Kybertalkoot jatkuvat syksyllä Otaniemessä

Keskustelu jatkuu osaamisen haasteisiin vastaamisesta ja koulutuksen kehittämisestä.
kyber_www2_fi_fi.jpg

Aalto-yliopistossa järjestetty Kyberturvallisuus – mistä on kysymys? -yleisöluentosarjan viimeinen luento järjestettiin tiistaina 5. toukokuuta. Vaikka luentosarja tällä erää päättyi, keskustelu kyberturvallisuudesta jatkuu. Otaniemessä järjestetään 15. syyskuuta kaikille avoin ja ilmainen kybertalkoot -seminaari. Puhujina ovat alan kovimmat asiantuntijat, osallistujiksi toivotaan kaikki kiinnostuneet.

– Kyberturvallisuudessa mietityttää eniten se, mitä ei tiedetä ja siitä puhutaan useimmiten pelottelun näkökulmasta. Tänään kuitenkin puhutaan erityisesti kyberin tuomista mahdollisuuksista, professori Jarno Limnéll toteaa alkupuheenvuorossaan.

Digitalisaatio muuttaa maailmaa

Kesko Oyj:n Chief Digital Officer Anni Ronkainen aloittaa esityksensä toteamalla, että meillä on vastassa täysin uudenlaiset kuluttajat, jotka osaavat käyttää älylaitteita, mutta eivät sitoa kengännauhojaan.

Koska digitalisaatio vaikuttaa kaikkiin mahdollisiin toimijoihin, yrityksiin ja erilaisiin prosesseihin, Ronkainen muistuttaa kuluttajan vallasta.

– Digitaalinen teknologia raivaa tietää, mutta lopulta kuluttaja päättää, miten kehitys etenee ja mitkä laitteet otamme käyttöön. Digitalisaatio on tehnyt kuluttajista entistä viisaampia. Ennen ostopäätöstä kuluttaja on tarkistanut keskimäärin 12 lähdettä ennen kauppaan menoa.

Enää ei riitä, että palvelu on kansallisesti hyvä vaan sen pitää olla maailmanluokan palvelu.

– Kun kansainvälinen verkkokauppa viisinkertaistuu, kyseisessä markkinassa toimiville yrityksille se tarkoittaa sitä, että kilpailu on globaalia.

Yhä kiihtyvän digitalisaation uhkakuvaksi on maalailtu työpaikkojen väheneminen. Tämän Ronkainen kääntää mahdollisuudeksi.

– Digitalisaatio hävittää töitä, mutta samalla kasvattaa parhaimmillaan kaksinkertaisesti uusia ammatteja.

Kyber on aikamme pelin muuttaja

Näin toteaa kybersuurlähettiläs Marja Rislakki, joka toimii Ulkoasiainministeriössä kyberdiplomatian sanansaattajana.

– Kyberdiplomatian tärkein tehtävä on osallistua aktiivisesti kansainväliseen keskusteluun ja edistää teollisuuden vientimahdollisuuksia, Marja kertoo.

Kyberturvallisuutta ajatellaan edelleen liian vähän liiketoiminnan näkökulmasta. Suomalaisen yrityselämän mahdollisuuksia avasi FISC ry:n puheenjohtaja Timo Kotilainen.

– Tietoturva-ala kasvaa 10 prosentin vauhtia ja on erittäin palvelukeskeinen ala. Kyvykkyys kaupallistaa tuote on tärkeää, yksin teknologia ei riitä.

Hän muistuttaa, että suomalaisille kyberalan asiantuntijoille on tarvetta.

– Suomalainen kyber on kysyttyä, koska suomalaisuus koetaan luotettavaksi valtiksi ja maan teknologiaosaaminen on korkealla.

Luennot katseltavissa tallenteena

Kyberturvallisuuden talkoot Otaniemessä järjestetään 15. syyskuuta. Seminaarin tarkka ohjelma julkaistaan myöhemmin.

– Kuten tässä luentosarjassa on todettu, kyberturvallisuus koskettaa meitä jokaista. Siksi kutsummekin kaikki kybertalkoisiin. Keskustelu osaamisen haasteisiin vastaamisesta ja koulutuksen kehittämisestä jatkuu, professori Limnéll päättää luentosarjan.

Katso luentosarjan tallenteet

Jatka keskustelua twitterissä #aaltokyber

Lisätietoa:
Professori Jarno Limnéll
Twitter: @JarnoLim

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: