Korona-aiheisten Instagram-postausten suosio kasvaa, jos niissä esiintyy tunnettuja ihmisiä

Terveysviranomaiset julkaisevat Instagramissa päivityksiä, joissa esitellään koronatartuntaa ehkäiseviä toimenpiteitä, terveystiedotusta ja eturintaman työntekijöitä.
instagram posts about Covid

Uusi korona-aiheinen tutkimus selvitti, kuinka Instagramia voi käyttää pandemian aikana terveysviestintään ja yleisön huomion herättämiseen. Tutkijat keskittyivät tarkastelemaan johtavien terveysviranomaisten Instagram-viestintää koronavirusepidemian aikana. Instagram-käyttäjien huomioita tarkasteltiin tykkäysten ja kommenttien perusteella. Tutkimus suoritettiin tammi-huhtikuussa 2020.

Tutkimuksen aineistona oli 269 terveysviranomaisten koronaan liittyvää kuvallista Instagram-postausta. Tutkijat analysoivat laadullisella luokittelulla, kuinka postaukset erosivat toisistaan sisällön, sukupuoliroolien, henkilökuvauksen ja kuvatyypin suhteen. Tutkijat tarkastelivat, miten postausten erilainen sisältö vaikutti käyttäjien huomioon Instagramissa.

Aallon tietotekniikan laitoksen tutkijatohtori Aqdas Malik tutki Instagram-postauksia yhdessä yhdysvaltalaisen Ohion yliopiston apulaisprofessori M. Laeeq Khanin kanssa ja kanadalaisen Western-yliopiston professori Anabel Quan-Haasen kanssa. He keskittyivät tutkimuksessaan Maailman terveysjärjestön (WHO), Yhdysvaltain tautikeskuksen (CDC), Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun yhdistysten kansainvälisen liiton IFRC) ja Britannian terveysjärjestelmän (NHS) postauksiin.

Tutkimuksen mukaan suurin osa terveysviranomaisten Instagramissa jakamista kuvista koskee ehkäiseviä toimenpiteitä, terveystiedotusta sekä eturintaman työntekijöitä. Tutkijat havaitsivat, että parhaiten tykkäysten ja kommenttien valossa menestyivät postaukset, joissa oli kuvia julkisuuden henkilöistä, tai niissä varoitettiin tai kumottiin uskomuksia, valeuutisia ja väärän tiedon levittämistä, tai ne sisälsivät infografiikkaa tai datan visualisointia. Tämä tukee aikaisempaa tutkimusta, jonka mukaan tunnettujen ihmisten ja vaikuttajien käyttäminen postauksissa koetaan luottamusta ja kiinnostusta herättäväksi.

“Iso osa ihmisistä ympäri maailmaa saa koronaan liittyvää informaatiota sosiaalisen median kautta. Samalla suuri osa tietoisesti tai tahattomasti levitetystä väärästä tiedosta leviää näiden alustojen kautta. Suurin osa verkkokäyttäjistä ei tarkasta sosiaalisen median sisältöjen luotettavuutta ennen kuin he jakavat sitä oman verkostonsa kanssa”, Malik sanoo.

Vaikka aineistossa olevista kuvista vähemmistö esitti miehiä, ne saivat kuitenkin enemmän kommentteja ja tykkäyksiä kuin naisia tai molempia sukupuolia esittävät postaukset. Eturintaman työntekijöitä esittävät kuvat taas saivat noin kaksi kertaa enemmän kommentteja ja tykkäyksiä kuin tavallisia ihmisiä esittävät kuvat. Vielä tätäkin paremmin menestyi infografiikan käyttö. Terveysviranomaisten tulisikin ottaa huomioon tehokas data-analyysi ja visualisointi huomioon erityisesti kriisiviestinnässä.

“Instagram voi olla erittäin tehokas työkalu oikean tiedon välittämisessä nuorille kriisien ja hätätilanteiden aikana, kun valtamedia ei pysty heitä tehokkaasti tavoittamaan”, Malik sanoo.

Lisätietoja:

Artikkeli: Public health agencies outreach through Instagram during the COVID-19 pandemic: Crisis and Emergency Risk Communication perspective

Aqdas Malik
Tutkijatohtori
Tietotekniikan laitos, Aalto-yliopisto

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa