Kyberturvallisuus mediassa koskettaa meitä jokaista

Otaniemessä keskusteltiin tietotulvasta, tiedolla vaikuttamisesta ja yhä tärkeämmäksi tulevasta medialukutaidosta.
kyber_www2_fi_fi.jpg

Kyberturvallisuus – mistä on kysymys? -yleisöluentosarja jatkui Otaniemessä tiistaina 14. huhtikuuta. Tiedolla vaikuttamisesta ja sen merkityksestä sekä siitä, miten me tietoon suhtaudumme, kertoi Maanpuolustuskorkeakoulun sotilasprofessori Jari Rantapelkonen. Nettipoliisi Marko Forss muistutti yleisöä, että nykyään on jo todennäköisempää joutua rikoksen uhriksi kyberympäristössä kuin muualla.

Ajankohtainen aihe luennosta toiseen

– Yleisöluennon aiheet ja ajankohtaisuus ovat saaneet paljon kiitosta. Juuri tänään luentopäivänä kyberturvallisuus mediassa on laajasti keskustelun kohteena. Tässä kohtaa muistuttaisin kuitenkin yleisöä termeistä, esimerkiksi tietomurto ja tietovuoto ovat kaksi eri asiaa, professori Jarno Limnéll totesi luennon alussa.

Nettipoliisi Marko Forss vertasi kyberturvallisuutta sosiaaliseen mediaan, josta kukaan ei muutamia vuosia sitten tiennyt vielä mitään.

– Kyberturvallisuus uhkineen ja mahdollisuuksineen tulee arkipäiväistymään, Forss pohti.

Seuraava ja viimeinen Kyberturvallisuus – mistä on kysymys -luento on tiistaina 5. toukokuuta klo 17–19 aiheesta Mahdollisuuksien kyberturvallisuus.

Luentojen tallenteet ovat katseltavissa tästä linkistä. Seuraa aktiivista keskustelua Twitterissä #aaltokyber.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.