Lihavuusleikkaus palauttaa aivojen välittäjäaineiden tasapainon

Tutkijat selvittivät, että lihavuusleikkaus muuttaa aivojen mielihyvää säätelevien järjestelmien toimintaa.

Liikalihavilla henkilöillä aivojen opioidireseptorien määrä on madaltunut (ylärivi) mutta dopamiinireseptorien määrä on normaali (alarivi). Lihavuusleikkaus palauttaa opioidijärjestelmän normaalitasolle, mutta ei vaikuta dopamiinijärjestelmään lainkaan.

Suomalaistutkijoiden uusimmat tulokset osoittavat, että liikalihavilla henkilöillä aivojen mielihyvän kokemuksia tuottavan opioidijärjestelmän neuroreseptorien määrä on vähentynyt merkittävästi. Lihavuusleikkaus on tehokas keino nopeaan painonpudotukseen, ja tutkimuksen mukaan leikkaus palauttaa myös aivojen mielihyvää säätelevien järjestelmien toiminnan normaalitasolle. Tutkimustulos julkaistiin juuri Molecular Psychiatry -lehdessä.

– Tulokset osoittavat, että lihavuus on yhteydessä aivojen kemiallisiin muutoksiin, ja että lihavuusleikkaus vaikuttaa ruokahalun säätelyyn myös aivojen tasolla. On mahdollista, että madaltuneen opioidijärjestelmän toiminnan vuoksi liikalihavat henkilöt eivät koe normaalisti nautintoa syömisestään ja saattavat kompensoida puuttuvaa mielihyvää syömällä entistä enemmän, kertoo professori Lauri Nummenmaa Aalto-yliopistosta.

− Koska aivojen välittäjäainetasot korjautuvat lihavuusleikkauksen jälkeen, ne ovat todennäköisesti myös alun perin madaltuneet painon kertymisen myötä. Muutokset välittäjäainetasoissa ovat siis lihavuuden seurauksia, ei syitä. Tulokset tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia liikalihavuuden hoitoon ja ennaltaehkäisyyn, jatkaa tutkija Henry Karlsson Turun PET-keskuksesta.

Merkittävä terveysriski

Liikalihavuus on merkittävä terveysriski, joka altistaa esimerkiksi tyypin 2 diabetekselle sekä sydän- ja verisuonisairauksille. Lihomisen taustalla on myös muutoksia aivojen kemiallisissa radastoissa, jotka säätelevät syömistä ja sen aiheuttamaa mielihyvää.

Tutkimukseen osallistuvien normaalipainoisten ja liikalihavien henkilöiden aivojen myyopioidireseptorien ja tyypin 2 dopamiinireseptorien määrää mitattiin positroniemissiotomografian avulla Turun PET-keskuksessa. Liikalihavat koehenkilöt osallistuivat lisäksi lihavuusleikkaukseen, jonka jälkeen heidän aivonsa kuvattiin uudelleen.

Tutkimusta rahoittivat Suomen Akatemia, Sigrid Juseliuksen säätiö ja Suomen Diabetestutkimussäätiö.

Professori Lauri Nummenmaa
Aalto-yliopisto ja Turun PET-keskus
puh. 050 431 9931

Tutkija Henry Karlsson
Turun PET-keskus

Linkki julkaisuun http://www.nature.com/mp/journal/vaop/ncurrent/full/mp2015153a.html

Aiempi tutkimus Lihavuus näkyy aivojen välittäjäaineisssa (julkaistu 3.3.2015 The Journal of Neuroscience -lehdessä) http://www.aalto.fi/fi/current/news/2015-03-04/

Päivi Törmä ja Sebastiaan van Dijken
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tietokoneet haaskaavat valtavasti energiaa – nyt tutkijat kehittävät laskentaa, joka tuottaa huomattavasti vähemmän hukkalämpöä

Nykyiset tietokoneet ovat suuria energiasyöppöjä. Aalto-yliopiston tutkijat ovat juuri saaneet merkittävän Tulevaisuuden tekijät -rahoituksen ongelman ratkaisemiseksi.
Physicists at Aalto University and VTT have developed a new detector for measuring energy quanta at unprecedented resolution. Photo: Aalto University

Tutkijat kehittivät maailman tarkimman säteilyilmaisimen – nyt se räätälöidään osaksi kvanttitietokoneita

Professori Mikko Möttönen on tiiminsä ja yhteistyökumppaniensa kanssa saanut Jane ja Aatos Erkon säätiöltä ja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiöltä Tulevaisuuden tekijät -ohjelman rahoituksen. Sen avulla he haluavat jalostaa bolometriteknologian osaksi paitsi kvanttitietokoneita myös superpakastimia ja terahertsikameroita. Kyseessä olisi ensimmäinen kerta, kun uutta bolometria hyödynnetään käytännön sovelluksissa.
Schematic view of the entangled photon generator. Picture: Ethan D. Minot.

Mullistava valonlähde voi tuoda lisätehoa ja -turvaa kvantti-informaation siirtämiseen

Aalto-yliopistossa aletaan rakentaa vallankumouksellista fotoniparien kvanttilomittumiseen perustuvaa LED-valonlähdettä professori Pertti Hakosen johdolla. Tutkimusryhmä on saanut työhön Jane ja Aatos Erkon säätiöltä ja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiöltä kolmivuotisen Tulevaisuuden tekijät -ohjelman rahoituksen.
Image depicts a white wall with the words IV Konehuone OLO sprayed on it in red, referring that the engine room for AC is that way.
Kampus, Mediatiedotteet, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto julkistaa kilpailut rakenteilla olevan korttelin taideteoksista

Kilpailuilla haetaan teoksia rakenteilla olevaan Aalto Works -kortteliin.