Lämpimät onnittelut Veikko Jääskeläinen 90 vuotta 1.12.2021

Emeritusprofessori Veikko Jääskeläinen toimi Kauppakorkeakoulun rehtorina 1992–96.
Rehtori Veikko Jääskeläinen, Kauppakorkeakoulu
Rehtori Veikko Jääskeläinen. Kuva: Aalto-yliopiston arkisto Finna

Veikko Sakari Jääskeläinen syntyi 1. joulukuuta 1931 Kiteellä. Hän kirjoitti ylioppilaaksi Joensuun lyseosta 1951 ja valmistui Kauppakorkeakoulusta ekonomiksi 1955 ja kauppatieteiden kandidaatiksi 1956. Vuodet 1956–59 Jääskeläinen opiskeli Yalen yliopistossa Yhdysvalloissa ja suoritti siellä Master of Arts -tutkinnon. Suomessa hän valmistui kauppatieteiden lisensiaatiksi 1965 ja väitteli Kauppakorkeakoulussa kauppatieteiden tohtoriksi 1967.

Emeritusprofessori Veikko Jääskeläinen toimi työurallaan muun muassa Helsingin kauppakorkeakoulun liiketaloustieteen professorina, Valmet Oy:n talousjohtajana ja Helsingin kauppakorkeakoulun kansainvälisen keskuksen johtajana. Kansainvälisen yritysrahoituksen professorina hän toimi vuodesta 1986 alkaen ja rehtorina vuodet 1992–96.

Kauppakorkeakoulun johtamiskoulutustoiminnot kansainvälistyivät voimakkaasti ja ne yhtiöitettiin Veikko Jääskeläisen rehtorikauden aikana vuonna 1996 JOKO Executive Education Oy:ksi. Yritys on tänä päivänä nimeltään Aalto University Executive Education Oy ja se on jo pitkään menestynyt hyvin myös vahvasti kilpailluilla kansainvälisillä MBA-markkinoilla.

Veikko Jääskeläinen keskittyi tutkimuksessaan budjetointiin, strategiseen suunnitteluun ja kansainväliseen rahoitukseen. Hän on ollut Suomalaisen Tiedeakatemian jäsen vuodesta 1974 alkaen.

Flowers / Aalto University
Kuva: Aalto-yliopisto

Kauppakorkeakoulu onnittelee lämpimästi entistä rehtoriaan ja toivottaa oikein hyviä tulevia vuosia!

Neljä iloista henkilöä juo kahvia ulkona ja heiluttaa kameralle.j
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Kahvia kiltahuoneella ja chattia Telegramissa – Pienet teot voivat auttaa psykologisesti turvallisen ilmapiirin luomisessa

Psykologisen turvallisuuden luominen ei ole pelkästään hyödyllistä – se on elintärkeää.
palkalaskija
Yliopisto Julkaistu:

Nokian Renkaat lahjoittaa 200 000 euroa Kauppakorkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu käytettäväksi Nokian Renkaiden ja Jukka Moision stipendeinä ulkomaisiin vaihto-ohjelmiin lähteville maisteriopiskelijoille.
Ville Miikkulainen

Tutustu meihin: Apulaisprofessori Ville Miikkulainen

Ville Miikkulainen siirtyy professoriksi Aalto-yliopiston yliopistonlehtorin tehtävästä.
Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.