Uutiset

Kuukausittaiset työpajat lisäsivät yhteisöllisyyttä tohtorikoulutettavien keskuudessa

EDI-asioita täytyy yliopistossa aidosti arvostaa ja resursoida riittävästi, jotta muutosta voidaan saada aikaan.
Kuvituskuva: opiskelijoita luonnossa, kaislikossa
Kuvituskuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

Kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksen tohtorikoulutettavien toteuttama projekti "Root to Rise" syntyi halusta kuulua akateemiseen yhteisöön, joka hoivaa ja välittää (katso Lafaire et al. 2022). Projektin vetäjät Petra Paasonen ja Pelin Geyik kertovat, että koronapandemia ja sitä seuranneet sulut, perutut sosiaaliset tapahtumat ja lisääntynyt etätyö saivat heidät tuntemaan olonsa yhä eristäytyneemmäksi työssään. 

”Vaikka olemme havainneet edistystä yhdenvertaisuuden, monimuotoisuuden ja osallisuuden (EDI) suhteen, yliopistot pyrkivät usein osoittamaan maskuliinisia toimintatapoja, jotka edistävät individualistista, kilpailukykyistä ja eristäytyvää kulttuuria (Prothero 2023). Tämä kulttuuri on pitkälti peräisin tutkimuksen julkaisun normalisoitumisesta akateemisen toiminnan ensisijaisena tavoitteena (Pereira 2020), kun taas muut akateemisen työn tärkeät ulottuvuudet, kuten hoiva- ja hallintoroolit, ovat jäämässä sivuun (Stevens ja Maclaran 2022).”

Viisi yhteisöllisyyttä lisännyttä tapahtumaa

Halusimme olla mukana rakentamassa ystävällisempää, oikeudenmukaisempaa ja yhteistyökykyisempää yliopistoympäristöä, joten haimme ja saimme Kauppakorkeakoulun EDI-rahoitusta lukuvuodelle 2022–2023. Järjestimme viiden tapahtuman sarjan, jotka kaikki suunniteltiin edistämään yhteisöllisyyttä ja vahvistamaan yhteenkuuluvuuden tunnetta Kauppakorkeakoulun tohtorikoulutettavien keskuudessa.

Aloitimme tapahtumasarjamme metsäretkellä eräänä sateisena syyskuun iltapäivänä. Syventyessään monimuotoisuuteen luontoyhteyden kautta osallistujat oppivat tunnistamaan erilaisia sieniä ja alkoivat samalla tutustua toisiinsa ja jakaa ainutlaatuisia akateemisia matkojaan.

Seuraavaksi vuorossa oli hyvinvointityöpaja Teatterimuseossa marraskuussa. Tämä työpaja hyödynsi teatterin tarjoamia erilaisia työkaluja ja menetelmiä. Osallistujat saivat mahdollisuuden ottaa hetkeksi etäisyyttä työhön liittyvistä rooleistaan ja mahdollisista sosiaalisista paineista, mikä lisäsi tiimihenkeä. Tämä työpaja kohosi työpajasarjamme suosikiksi, koska kaikki osallistuivat harjoituksiin innostuneesti ja avoimin mielin.

Helmikuussa oli kolmas tapahtumamme: Oodin yhteiskeittiössä pidetty Cooking Workshop. Tarkoituksena oli ilmaista keskinäistä välittämistä ja myötätuntoa valmistamalla ja nauttimalla ateria yhdessä. Osallistujat tekivät kulinaarisen asiantuntijan ohjauksessa pienissä ryhmissä herkullisia vegaanisia mezejä ja oppivat samalla turkkilaisesta ruokakultuurista, ja pitivät hauskaa yhdessä.

Neljäs tapahtuma, Diversity Training, järjestettiin huhtikuussa, ja sen fasilitoi SETAn koulutussuunnittelija. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä LGBTI+-asioista ja pyrkiä luomaan osallistavampi ja kannustavampi ilmapiiri, jossa jokainen voi vapaasti työskennellä ja opiskella ilman syrjityksi tulemisen pelkoa. 

Koulutuksen aikana ymmärsimme, kuinka helppoa päivittäisessä viestinnässämme on tehdä tahattomia virheitä siksi, että oletamme jotain. Tämä työpaja korosti, miten tärkeää on järjestää tällaista koulutusta opettajille, henkilökunnalle ja opiskelijoille. Kouluttamalla ihmisiä voidaan luoda monipuolinen ja osallistava yhteisö, jossa kaikki jäsenet tuntevat kuuluvansa yhteen ja voivat täysin toteuttaa ammatillisia, koulutuksellisia ja sosiaalisia toiveitaan.

Viimeisen tapahtumamme järjestimme kesäkuussa Suomenlinnan hostellissa, jossa yövyimme Writer's Retreat -hengessä. Tällä kertaa tavoitteenamme oli luoda inspiroiva kirjoitusympäristö, jossa osallistujat voivat paeta arjen häiriötekijöitä ja uppoutua kirjoittamiseen. Retriitti tarjosi osallistujille mahdollisuuden kirjoittaa yksinäisyydessä ja olla samalla yhteydessä muihin saadakseen tukea ja kirjoitusvinkkejä. Yhdessä työskentely yhteisessä tilassa toimiston ulkopuolella loi ilmapiirin, jossa monet kokivat pystyneensä keskittymään normaalia paremmin ja olemaan tavallista tuottavampia. Koska kirjoittaminen on yksi tärkeimmistä tehtävistämme ja jonka kanssa kamppailemme usein yksin, työskentelymahdollisuuksien tarjoaminen yhteisissä tiloissa voi edistää yksilöiden hyvinvointia ja edistää yhteisöllisyyttä.

EDI-agendan toteuttaminen kysyy resursseja

Pilottihankkeemme tavoitteena oli korostaa tällaisten tapahtumien tarvetta sellaisen yhteisön edistämiseksi, jossa kaikki jäsenet, joilla on eri taustat, tuntevat olonsa tervetulleiksi, turvallisiksi ja kuulluiksi. On selvää, että voimaantuneen yhteisön luominen vaatii kaikilta sen jäseniltä panostusta, eikä sitä voida saavuttaa ilman yliopiston tukea. 

Olemme kiitollisia Kauppakorkeakoululle rahoituksesta, jonka avulla pystyimme järjestämään näitä tapahtumia ja kehittämään jatko-opiskelijoille monipuolisempaa, osallistavampaa ja oikeudenmukaisempaa työpaikkaa. Vaikka tapahtumien järjestäminen oli antoisaa ja mielekästä, projektia oli välillä haastavaa johtaa muiden tehtäviemme ohella. Tästä syystä haluamme korostaa, miten tärkeää on tarjota riittävät resurssit EDI-agendaa tukevaan toimintaan. Niin kauan kuin tällainen ”hoitotyö” on organisaatiossa aliarvostettua, eikä siitä palkita, emme voi väittää edistävämme pysyvämmin aidosti monipuolisempaa, osallistavampaa ja oikeudenmukaisempaa yliopistoa.

Toivomme, että näkemyksemme ja kokemuksemme herättävät innostusta muissa ja rohkaisevat aktiiviseen osallistumiseen sellaisten tulevien toimintojen mahdollistamiseen, suunnitteluun ja toteuttamiseen, jotka edelleen kasvattavat yhteishenkeä, huolenpitoa, myötätuntoa ja tasa-arvoa Kauppakorkeakoulussa.

Petra Paasonen, tohtorikoulutettava, markkinoinnin laitos
Pelin Geyik, tohtorikoulutettava, markkinoinnin laitos

Lähteet:

Lafaire, Ana Paula, Aleksi Soini, and Leni Grünbaum. 2022. In lockdown with my inner saboteur: A collaborative collage on self‐compassion. Gender, Work & Organization 29(4), 1331-1345.

Pereira, Maria do Mar. 2021. Researching gender inequalities in academic labor during the COVID‐19 pandemic: Avoiding common problems and asking different questions. Gender, Work & Organization, 28, 498–509.

Prothero, Andrea. 2023. Me, the Patriarchy, and the Business School. Journal of Management Studies 

Stevens, Lorna, and Pauline Maclaran. 2023. Up close and personal: feminist pedagogy in the classroom. Journal of Marketing Management, 39(1-2), 32-39.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Yhteistyö Julkaistu:

Neljä opiskelijoiden hanketta saa Unite!-yliopistoallianssin siemenrahaa

Rahastolla aktivoidaan opiskelijoiden yhteisiä projekteja yhdeksän Unite!-yliopiston välillä.
Poikkeustilanne-kuvitus
Kampus, Poikkeustilanteet, Yliopisto Julkaistu:

Vesikatko Dipolissa 22.2. klo 8-15

Suunniteltu vesikatko alkaa klo 8.00 ja sen arvioitu päättymisaika on klo 15.00.
Radical Creatives -elokuvassa luovuus löytyy sukeltamalla pinnan alle. Kuva: Hayley Lê
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto-yliopisto tarjoaa uutta dokumenttielokuvaansa yritysten ja yhteisöjen käyttöön – Ainutlaatuinen teos paljastaa, miten luova prosessi etenee

Yliopiston tuottama dokumentti näyttää 30 tapaa käyttää luovuutta työkaluna, ja haastaa työyhteisöt kehittämään omaa luovuuttaan.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week lokakuussa Grenoblessa

Tekoälyyn, energiaan ja Industry 4.0:aan keskittyvä verkostoitumistapahtuma akateemiselle henkilökunnalle ja tohtoriopiskelijoille