Lihavuusleikkaus palauttaa aivojen välittäjäaineiden tasapainon

Tutkijat selvittivät, että lihavuusleikkaus muuttaa aivojen mielihyvää säätelevien järjestelmien toimintaa.

Liikalihavilla henkilöillä aivojen opioidireseptorien määrä on madaltunut (ylärivi) mutta dopamiinireseptorien määrä on normaali (alarivi). Lihavuusleikkaus palauttaa opioidijärjestelmän normaalitasolle, mutta ei vaikuta dopamiinijärjestelmään lainkaan.

Suomalaistutkijoiden uusimmat tulokset osoittavat, että liikalihavilla henkilöillä aivojen mielihyvän kokemuksia tuottavan opioidijärjestelmän neuroreseptorien määrä on vähentynyt merkittävästi. Lihavuusleikkaus on tehokas keino nopeaan painonpudotukseen, ja tutkimuksen mukaan leikkaus palauttaa myös aivojen mielihyvää säätelevien järjestelmien toiminnan normaalitasolle. Tutkimustulos julkaistiin juuri Molecular Psychiatry -lehdessä.

– Tulokset osoittavat, että lihavuus on yhteydessä aivojen kemiallisiin muutoksiin, ja että lihavuusleikkaus vaikuttaa ruokahalun säätelyyn myös aivojen tasolla. On mahdollista, että madaltuneen opioidijärjestelmän toiminnan vuoksi liikalihavat henkilöt eivät koe normaalisti nautintoa syömisestään ja saattavat kompensoida puuttuvaa mielihyvää syömällä entistä enemmän, kertoo professori Lauri Nummenmaa Aalto-yliopistosta.

− Koska aivojen välittäjäainetasot korjautuvat lihavuusleikkauksen jälkeen, ne ovat todennäköisesti myös alun perin madaltuneet painon kertymisen myötä. Muutokset välittäjäainetasoissa ovat siis lihavuuden seurauksia, ei syitä. Tulokset tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia liikalihavuuden hoitoon ja ennaltaehkäisyyn, jatkaa tutkija Henry Karlsson Turun PET-keskuksesta.

Merkittävä terveysriski

Liikalihavuus on merkittävä terveysriski, joka altistaa esimerkiksi tyypin 2 diabetekselle sekä sydän- ja verisuonisairauksille. Lihomisen taustalla on myös muutoksia aivojen kemiallisissa radastoissa, jotka säätelevät syömistä ja sen aiheuttamaa mielihyvää.

Tutkimukseen osallistuvien normaalipainoisten ja liikalihavien henkilöiden aivojen myyopioidireseptorien ja tyypin 2 dopamiinireseptorien määrää mitattiin positroniemissiotomografian avulla Turun PET-keskuksessa. Liikalihavat koehenkilöt osallistuivat lisäksi lihavuusleikkaukseen, jonka jälkeen heidän aivonsa kuvattiin uudelleen.

Tutkimusta rahoittivat Suomen Akatemia, Sigrid Juseliuksen säätiö ja Suomen Diabetestutkimussäätiö.

Lisätietoja:

Professori Lauri Nummenmaa
Aalto-yliopisto ja Turun PET-keskus
[email protected]

Tutkija Henry Karlsson
Turun PET-keskus
[email protected]

Linkki julkaisuun http://www.nature.com/mp/journal/vaop/ncurrent/full/mp2015153a.html

Aiempi tutkimus Lihavuus näkyy aivojen välittäjäaineisssa (julkaistu 3.3.2015 The Journal of Neuroscience -lehdessä) http://www.aalto.fi/fi/current/news/2015-03-04/

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.