä yhteistyötä että kilpailua, virheiden ja häiriöiden seuraaminen on arvontuoton ohella merkittävässä roolissa, jotta yhteistyö voi kuitenkin jatkua.

Miksi kilpailu ja samaan aikaan yhteistyö on sitten niin tärkeässä roolissa esineiden internetin maailmassa?

”Kun tuotteet ja laitteet standardisoidaan, niin kuluttajat haluavat arvokkaan tiedon siirtämisen onnistumista samaan tapaan kuin puhelinta vaihdettaessa käyttäjä toivoo, että tieto siirtyy sujuvasti Android-järjestelmästä iPhone-järjestelmään. Tässäkin kohdin uskon, että avoimet standardit lopulta valtaavat markkinan. Esineiden internetin maailmassa on erittäin tärkeää, että valmistajien alustat keskustelevat keskenään mahdollisimman sujuvan käytön aikaansaamiseksi. Myös yhteiskunnan tasolla jo tuotetun tiedon maksimaalinen käyttö on tärkeä kehityksen mahdollistaja”, hän jatkaa.

Tutkijat uskovat, että lohkoketjujärjestelmät voivat tarjota ratkaisun tiedon markkinoiden haasteisiin. Lohkoketju sijaitsee tuhansien tai kymmenien tuhansien operaattoreiden eli niin sanottujen louhijoiden muodostamassa verkossa, jossa tieto on monistettu jopa miljooniin paikkoihin. Ketjun lohkoihin voidaan säilöä tietoja, kuten maksutapahtumia, jotka ovat vapaasti luettavissa, ja joiden eheyden ja todenmukaisuuden voi siten kuka tahansa tarkastaa.

Tommi Elo
Tohtorikoulutettava Tommi Elo

Nyt julkaistu avoin systeemidynaaminen malli edistää myös muuta tutkimusryhmän työtä. Työ jatkuu digitaalisten yhteisten hyödykkeiden (anti-rival goods) parissa. ATARCA-konsortion tavoitteena on luoda kokeiluja talousjärjestelmistä, jotka huomioivat digitaalisten hyödykkeiden erityislaatuisuuden eli jakamisen kautta kasvavan yhteisen ja yhteisöllisen arvonluonnin.

Tulokset on julkaistu IEEE Access -lehdessä. Open Access -artikkeli ja sen simulaatiomallit ovat saatavilla tästä linkistä.

Lisätietoa:

Tommi Elo
Tohtorikoulutettava, Aalto-yliopisto

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!