Konkreettinen arviointikehikko parantaa oppimisen laatua

Tutkijat Antti Miihkinen Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta ja Tuija Virtanen Helsingin yliopistosta tutkivat arviointikehikon merkitystä kandiopiskelijoiden oppimisessa. Idea tutkimuksesta syntyi Aalto-yliopiston pedagogisen koulutuksen yhteydessä.
”Lähdimme selvittämään, miten arviointi toimii osana laskentatoimen kandiseminaaria. Arviointikehikolla oli positiivinen vaikutus opiskelijoiden ymmärrykseen, itsearviointiin, luottamukseen sekä integroitumiseen”, kertoo Antti Miihkinen.
Opiskelijoiden ymmärrys lisääntyi
Tutkimus havainnollistaa, miten yliopisto-opiskelijat voivat käyttää arviointikehikkoa oppimisen apuvälineenä kursseilla, joihin kuuluu sekä kirjallisia töitä että ryhmätöitä.
”Seminaarityöskentelyssä toteutuu usein ajatus, että matka on tärkeämpi kuin itse lopputulos. Arviointikehikon avulla opiskelijoiden oli helpompi ymmärtää tämän prosessin rooli, mikä on tärkeä löydös”, Tuija Virtanen sanoo.
Usein oppimisen arvioinnissa keskitytään vain lopputöihin. Miihkisen ja Virtasen kehittämä arviointikehikko huomioi prosessin osalta opponoinnin ja aktiivisuuden.
”Kertomalla opiskelijoille heti kurssin alussa, mitä heiltä odotetaan, voimme parantaa oppimisen laatua sekä auttaa heitä seuraamaan oman työskentelynsä kehitystä. Tämä edesauttaa motivaatiota, koska onnistumisen kokemukset lisääntyvät ja turha epävarmuus vähenee. Parhaimmillaan oppimisen tukeminen lisää integraatiota ja turvaa opintojen sujuvan etenemisen”, tutkijat toteavat.
Uusia ideoita opetukseen
Tutkimuksen tulokset tuovat uusia ideoita opettajille opetuksen laadun kehittämiseen. Tutkijoiden mukaan arviointimenetelmien kehittäminen on tärkeää myös opetussuunnitelma- ja yliopistotasolla. Esimerkiksi AACSB:n laatukriteereissä oppimisen varmistamiseen otetaan kantaa.
”Arviointikehikko on opettajille hyvä työkalu, jos opiskelija saadaan sisäistämään, mitä siinä sanotaan ja ohjaamaan omaa oppimistaan oikeaan suuntaan. Jos arvioinnilta halutaan vaikuttavuutta, kannattaa kokeilla kriteereiden ymmärrettävyyttä ihan ruohonjuuritasolla”, tutkijat kannustavat.
Miihkiselle ja Virtaselle Aalto-yliopiston pedagoginen koulutus tarjosi hyvät lähtökohdat opetuksen kehittämiseen myös tieteellisestä näkökulmasta. Tutkijoiden artikkeli ”Development and Application of Assessment Standards to Advanced Written Assignments” hyväksyttiin juuri julkaistavaksi Accounting Education -journaalissa, joka on yksi Accounting Education alan keskeisistä lehdistä.
Lue artikkeli SSRN-palvelussa.
Lisätiedot
Antti Miihkinen, tutkija
[email protected]
puh. 050 5469573
Tuija Virtanen, yliopistonlehtori
[email protected]
puh. 040 7242917
- Julkaistu:
- Päivitetty:
Lue lisää uutisia

Aalto Thesis Database käytettävissä myös Oppimiskeskuksen ulkopuolella
Aalto-opiskelijoille ja henkilökunnalle laajennettu pääsy sähköisenä arkistoituihin opinnäytteisiin.
Viisi asiaa, jotka päättäjien pitäisi tietää koko maailman ruokkimisesta
Kokosimme päätöksentekijöiden avuksi tiiviin tietopaketin alan asiantuntijoilta.Otaniemessä kehitetty uusi supermusta materiaali puusta
Tieteen ja teknologian alati kehittyvässä maailmassa on tiettyjä ilmiöitä, jotka kiehtovat jatkuvasti niin tieteentekijöitä, taiteilijoita kuin suurta yleisöäkin. Yksi tällainen ilmiö on supermustat materiaalit.