Livestriimejä ja teekkarilakkeja postissa - Aalto-yliopiston teekkarit juhlivat vappua etänä

Koronaviruspandemiasta huolimatta vappua ei peruttu. Näin Otaniemessä juhlittiin etäwappua!
Retuperä WBK/ Aalto University/ vappu 2020/ image: Pauliina Tomberg
Retuperän WBK:n soittoa pystyi seuraamaan livenä kotisohvalta käsin. Kuva: Pauliina Tomberg

Vappu on riemukas juhlapyhä, joka aloittaa lähtölaskennan kesään. Monilla korkeakouluilla on paljon vanhoja vappuperinteitä, ja erityisen tunnettuja vappuperinteistään ovat teknillisen alojen opiskelijat. Koronakevään edetessä monen mieli synkentyi ja vapun peruminenkin välähti monen mielessä. Aalto-yliopiston ylioppilasjärjestö AYY, killat ja muu opiskelijatoiminta pitivät kuitenkin huolen, että perinteistä teekkariwappua voitiin juhlia etänä.

Wappua edeltävällä viikolla juhlatunnelmaan virittäydyttiin Discord-palvelun välityksellä Etäwappusitseillä ja kierrettiin perinteisellä rastikiertelyllä Walpurin kierroksella.

Fukseille teekkarilakit

Aalto-yliopiston ylioppilastoimikunnan (AYY) alainen Teekkarijaosto pyrki tänä vuonna yllättävästä tilanteesta huolimatta järjestämään perinteisistä tapahtumista mahdollisimman monta etänä.

”Wappuyönä järjestimme yhdessä OUBSin kanssa Wappulive-striimin, jossa oli esiintyjiä ja video-ohjelmaa. Myös keskiyön Teekkarihymni kuultiin striimin välityksellä etänä”, kertoo Teekkarijaoston puheenjohtaja Pauliina Tomberg.

Wappu on perinteisesti ollut tärkeä juhla fukseille eli ensimmäisen vuoden opiskelijoille, jotka saavat teekkarilakkinsa vappuna. Yksi suurista etäwapun haasteista liittyikin juuri fuksien wappuohjelmaan ja lakkienjaon järjestämiseen. Teekkarijaoston Fuksitoimikunta ratkaisi tilanteen järjestämällä fukseille etäaktiviteetteja sekä esimerkiksi fuksispeksien striimausta. Teekkarilakit jaettiin postin välityksellä tai muuten ilman lähikontakteja.

Wappu 2020 / Teekkarit / Sillis as a Service / Etäwappu / AYY
Opiskelijoille toimitettiin kotiin myös kotitekoista simaa. Kuva: Pauliina Tomberg

Myöskään vappupäivän ohjelmaa ei unohdettu, vaan perinteisestä vappupiknistä pystyi nauttimaan kotona AYY:n Wapputoimikunnan organisoimassa Sillis as a Service -kokonaisuudessa. Halukkaille Otaniemessä asuville opiskelijoille toimitettiin pientä maksua vastaan vappuhenkisiä ruoka- ja juomatarjoiluja sekä tarjottiin etäyhteyksien avulla wappuun sopivaa ohjelmaa, kuten bingoa ja livemusiikkia.

Tomberg kertoo, että täysin uusia tapahtumia ja konsepteja oli erittäin haastavaa lähteä suunnittelemaan epävarmassa tilanteessa niin lyhyellä varoitusajalla, mutta loppujen lopuksi kaikki sujui yllättävän hyvin.

”Parasta etäwapussa oli huomata ihmisten kiitollisuus siitä, että teemme tapahtumia ja luomme wappuhenkeä, ja toisaalta myös ymmärtäväisyys tilanteen haastavuutta kohtaan”, Tomberg kertoo.

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.